• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 21 خرداد 1397
کد مطلب : 19275
+
-

رایزنی با چین‌ برای تجارت با پول ملی

حسن روحانی در نشست هیأت‌های عالی‌رتبه ایران و چین با تبریک انتخاب مجدد شی جین پینگ به‌عنوان رئیس‌جمهور چین، گفت: سفر سال2016 شما به تهران نقطه عطف جدیدی در روابط 2کشور بود، همکاری‌ها را در مسیر راهبردی قرار داد و مناسبات را با تحول بنیادین همراه کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، ‎رئیس‌جمهور با بیان اینکه چین طی سال‌های گذشته شریک نخست تجاری ایران بوده است، تجارت با پول ملی 2کشور را باعث تداوم این روند برشمرد و اظهارداشت: توسعه همکاری‌های بانکی بزرگ‌ترین پشتوانه برای اجرای توافقات 2کشور و ارتقای سطح همکاری‌هاست.

روحانی افزود: 2کشور پروژه‌های بسیار مهم و همکاری‌های راهبردی در حوزه‌های انرژی، حمل‌ونقل و صنعت دارند و لازم است در چارچوب برگزاری سریع‌تر کمیسیون مشترک 2کشور، این طرح‌ها و همکاری‌ها شتاب گیرند. ‎رئیس‌جمهور همچنین به نقش مهم و مؤثر چین در به ثمر رساندن برجام اشاره کرد و گفت: اکنون نیز نقش پکن در استحکام برجام و اجرای تعهدات توسط سایر طرفین بسیار مهم است. روحانی بر تکمیل رآکتور آب سنگین اراک طبق توافق برجام تأکید کرد. ‎رئیس‌جمهور با بیان اینکه ایران از سرمایه‌گذاری شرکت‌های چینی در حوزه‌های بالادستی انرژی استقبال می‌کند، گفت: همکاری 2کشور در عرصه مبارزه با تروریسم، افراط‌گرایی و قاچاق در تقویت ثبات منطقه‌ای مؤثر بوده و این همکاری‌ها ادامه می‌یابد.

‎ روحانی همچنین توسعه همکاری‌های فرهنگی، علمی و فناوری را نیاز تاریخی 2ملت دانست و ابراز امیدواری کرد که دولت چین تسهیلات لازم را ازجمله در امور بانکی برای تجار، ایرانیان و دانشجویان فراهم سازد. ‎رئیس‌جمهور چین نیز در این نشست حضور مؤثر ایران را موجب تقویت نفوذ بین‌المللی سازمان همکاری شانگهای برشمرد و تأکید کرد: اراده 2کشور برای اجرای کامل قرارداد مشارکت راهبردی در حوزه اقتصاد نشانه افزایش اعتماد دوجانبه است.

‎شی جین پینگ با بیان اینکه پکن مصمم است همکاری‌های راهبردی با تهران را ادامه دهد، برجام را دستاورد بزرگ چندجانبه‌گرایی و متضمن صلح و همکاری منطقه‌ای دانست و با تأکید بر ضرورت استحکام آن، گفت: آمریکایی‌ها با روحیه یکجانبه گرایی و نادیده گرفتن تعهدات و مقررات درصددند نظم بین‌المللی را به دلخواه خود تغییر دهند. ‎وی تصریح کرد: چین قاطعانه با خروج یکجانبه آمریکا و اعمال تحریم‌های جدید مخالف و معتقد است که طرفین این توافق باید به تعهدات خود پایبند باشند. ‎

‎وی تاکید کرد بر تعهدات برجامی خود برای بهسازی رآکتور اراک پایبندیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید