• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
چهار شنبه 3 خرداد 1402
کد مطلب : 192616
+
-

راه مشترک تهران و جاکارتا

درجریان سفر رئیسی به اندونزی، مقام‌های دوطرف 11سند و تفاهمنامه همکاری امضا کردند

سیاست خارجی
راه مشترک تهران و جاکارتا

گروه سیاسی

رئیس دولت سیزدهم در دوازدهمین سفر خارجی خود در 21‌ماه اخیر، در صدر هیأت بلندپایه سیاسی - اقتصادی و در سفری 3‌روزه، راهی جاکارتا شد تا مناسبات ایران و اندونزی وارد عصر نوینی شود؛ سفری که پس‌از حدود 17سال انجام می‌شود و با توجه به رویکردهای نوین دولت درعرصه سیاست‌خارجی، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.به‌گزارش همشهری، سیدابراهیم رئیسی درحالی دیروز با جوکو ویدودو، همتای اندونزیایی خود دیدار و گفت‌وگو کرد که آخرین دیدار روسای‌جمهور 2 کشور به حدود 17سال پیش بازمی‌گردد؛ 19 اردیبهشت‌ماه 1385 بود که محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور پیشین ایران، در راس هیأتی بلندپایه به جاکارتا رفت؛ سفری که شرکت در ششمین اجلاس سران کشورهای عضو گروه «دی۸‬» یکی از مهم‌ترین برنامه‌های آن بود. اکنون اما پس‌ از حدود 2دهه به‌نظر می‌رسد مناسبات 2 کشور مهم جهان‌اسلام وارد عصر نوینی شده‌است و دوطرف با توجه به علاقه‌مندی‌ها و ظرفیت‌های مشترک به‌دنبال ارتقای بیش از پیش همکاری‌های دوجانبه هستند.

امضای 11سند و تفاهمنامه همکاری
به سیاق سفرهای خارجی قبلی رئیس‌جمهور ایران، امضای اسناد همکاری، یکی از مهم‌ترین دستورکارهای نخستین روز سفر رئیسی به اندونزی بود. براین اساس مقام‌های دوطرف در مراسم ویژه‌ای، 11سند و تفاهمنامه همکاری امضا کردند تا دور تازه‌ای در روابط تهران - جاکارتا آغاز شود. تفاهمنامه تجارت ترجیحی، لغو روادید، مبادلات فرهنگی، همکاری نظارتی بر تولید فرآورده‌‌های دارویی، همکاری در زمینه‌های علمی، فناوری و نوآوری و همکاری دوجانبه در زمینه نفت و گاز، ازجمله اسناد همکاری امضا شده میان وزرای امورخارجه، ارتباطات و فناوری اطلاعات، نفت و معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور و معاون وزیر صمت با همتایان اندونزیایی بود.

عزم دوجانبه برای همکاری‌های همه‌جانبه
حضور در نشست مطبوعاتی مشترک با رئیس‌جمهور اندونزی از برنامه‌های نخستین روز سفر رئیسی به جاکارتا بود. رئیس‌جمهور ایران دراین نشست با اشاره به سابقه 70ساله روابط دیپلماتیک 2 کشور، امضای اسناد همکاری را نشان‌دهنده عزم دوطرف به‌منظور توسعه همه‌جانبه روابط دانست. رئیسی با اشاره به تصمیم 2 کشور برای انجام مبادلات با ارزهای ملی، از هدف‌گذاری انجام شده برای رساندن حجم مبادلات تجاری 2 کشور به سطح 20میلیارد دلار خبر داد. وی همچنین با اشاره به دیدگاه‌های مشترک 2 کشور در مسئله فلسطین و افغانستان، تأکید کرد ایران و اندونزی به حمایت از حقوق مردم فلسطین تا آزادی قدس شریف پایبند هستند.

برنامه‌های سفر
دیدار دوجانبه روسای‌جمهور ایران و اندونزی
غرس نهال دوستی ازسوی روسای‌جمهور 2 کشور در محوطه کاخ «مردکا»
امضای اسناد همکاری 2 کشور در بخش‌های مختلف
دیدار رئیسی با روسای مجلس نمایندگان و مجلس مشورتی اندونزی
برگزاری نشست مشترک با تجار و فعالان اقتصادی 2 کشور در جاکارتا
گفت‌وگو با علما و اندیشمندان اندونزیایی
دیدار با ایرانیان مقیم اندونزی





 

این خبر را به اشتراک بگذارید