• دو شنبه 11 تیر 1403
  • الإثْنَيْن 24 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jul 01
سه شنبه 2 خرداد 1402
کد مطلب : 192596
+
-

بیمارستان مهدیه؛ یادگار تاجر خوشنام محله قیام

در وصیت‌نامه مرحوم مهدی صبوحی تأکید شده که حداقل هزینه درمان از بیماران گرفته شود

بیمارستان مهدیه؛ یادگار تاجر خوشنام محله قیام

پریسا نوری

برای نمازگزاران و اهالی محله شوش مزار گوشه مسجد مهدیه، یاد و خاطره مرحوم حاج مهدی صبوحی را زنده می‌کند؛ مردی که ۷۰ سال پیش زمین وسیعی را در یکی از محروم‌ترین محله‌های تهران خرید و در آن مسجد و درمانگاه، دارالایتام و مدرسه علوم دینی بنا کرد.

از انسان‌های نیک روزگار بود
حجت‌الاسلام مصطفی قائنی، امام‌جماعت مسجد مهدیه، درباره این واقف بزرگ می‌گوید: «زمین مسجد حدود ۱۵۰۰‌مترمربع و زمین درمانگاه مهدیه سابق که امروزه به زایشگاه مهدیه معروف است، حدود ۴۰ هزارمترمربع است. تمام زمین‌های این مجموعه را مرحوم صبوحی خریداری و وقف کرد.» بیمارستان مهدیه، درست در همسایگی مسجد مهدیه قرار دارد. این بیمارستان سال ۱۳۳۴ به‌صورت درمانگاه افتتاح شده  و پس از توسعه و تجهیز در قالب بیمارستان و مرکز درمانی پیشرفته فعالیت می‌کند.

حداقل هزینه از بیماران گرفته شود
ناگفته پیداست که وجود این مرکز درمانی مجهز در یکی از محروم‌ترین و جنوبی‌ترین نقاط تهران برای مردم این منطقه منشأ خیر است. حاج مهدی صبوحی فرزندی نداشت. فاطمه صبوحی، برادرزاده و وارث مرحوم صبوحی می‌گوید:«عمویم طراحی بیمارستان را به معمار معروف ایرانی، حسین لرزاده، سپردند. در وصیت‌نامه آن مرحوم تأکید شده بود که حداقل هزینه درمان از بیماران گرفته شود و در این خصوص به وصیت ایشان عمل شده است.»

کمک به ساخت مسجد اعظم قم
حاج مهدی صبوحی از بازاریان خوشنام و تاجر چرم و برای بسیاری از امور خیریه پیشگام بود. امام جماعت مسجد مهدیه خاطره‌ای در این‌باره می‌گوید: «پدربزرگ مرحوم بنده روزی همراه حاج مهدی نزد آیت‌الله ‌بروجردی در قم رفتند. در گفت‌وگویی آیت‌الله ‌بروجردی عنوان می‌کند که بابت ساخت مسجد اعظم قم بدهکار هستند. حاج مهدی فوراً دسته چک خود را آماده می‌کند و مبلغ ۴۰ هزار تومان پرداخت می‌کند.» مرحوم صبوحی در ۱۴ دی‌ماه سال ۱۳۴۹ بر اثر کهولت در ۸۰سالگی از دنیا رفت و طبق وصیت خودش در گوشه‌ای از مسجد به خاک سپرده شد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید