• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
شنبه 6 خرداد 1402
کد مطلب : 192862
+
-

جذاب به 101 دلیل

چرا انتظار داریم دربی صدویکم در فینال جام‌‌‌‌‌حذفی تماشایی و باکیفیت باشد؟

جذاب به 101 دلیل

دربی، دربی است، حتی وقتی در شرایط تشریفاتی و بدون هیچ حساسیت خاصی برگزار می‌شود هم نفس‌ها را در سینه حبس می‌کند. حالا تصور کنید قرار باشد این بازی در فینال جام‌حذفی برگزار شود؛ یعنی جایی که خبری از مساوی نیست و حتما تقابل اشک‌ها و لبخندها را خواهیم داشت. طبیعی است که حساسیت چنین مسابقه‌ای دوچندان می‌شود. حالا پرسپولیس و استقلال با پیروزی بر هوادار و نساجی به فینال جام‌حذفی رسیده‌اند و باید در چنین فضایی رودرروی هم قرار بگیرند. با وجود این، شواهد زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد دیدار چهارشنبه سرخابی‌ها در کنار حساسیت، به اندازه کافی جذاب هم خواهد بود و می‌توانیم امیدوار به کیفیت بالای آن باشیم. پرسپولیس و استقلال هر دو در فرم خوبی قرار دارند. تکلیف سرخ‌ها که روشن است؛ هر 8بازی سال1402 را با پیروزی پشت سر گذاشته‌اند و در نهایت آمادگی هستند. استقلال هم فقط جلوی همین پرسپولیس بد بوده؛ وگرنه آبی‌ها در 17مسابقه از 18بازی اخیر خود موفق به گلزنی شده‌اند و 15دیدار را هم برده‌اند. پس چهارشنبه تماشاگر تقابل 2تیم آماده هستیم که انتظار می‌رود بخشی از توانایی خود را نشان بدهند. از سوی دیگر انگیزه‌های پرسپولیس و استقلال هم برای این بازی زیاد است. تمام وجود استقلال فقط در یک کلمه خلاصه می‌شود؛ انتقام. آنها می‌خواهند باخت در دربی لیگی و شادی پرسپولیسی‌ها را تلافی کنند و این نکته را رسما به زبان آورده‌اند. قرمزها هم اتفاقا از همین خط و نشان کشیدن‌ها انگیزه مضاعف می‌گیرند و می‌خواهند نشان بدهند بردشان در لیگ برتر تصادفی یا ناسزاوارانه نبوده است. به علاوه پرسپولیس با پیروزی در این بازی می‌تواند سه‌گانه بگیرد، چرا که طبق قوانین در صورت دبل قهرمانی، سوپرجام هم بدون برگزاری مسابقه به تیم فاتح خواهد رسید. این واقعا انگیزه کمی نیست. پس همه اینها در کنار بازیکنان باکیفیتی که 2تیم دارند، نوید یک مسابقه جذاب و تماشایی را می‌دهد. منتظر می‌مانیم ببینیم چهارشنبه چه رخ خواهد داد.

دربی جام‌دار
در 5تقابل قبلی استقلال و پرسپولیس در جام‌حذفی، تعداد بردها یک‌ - یک مساوی است اما صعودها 3بر2 به نفع استقلال سنگینی می‌کند
 پرسپولیس هم مثل استقلال بازی‌ نیمه‌نهایی را برد و به فینال رسید تا 2تیم برای ششمین‌بار در جام‌حذفی به مصاف هم بروند. پیش از این 5دربی در قالب جام‌حذفی برگزار شده که در اولین‌ها پرسپولیس برنده بود اما بعدا اوضاع به کام استقلالی‌ها بود و آنها در 3دربی حذفی موفق به کنارزدن حریف سرخپوش شدند. از این 5دربی، فقط یک بازی در وقت قانونی تمام‌شده که از قضا آن بازی هم مثل بازی هفته آینده در فینال رقابت‌ها برگزار می‌شد. از 4بازی دیگر، یکی در وقت‌های اضافه تمام‌شده و 3بار هم دربی به ضربات پنالتی کشیده است.

   برتری قلیچ بر قلعه‌نویی!
اولین‌بار که پرسپولیس و استقلال در جام‌حذفی به هم برخورد کردند، سال67 بود که این اتفاق در مرحله یک‌چهارم نهایی رخ داد. این بازی اسفندماه 1367 برگزار شد و به‌خاطر قوانین عجیب آن زمان، تیم‌ها می‌توانستند از بازیکنان جدیدی که تازه به خدمت گرفته بودند، استفاده کنند. به همین‌خاطر امیر قلعه‌نویی نخستین بازی‌اش را برای استقلال در این مسابقه انجام داد. رضا حسن‌زاده و مجتبی محرمی هم در خط دفاعی 2تیم برای نخستین‌بار پیراهن‌های آبی و قرمز را به تن کرده بودند. این مسابقه در وقت‌های قانونی و اضافی بدون گل تمام شد تا کار به ضربات پنالتی بکشد. در ضربات پنالتی همه تازه‌واردها پنالتی زدند. حسن‌زاده برای استقلال و محرمی برای پرسپولیس گل زدند اما ضربه امیر قلعه‌نویی توسط وحید قلیچ مهار شد تا ژنرال در نخستین بازی‌اش برای استقلال باعث حذف این تیم از جام‌حذفی شود. پرسپولیس پنالتی‌ها را 4-2 برد و به نیمه‌نهایی رسید اما در آن مرحله به شاهین اهواز باخت و همین شاهین در نهایت قهرمان شد.

   1-2 با 3‌گل مدافعان
دومین برخورد سرخابی‌ها در جام‌حذفی، فینال این رقابت‌ها در سال1378بود. 11سال بعد از آن دربی یک‌چهارم، این بار 2تیم با بردن تمام رقبا در فینال به هم رسیدند. مهدی هاشمی‌نسب که در آن مقطع، گلزن همیشگی دربی‌ها بود، در نیمه اول با یک پنالتی گل زد. این گل در ابتدای نیمه دوم توسط سهراب بختیاری‌زاده پاسخ داده شد اما قرمزها در دقایق پایانی و این‌بار با ضربه سر افشین پیروانی به گل رسیدند و فینال را بردند. این تنها رویارویی 2تیم در جام‌حذفی است که در همان زمان 90دقیقه به پایان رسیده است.

   روز شریفات
سال‌1390 پرسپولیس و استقلال یک‌بار دیگر در مرحله یک‌چهارم نهایی به یکدیگر برخورد کردند تا دربی‌74 هم یک دربی حذفی باشد. روی نیمکت 2تیم پرویز مظلومی و حمید استیلی می‌نشستند و تیم استیلی آنقدر تیم فاجعه‌ای بود که این دربی را هم ببازد. این اتفاق البته در وقت قانونی رخ نداد و 90دقیقه بدون گل تمام شد، اما در وقت‌های اضافه مجتبی جباری 2بار و اسماعیل شریفات یک‌بار دروازه حقیقی را باز کردند. این نخستین برد استقلال بر پرسپولیس در جام‌حذفی بود اما بعد از آن دیگر پرسپولیس موفق به پیروزی نشد.

    گل تاریخی دانشگر
دومین مصاف یحیی و مجیدی و نخستین تقابل آنها در جام‌حذفی، روز پنجم شهریور‌1399 اتفاق افتاد. در سالی که کرونا امان همه را بریده بود و تعطیلی طولانی‌مدت مسابقات، بازی‌های لیگ و حذفی را تا ماه‌های مرداد و شهریور کش داده بود، دربی در مرحله نیمه‌نهایی با نتیجه 2-2 تمام شد و نهایتا این استقلال بود که در ضربات پنالتی پیروز شد و صعود کرد. البته پرسپولیس در وقت قانونی تا مرز پیروزی 2بر یک رفته بود اما دانشگر گل مساوی را دقیقه93 زد و پرسپولیسی‌ها حسرت بیرانوند را خوردند که تازه از ایران رفته بود و به جایش رادوشوویچ بازی می‌کرد.

    پنالتی آسمانی آل‌کثیر
دومین دربی حذفی در 2سال متوالی و دومین صعود استقلال با استفاده از ضربات پنالتی. این‌بار بازی بدون گل مساوی شد و باز هم استقلالی‌ها در پنالتی بهتر عمل کردند. عبدی و آل‌کثیر برای پرسپولیس پنالتی هدر دادند که پنالتی آل‌کثیر با اختلاف از بالای دروازه به اوت رفت. استقلال بعد از این پیروزی گل‌گهر را هم برد و به فینال رسید اما در ضربات پنالتی به فولاد باخت. آبی‌ها در 2سالی که با پنالتی پرسپولیس را بردند، هرگز قهرمان نشدند و هر دو بار در فینال شکست خوردند.

اسم رمز؟ داور خارجی
کلیدواژه‌ای برای تحت فشار قرار دادن قاضی دربی

پس از پایان بازی استقلال و نساجی در نیمه‌نهایی جام‌حذفی که با صعود آبی‌ها به فینال این مسابقات همراه بود، تقریبا تمامی بازیکنان و مربیان این تیم در مصاحبه‌های خود در مورد کیفیت قضاوت بازی نهایی ابراز گلایه و نگرانی کردند. اصلا عجیب بود؛ طوری که انگار همه دارند یک مشق را تکرار می‌کنند. استقلالی‌ها هنوز عقیده دارند در دربی برگشت لیگ، صحنه برخورد توپ به‌دست گولسیانی پنالتی بوده و داور در شروع مسابقه آنها را از یک موقعیت عالی برای رسیدن به گل محروم کرده است. این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که حداقل نیمی از کارشناسان داوری عقیده دیگری دارند و می‌گویند آن توپ نمی‌توانست پنالتی باشد. در هر صورت حالا همین، به بهانه‌ای تبدیل شده تا استقلالی‌ها خواهان حضور داور خارجی یا علیرضا فغانی در فینال جام‌حذفی شوند. این در حالی است که خود آنها خوب می‌دانند خبری از داور غیرایرانی نیست و فغانی هم به دلایل مختلف بعید است برای سوت‌زدن این بازی دعوت شود یا آن را بپذیرد. در مجموع بیشتر به‌نظر می‌رسد استفاده از این کلیدواژه، کوششی برای تحت فشار قراردادن داوری بازی فینال است. تا‌کنون در 38دربی تهران شاهد قضاوت خارجی‌ها بوده‌ایم که 11بازی را پرسپولیس برده، 9تا را استقلال و 18دیدار هم با نتیجه مساوی به پایان رسیده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید