• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
جمعه 5 خرداد 1402
کد مطلب : 192826
+
-

سیاست در هفته‌ای که گذشت

عالم سیاست هیچ‌گاه خالی از خبر نیست و همیشه اتفاق‌های ریز و درشتی از حرف‌ها و اقدامات سیاستمداران در پایگاه‌های خبری مخابره و اغلب با واکنش‌هایی از سوی سیاستمداران دیگر مواجه می‌شود.

نقشه راه نمایندگان و مسئولان وزارت خارجه
در حوزه سیاست داخلی هم دیدار جمعی از مسئولان وزارت امور خارجه و سفیران جمهوری اسلامی ایران و همچنین نمایندگان مجلس یازدهم در 2روز مختلف با مقام معظم رهبری از مهم‎ترین رویدادهای سیاسی این هفته بود که رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با مسئولان امورخارجی ضمن تبیین ضوابط شش‌گانه سیاست خارجی موفق، فرمودند: «چند سال قبل که مفهوم «نرمش قهرمانانه» مطرح شد، در خارج و برخی در داخل برداشت غلط کردند؛ چراکه مصلحت یعنی یافتن راهی برای گذشتن از کنار موانع دشوار و ادامه دادن راه برای رسیدن به هدف.» در دیدار رئیس و نمایندگان مجلس نیز ایشان این مجلس را در مجموع، مجلسی انقلابی، جوان، پرتحرک و دارای مصوبات خوب برای رفع مشکلات کشور خواندند و فرمودند: «در سال پایانی مجلس، کارهای بزرگی مانند بررسی و تصویب برنامه هفتم توسعه، تصویب قوانین لازم برای تحقق شعار سال، یعنی مهار تورم و رشد تولید و بررسی لوایح و طرح‌های  نیمه‌کاره را با تلاش بی‌وقفه به سرانجام  برسانید.»

شمخانی رفت
تغییرات در یکی از ارکان سیاسی - امنیتی کشور، از رویدادهای مهم و قابل توجه در امور سیاسی محسوب می‌شود که معمولا خبرساز و قابل توجه است. در این راستا، این هفته علی شمخانی بعد از یک دهه از دبیری شورای عالی امنیت ملی کنار رفت تا جای خود را به سردار علی‌اکبر احمدیان بدهد که او هم از مدیران اجرایی کشور در دهه‌های اخیر است. بر این اساس، با حکم رئیس‌جمهور، سردار احمدیان به‌عنوان دبیر جدید شورای‌عالی امنیت ملی، جایگزین دریابان علی شمخانی شد تا این نهاد راهبردی پس‌از یک دوره 10ساله، شاهد انتصاب دبیر تازه‌ای باشد. دبیر جدید شورای‌عالی امنیت ملی که ۱۶سال ریاست مرکز راهبردی سپاه پاسداران را برعهده داشته‌ است، جزو 5 چهره جدیدی به‌شمار می‌رود که سال‌گذشته با حکم رهبر معظم ‌انقلاب، به ترکیب اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام اضافه شده بودند. این انتصاب در شرایطی است که شورای‌عالی امنیت ملی از جایگاه راهبردی مهمی در تصمیم‌سازی‌های حوزه امنیت ملی برخوردار بوده و در سال‌های اخیر نقش ویژه‌ای در راهبری کلان‌پرونده‌های این حوزه برعهده داشته‌ است.

از تهران تا جارکاتا
همکاری‌های سیاسی میان کشورهایی که منافع مشترکی در امور گوناگون دارند، از اهم رویدادهای سیاسی در بخش بین‌الملل است که در این راستا، این هفته رئیس جمهور کشورمان راهی اندونزی شد و در جریان این سفر، مقام‌های دوطرف 11سند و تفاهمنامه همکاری امضا کردند. رئیس دولت سیزدهم در دوازدهمین سفر خارجی خود در 21‌ماه اخیر، در صدر هیأت بلندپایه سیاسی - اقتصادی و در سفری 3‌روزه، راهی جاکارتا شد تا مناسبات ایران و اندونزی وارد عصر نوینی شود؛ سفری که پس‌از حدود 17سال انجام شد و با توجه به رویکردهای نوین دولت در عرصه سیاست‌خارجی، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. سیدابراهیم رئیسی درحالی این هفته با جوکو ویدودو، همتای اندونزیایی خود دیدار و گفت‌وگو کرد که آخرین دیدار روسای‌جمهور 2 کشور به حدود 17سال پیش بازمی‌گردد. اکنون پس‌ از حدود 2دهه به‌نظر می‌رسد مناسبات 2 کشور مهم جهان‌اسلام وارد عصر نوینی شده‌است و دوطرف با توجه به علاقه‌مندی‌ها و ظرفیت‌های مشترک به‌دنبال ارتقای بیش از پیش همکاری‌های دوجانبه هستند.

معاف از خدمت سربازی
خبر خوش هفته برای سربازان مشمول خدمت سربازی است که تمام مشمولان و کارکنان وظیفه حین خدمت که ۴ فرزند و بیشتر دارند، بدون شرط سنی و سایر مشمولان و سربازان وظیفه دارای ۳ فرزند به شرط داشتن حداقل ۴۰ سال تمام سن و در صورت طی دوره آموزش مقدماتی و تکمیلی بسیج در سپاه پاسداران، از انجام خدمت دوره ضرورت سربازی معاف می‌شوند.

تردد  ۲۴ساعته اربعین از مرز خسروی
وزیر کشور با بیان اینکه زیرساخت‌های خوبی در مرز رسمی خسروی وجود دارد و یکی از مرزها ی خوب برای تردد زائران اربعین به کربلای معلی محسوب می‌شود، گفت: در حال رایزنی و مذاکره با طرف عراقی برای ۲۴ساعته کردن تردد زائران از مرز خسروی هستیم و امیدواریم به نتیجه برسیم.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید