• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
سه شنبه 2 خرداد 1402
کد مطلب : 192584
+
-

مهمانی اقوام در نیاوران

مهمانی اقوام در نیاوران

تنوع اقوام در جغرافیای ایران، یادگار قرن‌ها زندگی افراد مختلف با آیین‌ها، سنت‌ها، زبان‌ها و گویش‌های مختلف در کنار هم است و اصلا ایران با همین رنگین‌کمان اقوام است که ماندگار و زیبا شده است. همین تنوع قومیتی، ایران را در زمره کشور‌هایی قرار داده که از تنوع فرهنگی بسیار غنی برخوردارند و این موضوع، می‌تواند دلیل مهمی باشد تا مسئولان فرهنگی کشور از آن به نحو احسن استفاده کنند.
هر سال به مناسبت‌های مختلف ازجمله روز و هفته تنوع فرهنگی، جشنواره و برنامه‌های مختلفی با حضور اقوام ایرانی در شهرهای مختلف به‌ویژه در پایتخت برگزار می‌شود تا افراد از قومیت‌های گوناگون درکنار یکدیگر باشند و گردشگران نیز با فرهنگ اقوام ایرانی بیشتر آشنا شوند. امسال هم به مناسبت هفته تنوع فرهنگی، نمایشگاهی از سبک زندگی عشایر، آداب و آیین‌ها و موسیقی اقوام، هنرهای سنتی و صنایع‌دستی سوغات و پوشاک و شیرینی و خوراک که مولفه‌های تنوع فرهنگی ایران زمین هستند، در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد. افزون بر این، هفته گذشته هم همزمان با روز جهانی تنوع فرهنگی، 2نشست تخصصی با موضوع جایگاه تنوع فرهنگی در فرهنگ ایران اسلامی و میراث ناملموس و تنوع فرهنگی با حضور کارشناسان و پژوهشگران داخلی و خارجی برگزار شد. اما بخش مهم این آیین وعده وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای راه‌اندازی «خانه اقوام» در فرهنگسرای نیاوران بود. آقای وزیر در این‌باره گفته: اصل تنوع فرهنگی از دیدگاه‌های بنیادی حاکم بر حوزه سیاستگذاری و حوزه تصمیمات فرهنگی نظام جمهوری اسلامی ایران است و بر همین اساس در سطح بین‌المللی همیشه داعیه‌دار و مدافع به‌رسمیت‌شناختن تنوع فرهنگی هستیم. بنابراین مخالف جهانی‌سازی هستیم که از یک‌‌سو منجر به نابودی آداب و سنت‌های جوامع مختلف شود و از سوی دیگر کنش‌های واحدی را در همه وجوه زندگی انسان امروزی حاکم کند.
وحدت اقوام و فرهنگ‌ها در دوره حاکمیت جمهوری اسلامی که به پشتوانه مردم ایجاد شده، متجلی شد و «خانه اقوام» فرهنگسرای نیاوران با هدف معرفی شایسته اقوام مختلف ایرانی به‌زودی راه‌اندازی خواهد شد. خانه اقوام به‌دنبال نشان‌دادن تنوع فرهنگی ایران و وحدت در عین کثرت اقوام ایرانی است و در خانه اقوام نشان خواهیم داد ایرانیان با همه تفاوت‌های زبان، لهجه و قومیت، یک هویت واحد تاریخی را یدک می‌کشند و همه کثرت‌ها و تفاوت‌ها ذیل یک وحدت بزرگ به نام ایران قرار دارد که مبتنی بر نگاه حکیمانه و فلسفی بزرگان این سرزمین است.

این خبر را به اشتراک بگذارید