• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
جمعه 5 خرداد 1402
کد مطلب : 192833
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/Z4mKE
+
-

چه خبر از شهر؟

شهر، معمولاً با جنب‌و‌جوش ساکنانش و تلاش‌های مدیران شهری برای فراهم کردن رفاه و آسایش شهروندان معنا پیدا می‌کند و همواره شاهد اتفاق‌ها و اقداماتی است که مجموعه خبرهای شهری در یک محدوده زمانی را شامل می‌شود. در این میان، تهران، به عنوان ابرشهری که در آن زندگی تقریبا در شبانه‌روز با نوساناتی جریان دارد، هیچ‌گاه خالی از اتفاق و خبر نبوده و همیشه خبرهای شهری، بخشی از اخبار پایتخت را تشکیل می‌دهد.
در   دیدار شهردار با رئیس صدا و سیما چه گذشت
شهروندان تهرانی اولین روز هفته را با خبر میزبانی صدا‌و‌سیما از شهردار تهران شروع کردند. براین اساس نشست مشترکی میان شهردار تهران و رئیس سازمان صداوسیما برگزار شد و در این نشست چندساعته که علیرضا زاکانی و پیمان جبلی به همراه مدیران و معاونان ارشد خود حضور داشتند در مورد برنامه‌ها و اقداماتی که این دو دستگاه می‌توانند به‌صورت مشترک انجام دهند و با یکدیگر همکاری داشته باشند، صحبت و مذاکره شد.

پاتوقی برای دختران تهران
بخشی از خبرهای مهم شهری در این هفته، مرتبط با دهه کرامت بود و ایجاد پاتوقی برای دختران تهران در صدر این خبرها قرار داشت که روز شنبه رسانه‌ای و جزئیات 4مجموعه‌ شهردخت همزمان با دهه کرامت افتتاح شد. شهردخت براساس «فضای فرهنگی و اجتماعی مخصوص دختران» طراحی شده و شهردار تهران درباره آن گفته است که شهردخت‌ها با هدف نوآوری در شهر ایجاد شده و زمینه بروز و ظهور خلاقیت را برای این گروه از شهروندان به‌وجود می‌آورند. به‌گفته علیرضا زاکانی، کارکرد این فضای فرهنگی فراهم کردن محیط مساعد برای گردهمایی دختران و پرورش ایده‌ها و افکار خلاق در میان آنهاست. مجموعه‌های شهردختی که شنبه به بهره‌برداری رسید در مناطق ۶، ۸، ۱۹ و ۲۰ شهر تهران هستند که شهردخت منطقه19 حضوری و بقیه آنلاین افتتاح شدند.

خانه‌سازی شهرداری برای مستأجران
رویکرد شهرداری تهران نسبت به زندگی مستاجران در این شهر و ورود مدیریت شهری به موضوع مسکن و راه‌اندازی سازمان اجاره‌داری از موضوع‌های مطرح در روز یکشنبه بود. مهدی هدایت، مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران دراین باره گفته؛ «در راستای این رویکرد جلسات متعددی با دولتمردان ازجمله وزیر کشور و معاون اول رئیس‌جمهور داشته‌ایم و شهرداری تهران اعلام آمادگی کرده تا با ورود به مقوله اجاره‌داری مسکن، از طریق اعمال مدیریت یکپارچه در این حوزه، مبلغ اجاره‌ها در پایتخت عادلانه شود.» خبر مهم بعدی که در این روز رسانه‎ای شد، تکمیل خط 6 مترو در سال جاری است که تکمیل و راه‌اندازی ایستگاه‌های باقیمانده خط 6متروی تهران در دستور کار این شرکت قرار دارد و به‌زودی 5/5 کیلومتر از مسیر تونلی و 5ایستگاه این خط افتتاح می‌شود.

جرایم جدید برای ساختمان‌های ناایمن
روز دوشنبه موضوع آتش‌سوزی انبار محله گمرک، شورای شهر تهران را به واکنش واداشت و جرایم جدید برای ساختمان‌های ناایمن به طور رسمی اعلام شد. فضای صدوچهل و هشتمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران از آغاز، تحت‌تأثیر این ماجرا قرار داشت. مهدی بابایی، رئیس کمیته ایمنی شورای اسلامی شهر تهران در صحن علنی شورای شهر تهران گفته است این‌ سوله مملو از لوازم یدکی و لاستیک و 5مورد اخطار به مالکان داده شده بود.200آتش‌نشان در محل حاضر شدند تا توانستند این آتش را مهار کنند و طبقه چهارم ساختمان مجاور که مسکونی هم بود، دچار حریق شد که آتش‌نشانان از سرایت آتش به سایر نقاط جلوگیری کردند.

متروی تهران روی ریل مشهد
اقدامات شهری در حوزه حمل و نقل عمومی پایتخت از موضوعات نسبتاً دائمی و فراگیر در این زمینه است که در این راستا اعلام شد خط یک و 6 متروی تهران به راه‌آهن سریع‌السیر مشهد وصل می‌شوند. اتصال حمل‌ونقل ریلی شهری و برون‌شهری این پروژه ازطریق ایستگاه متروی شهرری که از ایستگاه‌های پایانی بخش جنوبی خط یک مترو و آخرین ایستگاه بخش توسعه جنوبی خط 6مترو محسوب می‌شود هم‌اکنون درحال تکمیل است و به ایستگاه تبادلی خطوط یک و 6تبدیل خواهد شد، بدین ترتیب حمل‌ونقل ریلی شهر تهران به ایستگاه خط سریع‌السیر تهران- مشهد متصل می‌شود. علاوه بر این، خط راه‌آهن حومه‌ای تهران- گرمسار هم به پروژه «مجموعه ایستگاهی شهرری» متصل می‌شود.

ساماندهی دره فرحزاد پس از 11 سال
در بخش ساماندهی فضاهای بی‌دفاع شهری هم تبدیل دره فرحزاد به «اکوپارک» در مراحل آخر خود قرار دارد. پیش از این فازهای یک و 2 ساماندهی دره در قالب بوستان‌های نهج‌البلاغه یک و 2 انجام شده بود و هم‌اکنون دره 3350مترمربعی در منطقه فرحزاد، به‌عنوان فاز صفر در حال پیگیری و اجراست.

حفاظت از جان شهروندان
خبر تخریب بازار گل‌وگیاه مهرآباد در منطقه9 توسط عوامل شهرداری در روزهای پایانی این هفته از موضوعات بحث‌برانگیز در رسانه‌ها و به ویژه شبکه‌های اجتماعی بود. ماجرا به‌گونه‌ای روایت شد تا بار دیگر شهرداری تهران، متهم اصلی آن به ‌نظر برسد. اما توضیحات مدیریت شهری نشان داد موضوع پیشگیری از حوادث احتمالی به دلیل ناایمن بودن مکان مورد نظر بوده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید