• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 3 خرداد 1402
کد مطلب : 192673
+
-

نکته

کد رهگیری رایگان

در میان همه سیاست‌هایی که برای اصلاح سازوکار بازار املاک و انتظام‌بخشی به بازیگران این بازار مطرح، تدوین یا اجرا شده، کد رهگیری رایگان برجسته‌ترین اقدامی است که هم نقشی در رقابتی کردن بازار دارد و هم می‌تواند شرایط را برای اجرای قاطعانه قانون الزام برای ثبت همه معاملات ملکی فراهم کند. با فعالیت سامانه معاملات املاک و مستغلات کشور، همه مردم می‌توانند بدون مراجعه به بنگاه‌ها و البته به‌صورت رایگان کد رهگیری دریافت کنند.

ساماندهی حق کمیسیون املاک
فرمول محاسبه حق‌الزحمه بنگاه‌های مشاور املاک تغییر می‌کند و به‌جای درصدی از ارزش معامله یا مبلغ رهن و اجاره به مبلغی ثابت به‌اضافه درصدی از ارزش معامله طبق تقویم املاک تغییر می‌یابد. با این اتفاق، عملاً ارتباط سود و زیان مشاوران املاک از افزایش یا کاهش قیمت معامله قطع می‌شود و امکان تبانی در این صنف برای قیمت‌سازی مرتفع خواهد شد. گام نخست اجرای این سیاست با الزامی و رایگان شدن کد رهگیری معاملات املاک برداشته شده است.

حذف دلالان مسکن دولتی
در سال‌های گذشته، دلالی در طرح‌های مسکن دولتی به یک بحران برای شهرهای جدید تبدیل شده و خالی ماندن و انجماد بخشی از سرمایه‌های احداث شده در این طرح‌ها را به‌دنبال داشته است. ورود این واحدها به چرخه دلالی، زمینه را برای حذف بلندمدت آنها از بازار فراهم آورده و به شرایط بد دامن زده است. در جریان اجرای قانون مالیات بر خانه‌های خالی، قرار است ضمن شناسایی دلالان مسکن دولتی، حلقه مشاوران املاک غیرمجاز در این مناطق تنگ‌تر شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید