• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
چهار شنبه 3 خرداد 1402
کد مطلب : 192641
+
-

ساماندهی دره فرحزاد پس از 11 سال

رئیس کمیسیون اجتماعی فرهنگی شورای شهر تهران: طرح ساماندهی 11سال زمین مانده بود

سیدمحمد فخار-روزنامه‌نگار

تبدیل دره فرحزاد به «اکوپارک» در مراحل آخر خود قرار دارد. پیش از این فازهای یک و 2 ساماندهی دره در قالب بوستان‌های نهج‌البلاغه یک و 2 انجام شده بود و هم‌اکنون دره 3350مترمربعی در منطقه فرحزاد، به‌عنوان فاز صفر در حال پیگیری و اجراست.

احیای آسیب
شمال غرب تهران، صبح دوشنبه، میزبان رئیس کمیسیون اجتماعی فرهنگی شورای شهر تهران بود. نرگس معدنی‌پور، رئیس کمیسیون اجتماعی فرهنگی شورای شهر تهران در این بازدید در گفت‌وگو با همشهری گفت: فضای دره فرحزاد به‌دلیل بکربودن، سال‌ها دستخوش آسیب‌های اجتماعی شده بود که حاصل از حضور معتادان بود. این محل که در مرز میان مناطق 2 و 5قرار دارد، نیاز به طرحی داشت که بتواند شرایط را برای استفاده عمومی از این دره سبز و خوش آب و هوا ایجاد کند و نشاط و شادابی را در میان مردمی که به فرحزاد می‌آیند، افزایش دهد. با همت شهرداری تهران و مناطق 2 و 5 و البته همت فعالان حوزه اجتماعی فرهنگی تلاش شد فضا به سمت طرحی نو پیش برود. اما مراحل کار در دره فرحزاد طی ماه‌های اخیر سرعت پیدا کرده است. آنگونه که معدنی‌پور گفته، در گام نخست، جمع‌آوری معتادان متجاهر در دستور کار قرار گرفته و مشکلات عدیده‌ای که در جمع‌آوری آ‌نان داشتیم با تشکیل قرارگاه اجتماعی به سمت رفع‌شدن پیش رفته است.

11سال زمین مانده بود
بحث اکوپارک شدن فضای دره فرحزاد از سال90در شهرداری تهران مطرح بود. البته در رفع آسیب‌های اجتماعی نیاز به همکاری بین دستگاهی میان شهرداری، نیروی انتظامی، قوه قضاییه و سازمان بهزیستی است، اما کار سال‌ها روی زمین مانده بود و به لطف قرارگاه اجتماعی از سال 1401همه دستگاه‌ها و مناطق پای کار آمدند. رئیس کمیسیون اجتماعی فرهنگی شورای شهر تهران در این‌باره تصریح کرد: امروز مشکلات آسیب اجتماعی دره فرحزاد رفع شده و پاکسازی صورت گرفته است، 2500معتاد متجاهر پرخطر از محل جمع‌آوری و به کمپ‌های مربوطه فرستاده شده‌اند و شرایط برای آغاز طرح پایانی فراهم شده است. در فاز اجرایی نیز 18ملک خریداری و تخریب شده تا شرایط برای طرح نهایی فراهم شود و فضا برای حضور تفرجگاهی مردم در ساعات مختلف ایجاد شود. معدنی‌پور می‌افزاید: در این مسیر 5کانکس 24ساعته در محل تعبیه شد تا به‌طور کامل هیچ‌گونه معتاد متجاهری در دره باقی نماند. البته خبردارم که شهرداری در مسیر این ساماندهی دچار آسیب‌هایی نیز شده است.  موضوع دیگر در حاشیه ساماندهی دره فرحزاد، انتقال گرمخانه‌های مجاور است که بررسی آن درحال انجام است. گرمخانه‌ها پیش از این در محل حضور آسیب‌دیدگان ایجاد می‌شد تا راحت‌تر بتوان انتقال آنها را انجام داد، اما امروز که قرار است ساماندهی برای حضور مردم صورت گیرد، باید دامنه تسری این آسیب اجتماعی را کنترل کرد و کار انتقال به محل امن دیگری صورت گیرد.

مکث
طرح ژینایی دره فرحزاد
زهیر ابراهیم‌زاده، رئیس اداره اجتماعی شهرداری منطقه 2: 35سال است که دره فرحزاد با وجود معتادان به فضایی ناامن تبدیل و پاتوقی برای توزیع و مصرف مواد ‌مخدر شده بود. با کمک پلیس و شهرداری طی یک سال اخیر 4پاتوق مهم محل جمع‌آوری شده و شهرداری نیز به پاکسازی محیطی اقدام کرده که به فضای تفرجگاهی تبدیل شود. طی این مدت همچنین 3350متر راهکشی صورت گرفته و 35برج نوری در ضلع شمالی زده شده است. 5کانکس نیز برای حضور پلیس شکل گرفته که در فضا حضور داشته باشند. پس از آن برای اجرای طرح اقدام صورت گرفته است. طرح دره فرحزاد قرار است با مدل «ژینایی» صورت گیرد. یعنی ساخت‌وساز فیزیکی ایجاد نشود و صرفا از امکانات طبیعی بهره‌گیری شود. حتی برای زیباسازی نیز از درختان و سنگ‌های محیط استفاده می‌شود. برای فضای رودخانه نیز 4متر حریم تعریف شده تا خطری درصورت وجود سیل ایجاد نشود.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید