• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
پنج شنبه 4 خرداد 1402
کد مطلب : 192747
+
-

اتحاد گروه 9علیه دلار

اعضای هیأت مدیره اتحادیه پایاپای آسیا در تهران بر دلارزدایی و کاهش ارزهای تحت سلطه دیگر کشورها تأکید کردند

ارز
اتحاد گروه 9علیه دلار

اعضای هیأت مدیره اتحادیه پایاپای آسیا در تهران بر دلارزدایی و کاهش ارزهای تحت سلطه دیگر کشورها تأکید کردند. سنگ بنای این اتحادیه در سال 1974گذاشته شده است. اعضای هیأت مدیره اتحادیه مزبور در جلسه‌ای به میزبانی تهران به این نتیجه رسیدند که به حاکمیت دلار در اقتصادشان پایان دهند. محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهوری در جلسه هیأت مدیره اتحادیه پایاپای آسیا اعلام کرد: زنگ خطر تضعیف سلطه دلار به صدا درآمده است و دلار‌زدایی پاسخ اجتناب‌ناپذیر کشورها به پروژه سلاح‌سازی از دلار است. محمدرضا فرزین، رئیس‌کل بانک مرکزی هم اعلام کرد: دلارزدایی در مبادلات تجاری دستورکار جدی اعضای اتحادیه پایاپای آسیایی است.  به گزارش همشهری، معاون اول رئیس‌جمهور در این نشست با بیان اینکه دلار‌زدایی «انتخاب داوطلبانه» کشور‌ها نیست، بلکه ‌پاسخ اجتناب‌ناپذیر کشورها به «پروژه سلاح‌سازی از دلار» است اذعان کرد: تضعیف دلار می‌تواند تهدیدی جدی برای نفوذ آمریکا در صحنه جهانی باشد؛ چرا که براساس آمار صندوق بین‌المللی پول، سهم دلار در ذخایر ارزی کشورها، از ۷۱ درصد در سال ۲۰۰۰ به ۵۸ درصد در سال ۲۰۲۲ کاهش پیدا کرده است. مخبر با بیان اینکه دلارزدایی فقط محدود به کاهش استفاده از دلار نیست، بلکه کاهش استفاده از نظامات و زیرساخت‌های دلاری را هم شامل می‌شود، افزود: یکی از ابزارهای مورد استفاده در توسعه استفاده از ارزهای ملی کشورها در تجارت دوجانبه، استفاده از پیمان‌های پولی است. اتحادیه پایاپای آسیا با بهره‌مندی از سازوکار پایاپای‌سازی باعث کاهش نیاز و وابستگی به ارزهایی همچون دلار و یورو می‌شود.
رئیس‌کل بانک مرکزی هم در این اجلاس گفت: اتحادیه پایاپای آسیایی با هدف دلارزدایی و استفاده از ارزهای محلی و تقویت معاملات پایاپای بین 9کشور عضو از سال 1974فعالیت خود را آغاز کرده و تحولات پولی و مالی سال‌های اخیر و رشد تجارت در شرق و تقویت ارزهای این کشورها فرصت‌های جدیدی را پیش روی اعضا قرار داده است. رعی، اتصال نظام­های پرداخت اعضا به یکدیگر و برگزاری برنامه‌های آموزشی جهت انتقال تجربه و دانش از سایر اقدامات حائز اهمیت دبیرخانه اتحادیه هستند.

با اتحادیه ضد‌دلار آشنا شوید
5سال قبل از انقلاب، اتحادیه پایاپای آسیا با هدف ایجاد تسهیلات بازرگانی میان تعدادی از کشورهای آسیا بدون استفاده از ارزهای کلیدی و کمیاب تشکیل شد. اعضای مؤسس این اتحادیه شامل بانک‌های مرکزی ایران سریلانکا، هندوستان، پاکستان، نپال و بنگلادش بودند. در فاصله سال‌های 1977تا 1999بانک‌های مرکزی میانمار و بوتان هم به عضویت این اتحادیه درآمدند. بانک مرکزی مالدیو به‌عنوان نهمین عضو در سال۲۰۰۹ به اتحادیه پیوست.

ایران، رئیس شد
براساس اساسنامه اتحادیه پایاپای آسیا، ریاست دوره آینده این نهاد به رئیس‌کل بانک مرکزی ایران واگذار شد. جمیل احمد، رئیس‌کل بانک مرکزی پاکستان و رئیس پیشین این اتحادیه در مراسم واگذاری کرسی ریاست به محمد رضا فرزین گفت: اتحادیه می‌تواند ایده‌های جدیدی را با استفاده از ارزهای جایگزین داشته باشد که برای کشورهای صادرکننده و واردکننده هم مزایای بیشتری دارد.
او با استقبال از توسعه روابط بانکی با ایران از ایجاد پیام‌رسان غیرسوئیفتی، اتصال کارت‌های بانکی 2 کشور و تجارت تهاتری در قالب ظرفیت‌های اتحادیه پایاپای آسیایی گفت: برای پیشرفت توسعه روابط بانکی آمادگی داریم با معرفی نماینده و ایجاد کارگروه مشترک زمینه‌های تعمیق روابط بانکی را فراهم آوریم.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید