• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
جمعه 5 خرداد 1402
کد مطلب : 192824
+
-

مروری بر مهم‌ترین اخبار هفته

اولینیم در غرب آسیا

روزهای خبری ما گاهی شاد و گاهی تلخ و غمگین، برخی هم غرور و امیدآفرین در پی‌هم‌ سپری می‌شوند اما هریک بر مردم این سرزمین اثری بر جا می‌گذارند، که حالا حالاها ماندگارند، درست مثل همین چند رویدادی که در ادامه می‌خوانید.

۳۰اردیبهشت
پیشروترین

ایران جلوتر از جهانیان
اهدای عضو با توجه به کمبود عضو در دنیا یک مسئله جهانی است تاجایی که در آمریکا در هر 12 دقیقه یک‌نفر در لیست انتظار پیوند کلیه جان خود را از دست می‌دهد. اما خوشبختانه ایران در زمینه اهدای کلیه در غرب آسیا اول و در دنیا پیشرو است.به گفته رئیس انجمن پیوند کلیه ایران کشور ما در زمینه پیوند کلیه با اختلاف زیاد در غرب آسیا و خاورمیانه رتبه نخست را دارد. همچنین طبق گفته دکتر عباس بصیری، رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های کلیوی و مجاری ادرار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز تاکنون حدود 40 هزار پیوند کلیه در کشور انجام شده که نشان دهنده توانمندی ما در این زمینه است.

31 اردیبهشت
گرم‌ترین
بهارِ گرم‌تر  از نرمال

تغییر اقلیم و گرم شدن زمین یکی از چالش‌های جهانیان است، تغییراتی که در کشور ما نیز محسوس است و می‌توان تبعات آن را به خوبی درک کرد. به طوری که در روزهای اخیر سازمان هواشناسی کل کشور اعلام کرده، میانگین دمای ۲۰ استان در این مدت بین ۰.۲ تا ۱.۶ درجه سلسیوس گرم‌تر از نرمال و دمای حدود ۱۱ استان در محدوده نرمال یا خنک‌تر از آن بوده است. میانگین دمای کشور از ابتدای بهار تا روز ۳۱ اردیبهشت ماه ۱.۷ درجه سلسیوس گرم‌تر از نرمال و تمام استان‌های کشور با افزایش دما مواجه بوده‌اند.

1خرداد
بهترین

«عروسک» ایرانی در ایتالیا برنده شد

جایزه بهترین فیلم جشنواره «فیوری‌کامپوی» ایتالیا امسال به یک فیلم کوتاه ایرانی رسید. فیلم کوتاه «عروسک» به کارگردانی راحله کرمی که در دوازدهمین جشنواره فیلم تراس رم(Trace cinematografiche film fest) و جشنواره ویتنی انگلستان نظر مثبت منتقدان را جلب کرده تاکنون برنده جوایزی از جشنواره‌های شیکاگو، فیلم ملی کار و همچنین جشنواره فیلم شمسه و فرهنگ و ترافیک شده است. کرمی، نویسنده، کارگردان و تهیه‌کننده عروسک است و در آن پانیذ خزایی، همایون رحیمی و پارمیدا خزایی بازی می‌کنند. اشکان اشکانی و مسیح سراج فیلمبردار و صدابردار این فیلم کوتاه هستند. این فیلم درباره دختربچه‌ای است که عروسک پشت ویترین مغازه‌ای را دوست دارد و برای به‌دست آوردنش تلاش می‌کند.راحله کرمی فیلم کوتاه دختر خوب را نیز در کارنامه دارد.

2 خرداد
عجیب‌ترین


جایزه ویژه؛ کتری و قوری
اهدای یک کتری و قوری توسط شورای شهر محمدشهر کرج به سارا عبدالملکی، نایب‌قهرمان مسابقات پارالمپیک قایقرانی آسیا، جنجالی و حاشیه‌ساز شده است. عبدالملکی ورزشکار رشته پاراکانو که چندی پیش به کسب عنوان نایب‌قهرمانی در مسابقات قایقرانی زیر ۲۳ سال پاراآسیایی موفق شده بود، با انتشار پستی در صفحه اینستاگرامی نوشت برای تجلیل از او، یک کتری و یک قوری به خانه‌اش برده‌اند. انتشار این پیام در فضای مجازی جنجالی شد و پیگیری‌ها در زمینه هدیه جنجالی شورای شهر کرج به این قهرمان نتیجه‌ای عجیب‌تر به دنبال داشت. در صحبت‌ با چند ورزشکار دیگر که از اهالی محمدشهر کرج بودند، معلوم شد که مسئولان این منطقه از آنان نیز همین گونه تجلیل کرده‌اند. مسئول کمیته ورزش جوانان این شهر، به همراه عضو شورای شهر کرج، به منزل عبدالملکی رفته و این هدیه را به همراه یک جعبه شیرینی به او داده‌اند.

2 خرداد
بزرگ‌ترین


ساخت بزرگ‌ترین تونل شهری غرب آسیا در پایتخت
در چهاردهمین کنفرانس تونل ایران علیرضا زاکانی، شهردار تهران از ساخت بزرگ‌ترین تونل شهری غرب آسیا در پایتخت خبر داد. تونلی که نه تنها عنوان بزرگ‌ترین را با خود یدک می‌کشد، بلکه در رفع ترافیک نیز می‌تواند نقش مهمی داشته باشد. به گفته شهردار تهران اکنون ۶ تونل شهری به طول ۲۲.۵ کیلومتر در تهران داریم و طبق برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته، در آینده نیز ۲ تونل دیگر در تهران به بهره‌برداری می‌رسد. نخست تونل «شهید متوسلیان» به طول ۹.۸ کیلومتر به عنوان بزرگ‌ترین تونل شهری غرب آسیا که انتهای بزرگراه شهید صیادشیرازی را به بزرگراه آزادگان وصل می‌کند و در نوع خود بی‌نظیر است. تونل دوم در آزادراه شهید شوشتری است با راه‌اندازی این آزادراه 5/16 کیلومتری، 5/5 درصد از ترافیک شرق تهران کاسته خواهد شد.

3خرداد
برترین


عالمیان در جمع برترین‌های تنیس جهان
افتخارآفرینی ورزشکاران ایرانی همواره در صدر اخبار بوده و یکی از آنها پیروزی نوشاد عالمیان مقابل حریف قدرتمند دانمارکی در رقابت‌های جهانی تنیس روی میز و پیوستن او به جمع ۳۲ بازیکن برتر دنیاست. عالمیان  در مرحله ۱/۶۴ مسابقات انفرادی قهرمانی جهان، در یک بازی حساس و نفسگیر  در مصاف با جوناتان گروث از دانمارک با رتبه  ۵۳ دنیا با نتیجه نزدیک ۴ بر ۳ به پیروزی دست یافت و به جمع ۳۲ بازیکن برتر دنیا صعود کرد. گیم سرنوشت‌ساز هفتم و پایانی که برنده این مسابقه حساس و نفسگیر را مشخص می‌کرد با سرویس‌های ویرانگر نوشاد همراه بود و چهره  تمام نشدنی پینگ‌پنگ ایران با حساب ۱۱ بر ۹ پیروز این گیم شد.




 

این خبر را به اشتراک بگذارید