• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
دو شنبه 8 خرداد 1402
کد مطلب : 192808
+
-

شمال پرشمار از بقاع متبرکه

ملجأ درماندگان

ملجأ درماندگان

استان‌های گیلان، مازندران و گلستان با بیش از 2هزار بقعه متبرکه بیشترین امامزاده در کشور را دارند. چنانچه مورخان اسلامی معتقدند در دوران متوکل عباسی به‌خاطر فشارها و تهدیدات حکومتی، جمعی از آنها به اجبار به شمال کشور هجرت کردند. کوهستان‌های این خطه با انبوهی از جنگل شاید مکان امن‌تری برایشان بود.

مازندران/ امامزاده یحیی
نشانی: شهر ساری، خیابــان جمهوری‌اسلامی
مشخصات: ساختمان برج آجری امامزاده در روز ۳۱ تیرماه ۱۳۱۳با شماره ثبت ۲۱۱ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید که صندوق و در نفیس چوبی آن از اهمیت هنری و تاریخی برخوردار است. کتیبه‌ای در این امامزاده وجود دارد که شخصیت‌های مدفون در این بقعه را اینطور معرفی می‌کند: یحیی بن موسی الکاظم و برادرش حسین بن موسی و خواهرشان سیده سکینه.

گیلان/ امامزاده هاشم
نشانی: جاده قزوین- رشت، 30کیلومتری شهر رشت.
مشخصات: بسیاری از مسافرانی که از نقاط مختلف کشور به استان گیلان سفر می‌کنند، زائر این امامزاده بوده‌اند. آرامگاه امامزاده در دل کوهستانی سرسبز و زیبا ودر نزدیکی جنگل معروف سراوان قرار دارد و تزیینات داخلی بنای بقعه و آیینه‌کاری‌های داخل حرم، فضایی از نور و معنویت برای زائران فراهم می‌کند. این زیارتگاه ۱۲۰۰ مترمربع مساحت دارد.

گلستان/ امامزاده اسحاق
نشانی:
گرگان، میدان شهرداری، خیابان امام خمینی(ره)
مشخصات: قدمت بقعه این امامزاده به دوره سلجوقیان برمی‌گردد و یکی از کهنسال‌ترین بناهای تاریخی و دیدنی شهر گرگان است. در قدیمی چوبی، صندوق نفیس چوبی، گچبری‌ها با آیات قرآنی و مقرنس‌کاری آجری از شاهکارهای معماری بنای این امامزاده نظر هر بیننده‌ای را به‌خود جلب می‌کند. آرامگاه‌ اسحاق‌ به‌ مشهد نور یا امامزاده نور نیز معروف‌ است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید