• یکشنبه 9 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 19 شوال 1445
  • 2024 Apr 28
پنج شنبه 4 خرداد 1402
کد مطلب : 192697
+
-

دربی مخصص‌های حذفی

ساکت الهامی گفته بود رمز موفقیت در جام‌حذفی را از گل‌محمدی آموخته است. امشب یکی از این دو نفر به فینال حذفی می‌رسند

دربی مخصص‌های حذفی

دومین بازی از مرحله نیمه‌نهایی جام‌حذفی فوتبال ایران عصر امروز در ورزشگاه شهید دستگردی برگزار می‌شود. پای دوم فینال این مسابقات از بازی 2تیم هوادار و پرسپولیس بیرون می‌آید و این مسابقه از ساعت18:30در اکباتان تهران آغاز خواهد شد. مهم‌ترین نکته درباره این بازی، همین ورزشگاه محل برگزاری است که اجازه حضور تماشاگران را نمی‌دهد تا یکی از مهم‌ترین بازی‌های فصل فوتبال ایران بدون حضور تماشاگران برگزار شود. 3هفته قبل قرار بود سرخپوشان در همین ورزشگاه و در هفته28 لیگ برتر به مصاف پیکان بروند اما باشگاه پرسپولیس اعلام کرد بدون حضور تماشاگرانش بازی نمی‌کند و این مسابقه نهایتا در ورزشگاه آزادی با حضور پرشور هواداران پرسپولیس برگزار شد. قرمزها این بار هم همان مسیر قبلی را رفته و به عدم‌حضور هواداران خود معترض شده‌اند ولی ظاهرا این بار راهی به جز بازی مقابل سکوهای خالی اکباتان ندارند.
حریف امروز پرسپولیس، تیمی است که در 2سال اخیر به سطح اول پا گذاشته و در همین 2سال دردسرهای زیادی را برای پرسپولیسی‌ها آفریده است. سال گذشته، تیم تازه‌وارد هوادار در 2بازی رفت و برگشت مقابل سرخپوشان شکست‌ناپذیر ماند و یکی از دلایل ناکامی پرسپولیس همین 4امتیازی بود که مقابل هوادار از دست داد. امسال پرسپولیس در بازی رفت بالاخره توانست هوادار را برای نخستین‌بار ببرد اما در بازی برگشت هوادار انتقام سختی گرفت و پرسپولیس را با تک‌گل محمدجواد محمدی شکست داد. بنابراین یحیی گل‌محمدی و شاگردانش امروز بازی آسانی ندارند و حریف آنها تیم زهرداری است که حتی می‌توان آن را گربه‌سیاه پرسپولیس دانست.

   نیمکت ساکت، گل‌های محمدجواد
هوادار با مربیگری ساکت الهامی علاقه‌مند به فوتبال مالکانه است و در لیگ برتر جزو تیم‌هایی بوده که میانگین بالایی در مالکیت توپ ثبت کرده‌اند. میانگین مالکیت توپ هوادار در لیگ امسال 54.3درصد بوده که این تیم را در رتبه چهارم این بخش قرار می‌دهد. فقط تیم‌های پرسپولیس، سپاهان و فولاد مالکیت بیشتری نسبت به هوادار داشته‌اند و حالا همان تیمی که بالاترین میزان مالکیت توپ را در کل لیگ داشته، حریف هوادار است. البته ساکت الهامی در جام‌حذفی روش متفاوتی برای بردن حریفانش دارد و شاید در بازی با پرسپولیس هم علاقه چندانی به داشتن توپ نشان ندهد. بهترین گلزن هوادار محمدجواد محمدی است که 5گل در لیگ و یک گل در جام‌حذفی زده است. او آخرین بار روز 16اردیبهشت‌ماه مقابل نساجی گل زد اما هوادار در آن مسابقه پیروز نشد. محمدی بعد از آن بازی مصدوم شد و هوادار چند هفته‌ای بدون مهاجم گلزنش به زمین رفت. دیگر ستاره هوادار، سعید سحرخیزان، بازیکن تیم ملی جوانان است که در هفته پایانی ناگهان چهره شد و مقابل ذوب‌آهن هت‌تریک کرد.

   9پرسپولیسی در معرض خطر
پرسپولیس در اوج آمادگی به هوادار رسیده اما مشخص نیست انگیزه کافی را برای عبور از سد این حریف داشته باشد. بعد از قهرمانی در لیگ و بازی زیبایی که مقابل نساجی از پرسپولیس دیدیم، شاید قرمزها کاملا سیراب شده باشند اما در غیر این صورت آنها می‌توانند سر هوادار هم همان بلایی را بیاورند که در یکی دو هفته پایانی سر تمام تیم‌ها آوردند. درست در همین هفته‌هایی که پرسپولیس در حال کسب بردهای متوالی بود، هوادار فقط مساوی می‌کرد؛ تیم ساکت الهامی در 4هفته آخر هیچ نتیجه‌ای جز مساوی نگرفت و در 6بازی آخرش هم برنده نشد. امروز پرسپولیس تمام ستاره‌هایش را برای عبور از نیمه‌نهایی و رسیدن به فینال در اختیار دارد اما 9بازیکن این تیم در خطر دریافت کارت زرد و محرومیت از فینال هستند. بیرانوند، سرلک، اسدبیگی، آل‌کثیر، ترابی، اسماعیلی‌فر، سروش رفیعی و پورعلی‌گنجی بازیکنان یک‌اخطاره پرسپولیس هستند که 7نفر از آنها در ترکیب اصلی بازی می‌کنند.


با 5گلزن و 5گل خورده
پرسپولیس در مسابقات حذفی 2چهره ویژه دارد

پرسپولیس در حالی با 3پیروزی به نیمه‌نهایی جام حذفی رسیده که سرخپوشان در هیچ‌یک از این 3مسابقه موفق به ثبت کلین‌شیت نشده‌اند. دریافت 2گل از ون‌پارس لیگ یکی در آزادی کمی عجیب بود، آنها در ادامه 2گل هم از سپاهان در اصفهان خوردند و نهایتا یک گل از گل‌گهر سیرجان دریافت کردند. بهترین گلزن پرسپولیس در جام حذفی اما گئورگی گولسیانی است که 3گل زده و هر 3آنها از روی نقطه پنالتی بوده است؛ یکی در برابر ون‌پارس و 2تا هم مقابل سپاهان اصفهان. بعد از او عیسی آل‌کثیر قرار گرفته که 2گل زده؛ یکی به سپاهان و یکی هم به گل‌گهر. 3گل دیگر پرسپولیس در جام حذفی را هم مهدی ترابی، مرتضی پورعلی‌گنجی و سیامک نعمتی به ثمر رسانده‌اند. زمانی که نعمتی در جریان پیروزی پرگل پرسپولیس در برابر سپاهان گل زد و اشک ریخت، خیلی‌ها تصور کردند مشکلات او در جمع سرخپوشان پایان یافته است، اما اینطور نشد و این بازیکن هرگز جایگاه مناسبی در ترکیب پرسپولیس پیدا نکرد. اگر قرار باشد از پاسورها هم بگوییم، محمد عمری با 2پاس عملکرد خوبی داشته و امید عالیشاه، وحید امیری، مرتضی پورعلی‌گنجی و پریرا هم هر کدام یک پاس گل داده‌اند.

ظهور آرش برهانی دوم
سعید سحرخیزان، مهاجم جوان تیم هوادار که در هفته پایانی لیگ برتر هت‌تریک کرد، با اتکا به همین 3گل بهترین آمار گلزنی را براساس دقایق حضور در میدان به نام خودش ثبت کرد. سحرخیزان که آقای گل سابق جوانان تهران و بازیکن تیم ملی جوانان است، در این فصل هرگز به‌عنوان بازیکن اصلی در ترکیب هوادار قرار نگرفت. ساکت الهامی فقط 7بار این بازیکن 19ساله را به‌عنوان بازیکن جانشین به زمین فرستاد که از این 7بار هم 2بار تعویض او در دقیقه90رخ داد و سعید فرصتی برای درخشش نداشت. او طی 6بار حضور در زمین مجموعا 94دقیقه بازی کرده و هیچ گل یا پاس گلی به نامش ثبت نشده بود. تا اینکه در روز پایانی مسابقات و در بازی با ذوب‌آهن، ساکت الهامی این مهاجم را از دقیقه14به زمین فرستاد و سحرخیزان فرصت کرد 76دقیقه بازی کند. او طی همین دقایق 3بار دروازه حریف را باز کرد و درخشان‌ترین بازیکن هفته آخر لیگ برتر شد. با این حساب، سعید سحرخیزان کلا 170دقیقه در این فصل بازی کرده و 3گل زده است. بنابراین میانگین گلزنی او یک گل در هر 57دقیقه بوده که میانگین بسیار خوبی است. شهریار مغانلو، آقای گل لیگ برتر هر 180دقیقه یک گل زده و مهدی قائدی هم در هر 170دقیقه یک‌بار به گل رسیده است. در میان 4گلزن برتر لیگ، محمد عباس‌زاده با میانگین یک گل در هر 161دقیقه بهترین آمار را به جا گذاشته است.
سعید سحرخیزان علاوه بر معدل گلزنی جالبی که به جا گذاشته، نامش را به لیست جوان‌ترین بازیکنانی که در لیگ برتر هت‌تریک کرده‌اند هم اضافه کرده است. جوان‌ترین بازیکنی که در تاریخ لیگ برتر موفق به هت‌تریک شده آرش برهانی بوده که سال 82با پیراهن پاس تهران و با سن 19سال و 9ماه در لیگ برتر هت‌تریک کرده است. سعید سحرخیزان هنگام هت‌تریک هفته گذشته‌اش برای هوادار، 19سال و 10ماه سن داشت و بعد از برهانی به دومین جوانی تبدیل شد که در لیگ ایران هت‌تریک می‌کند.

هت‌تریک در دبل؟
در پایان یک فصل پرفراز و نشیب و یک کورس کم‌سابقه، نهایتا پرسپولیس قهرمان لیگ برتر شد؛ موفقیتی شیرین که حلاوت آن هنوز در کام سرخ‌ها باقی مانده است. این اما می‌تواند پایان فصل خوش سرخ‌ها نباشد. آنها فرصت دارند در ادامه مسیر، 2جام قهرمانی دیگر هم به ویترین افتخارات خود بیفزایند. پرسپولیس به نیمه‌نهایی جام حذفی رسیده و آنجا باید با هوادار مصاف بدهد. درصورت پیروزی سرخپوشان در این دیدار، آنها با برنده بازی استقلال و نساجی مصاف می‌دهند و اگر آنجا هم برنده شوند، دومین جام امسال را به‌دست خواهند آورد. فتح جام حذفی در پی لیگ، این فرصت را به پرسپولیس می‌دهد تا با تکیه بر قوانین منحصربه‌فرد فوتبال ایران، سومین جام را هم بدون هیچ مرارتی دشت کند. براساس مقررات، درصورتی که یک تیم به‌طور همزمان قهرمان مسابقات لیگ و حذفی شود، سوپرکاپ بدون برگزاری بازی به آن تیم اهدا خواهد شد. خلاصه اینکه پرسپولیس در چنین موقعیتی قرار گرفته و ممکن است جشن در پایگاه قرمزها دنباله‌دار باشد.
همه‌‌چیز اما همین نیست. شاگردان یحیی گل‌محمدی امسال می‌توانند از یک جهت دیگر هم نام خود را در تاریخ مسابقات باشگاهی کشور ماندگار کنند. در ادوار مسابقات سراسری برگزار‌شده در ایران، تا‌کنون تنها 2تیم موفق به ثبت دبل یا فتح همزمان مسابقات لیگ و حذفی شده‌اند. یک‌بار سایپا در سال‌72 چنین موفقیتی کسب کرده و البته پرسپولیس هم 2مرتبه در سال‌های 77 و 98 به این مهم نایل شده است. از قضا دبل‌های پرسپولیس به نام موفق‌ترین سرمربیان ایرانی و خارجی تاریخ پرسپولیس ثبت شده است؛ علی پروین در دهه70 و برانکو ایوانکوویچ در دهه90. حالا یحیی گل‌محمدی فرصت آن را دارد که نام خودش را به این سیاهه بیفزاید و باعث هت‌تریک سرخپوشان در «دبل‌کردن» شود. او فقط 2گام با این افتخار فراموش‌نشدنی فاصله دارد؛ آیا این 2گام به سلامت برداشته خواهد شد؟

رام‌کردن جام سرکش
اوج‌گیری یحیی در آسمان پرسپولیس، یک قهرمانی حذفی کم دارد

بهروز رسایلی

فوتبال همین است؛ گاهی خوشی و گاهی غم، یک روز آن بالا و یک روز این پایین. قبل از نوروز، زمانی که پرسپولیس بازی رودررو با سپاهان را باخت و برتری 5امتیازی در پایان نیم‌فصل را با عقب‌افتادگی 4امتیازی عوض کرد، انتقادها از یحیی گل‌محمدی اوج گرفت. پرتکرارترین کامنت در آن روزها این بود که دوران یحیی در پرسپولیس به پایان رسیده. ظرف 2ماه اما همه‌‌چیز زیر و رو شد. تغییر سیستم پرسپولیس و بردهایی که یکی پس از دیگری از راه رسیدند، گل‌محمدی را صاحب سومین قهرمانی لیگ برتری‌اش کردند؛ جامی که طعم آن مخصوصا با توجه به برتری پرسپولیس برابر رقیب سنتی، شیرین‌تر هم شده بود. حالا اما نوبت جام حذفی است؛ یک تورنمنت نفرین‌شده برای یحیی که اگر موفق به فتح آن شود، اسمش با دبل قهرمانی در تاریخ پرسپولیس ماندگار خواهد شد.

   بدترین خاطرات یحیی
مشتی از تلخ‌ترین رخدادهای دوران مربیگری یحیی گل‌محمدی در جام‌حذفی برایش اتفاق افتاده است؛ از باخت پرسپولیس به سپاهان در فینال فصل دوازدهم که با خداحافظی غریبانه مهدی مهدوی‌کیا مقارن شد و خشم افکارعمومی را برانگیخت تا 2شکست غم‌انگیز در برابر استقلال در ضربات پنالتی. تصور کنید شما پرسپولیسی باشید، در ضربات پنالتی به فرهاد مجیدی ببازید و او به شما «هیس» نشان بدهد؛ با مسبب این اتفاق چه می‌کنید؟ فقط هم همین نیست. پرسپولیس یک باخت تلخ خانگی هم در برابر آلومینیوم اراک متحمل شد تا کلکسیون خاطرات تلخ یحیی از جام‌حذفی کامل شود. با این حال امسال انگار خورشید از سمت دیگری طلوع کرده است. پرسپولیس در این فصل حضور قدرتمندانه‌ای در جام حذفی داشت. سرخپوشان در یک بازی برتر با رکورد خیره‌کننده شوتزنی ون‌پارس اصفهان را بردند، سپس سپاهان را شکست دادند، بعد گل‌گهر را و حالا در نیمه‌نهایی رسیده‌اند به هوادار؛ دیداری که اگر ببرند، در یک قدمی دبل قهرمانی قرار می‌گیرند.

   شیرینی یا تلخی؛ راه میانه‌ای نیست
جام‌حذفی تورنمنت خیلی خاصی است. با لیگ فرق دارد. مساوی در کار نیست؛ یا می‌برید یا می‌بازید. فرصت جبرانی هم وجود نخواهد داشت. همان‌قدر که موفقیت می‌تواند شیرین و رؤیایی باشد و برای سرخپوشان تبدیل به «قندمکرر» شود، شکست کام آنها را زهر خواهد کرد. این فیلم، سناریوی میانه ندارد. هرقدر هم که قهرمانی در لیگ مهم‌تر بوده باشد، باز به پایان رساندن فصل با شکست احتمالی آن هم اگر در برابر تیمی باشد که نسبت به آن حساس هستید، اوقات هواداران را تلخ خواهد کرد. این موضوع اهمیت مضاعف جام‌حذفی برای پرسپولیس و یحیی گل‌محمدی را نشان می‌دهد. سرمربی سرخ‌ها خیلی از کابوس‌هایش را از بین برده؛ اینکه مشهور بود به ترس در دربی تهران، اینکه نمی‌توانست فقط با یک هافبک دفاعی بازی کند، اینکه داشت میراث برانکو را خراب می‌کرد و خیلی چیزهای دیگر. حالا نوبت به پایان‌رساندن یکی از آخرین کابوس‌هاست؛ ناکامی در مسابقات حذفی. یحیی باید جام سرکش را رام کند. آیا می‌تواند؟ خیلی زود جواب این سؤال مشخص خواهد شد؛ پاسخی که یا خیلی شیرین است یا خیلی تلخ.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید