• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
پنج شنبه 4 خرداد 1402
کد مطلب : 192749
+
-

تکرار تجربه

 خبر:  ابوالفضل نوروزی، سرپرست دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی می‌گوید: انتشار گزارش تحولات بازار مسکن برای جلوگیری از ایجاد تورم انتظاری متوقف شده و برای انتشار گزارش‌های واقعی بازار مسکن، با مرکز آمار و بانک مرکزی در حال رایزنی هستیم.
 نقد: از دی‌ماه سال گذشته تاکنون، انتشار آمارهای ماهانه بانک مرکزی و مرکز آمار از تحولات بازار مسکن تهران متوقف شده؛ اما هیچ‌گاه به‌صورت رسمی، دلیل توقف انتشار این آمار اعلام نشد؛ تا اینکه دیروز سرپرست دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی در گفت‌وگو با تسنیم، دلیل این اتفاق را جلوگیری از ایجاد تورم انتظاری عنوان کرد. مربوط کردن انتشار آمار مسکن با تورم انتظاری، در زمان وزارت محمد اسلامی در وزارت راه و شهرسازی نیز سابقه داشت.  در آن دوره که متوسط قیمت هر مترمربع آپارتمان در شهر تهران حدود 10میلیون تومان کمتر از یک‌چهارم قیمت‌های فعلی بود، وزیر وقت، مثل سرپرست فعلی معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه، آمارهای مسکن بانک مرکزی را غیرواقعی لقب داد که به تنور تورم انتظاری می‌دمد؛ اما جالب اینکه در همان دوره، معاون مسکن وزارت راه گزارشی به اصلاح واقعی از بازار مسکن کشور منتشر کرد که نه‌تنها نتوانست تورم انتظاری تهران را علاج کند، بلکه از تب تندتر رشد قیمت مسکن در کلانشهرهایی نظیر اهواز نیز پرده برداشت.
این گزارش به‌قدری با اظهارات متولیان وزارت راه در آن دوره متناقض بود که پس از چند روز کلاً از خروجی سایت وزارتخانه حذف شد و از همان زمان، انتشار آمارهای مسکن توسط این وزارتخانه متوقف شد. حال سؤال این است: مگر در آن دوره که آمارها متهم نابسامانی بازار مسکن بودند، با حذف آمار یا توقف انتشار قیمت در آگهی‌های اینترنتی، اوضاع روبه‌راه شد که در شرایط فعلی نیز سیاستگذاران برای همان نوع نابسامانی، همان سیاست تکراری را در دستور کار قرار داده‌اند؟
 

این خبر را به اشتراک بگذارید