نیاز مترو به 100 هزار میلیارد تومان
روند توسعه مترو در 20ماه گذشته اوج گرفته است
مهدی اسماعیلپور-روزنامهنگار
همیشه گفتهاند و شنیدهایم که اگر میخواهید آلودگی هوا و ترافیک پایتخت کاهش پیدا کند باید به توسعه حملونقل عمومی بهخصوص مترو تأکید داشت. مدیریت شهری فعلی نیز اهتمام جدی به توسعه خطوط مترو و ایستگاهها داشته و در پی رفع چالشهاست؛ در همین خصوص شهردار تهران صبح دیروز در چهاردهمین کنفرانس تونل ایران به برخی از این اقدامات اشاره و مهمترین چالش پیش روی شهرداری تهران برای توسعه خطوط مترو را کمبود منابع مالی اعلام کرد. علیرضا زاکانی در این نشست میگوید: «مطابق برآوردهای انجام شده احداث ۴خط جدید مترو به ۴۳۰هزار میلیارد تومان و تکمیل ۷خط باقیمانده به ۱۰۰هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد. معتقدم با مولدسازی و ایجاد مشارکت با دستگاههای دیگر این اعتبار را میتوان تامین کرد.» اما این چالشها مانع از توسعه خطوط نشده و مدیریت شهری درپی گذر از همه مشکلاتی است که سالها درباره آن حرف زدهاند.
برنامهها و افتتاحیههای پیش رو تا پایان سال 1402
پایان تستهای فنی قطار ملی مترو و شروع قرارداد تولید انبوه آن (8+105واگن) و ورود نخستین رام از قطار ملی به شبکه مترو
افتتاح فاز نخست پایانه دولتآباد
بهرهبرداری از پست برق جنوبی خط6
افتتاح 12ورودی جدید در خط6
بهرهبرداری از 5.5کیلومتر مسیر تونلی از ایستگاه شهید ستاری تا ایستگاه شهدای کن در خط6
افتتاح 3ایستگاه شهر زیبا، شهران، و شهدای کن در خط6 (در نیمه نخست سال1402)
افتتاح 7ایستگاه آیتالله کاشانی، کوهسار، میدان خراسان، شهدای هفدهشهریور، سرباز، بهار شیراز و شهید نجاتاللهی در خط6 (در نیمه دوم سال1402)
افتتاح متروی تهران-پرند در هفته دولت
افتتاح ایستگاههای میدان کتاب و ورزشگاه تختی در خط7
آغاز عملیات حفاری خط10 مترو در تیرماه1402
آغاز عملیات اجرایی توسعه شرقی خط4
تامین و پرداخت 15درصد پیشپرداخت برای به جریان افتادن قرارداد 630واگن چینی
انعقاد قرارداد برای شروع پروژه احداث خط11 مترو
بهرهبرداری از 9ورودی جدید در خط7
احداث بزرگترین تونل شهری غرب آسیا
شهردار تهران گفت: تونل شهید متوسلیان بهعنوان بزرگترین تونل شهری غرب آسیا که انتهای اتوبان شهید صیاد شیرازی را به بزرگراه آزادگان وصل میکند، در نوع خود بینظیر است.
به گزارش همشهری، علیرضا زاکانی، شهردار تهران در چهاردهمین کنفرانس تونل ایران گفت: هدفگذاری مجموعه مدیریت شهری تهران این است تا سال ۱۴۱۰ مقدار ۷۰درصد رفتوآمدهای درون شهری به وسیله ناوگان حملونقل عمومی صورت پذیرد. برای گسترش این ناوگان از اقتضائات شهری تهران و تجربیات گذشته بهره میبریم و تعداد تونلهای تهران به 8عدد خواهد رسید.
بخشی از ارقامی که شهردار بیان کرده، به این شرح است:
۶ تونل شهری به طول ۲۲.۵ کیلومتر در تهران داریم.
2تونل در آینده مطابق برنامهریزیهای صورت گرفته به بهرهبرداری میرسد.
۹.۸کیلومتر طول تونل شهید متوسلیان ۱۶.۵کیلومتر کل آزادراه شهید شوشتری است که در حال ساخت است.
۹.۵کیلومتر فاز نخست پروژه شهید شوشتری است که تا پایان امسال افتتاح خواهد شد و فاز دوم آن که شامل تونل متصلکننده بزرگراه شهیدیاسینی به بزرگراه شهید نجفی رستگار است، سال آینده به بهرهبرداری میرسد.
۵.۵درصد از حجم بار ترافیکی شرق تهران با پروژه شهید شوشتری کاهش پیدا میکند.