• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
سه شنبه 2 خرداد 1402
کد مطلب : 192570
+
-

چهره سرنوشت‌ساز ترکیه کیست؟

اعلام حمایت «سنان اوغان» از اردوغان، می‌تواند صحنه انتخابات ترکیه را به نفع رئیس‌جمهور فعلی دگرگون کند

با نزدیک شدن به زمان برگزاری دور دوم انتخابات ریاست‌ جمهوری ترکیه، برخی منابع خبری اعلام کرده‌اند که «سنان اوغان»، نامزد سوم این انتخابات در دور دوم رقابت‌ها،  از «رجب طیب اردوغان»، رئیس‌جمهور حاکم در ترکیه حمایت کرد. در دور اول انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه که رقابت میان اردوغان از حزب حاکم «عدالت و توسعه» در مقابل «کمال قلیچدار اوغلو» بود، هیچ‌کدام از دو نامزد اصلی انتخابات نتوانستند بیش از 50درصد آرا را به‌دست آورند، اگرچه آرای اردوغان کمی بیش از 49درصد بود و در رده دوم قلیچدار اوغلو حدود 45درصد آرا را به‌دست آورد. اکنون اطرافیان هر دو نامزد انتخاباتی تلاش دارند تا آرای سنان اوغان را که در انتخابات 5درصد آرا را به‌دست آورد، به‌سوی خود جلب کنند. طرفداران قلیچدار اوغلو می‌گویند اگر ۵ درصد آرای اوغان به سبد قلیچدار اوغلو سرریز شود، او برنده انتخابات خواهد شد.
در مقابل نیز، یکی از فعالان انتخاباتی در ترکیه به شبکه «المیادین» اعلام کرده است که «سنان اوغان» قرار است حمایت خود را از «رجب طیب اردوغان» در دور دوم انتخابات اعلام کند. به‌گفته منابع ترکیه‌ای، اوغان از ابتدای رقابت‌ها انتظار داشته که انتخابات ترکیه به دور دوم برود و این اتفاق پس از ناکامی اردوغان، رئیس‌جمهور فعلی ترکیه و نامزد ائتلاف ملت و همچنین ناکامی «کمال قلیچدار اوغلو» نماینده ائتلاف معارضان در کسب ۵۰ درصد به اضافه یک درصد آرا اتفاق افتاد و اکنون سنان اوغان چهره سرنوشت‌ساز انتخابات ترکیه است و حمایت او از هرکدام از نامزدهای انتخاباتی می‌تواند سرنوشت نتیجه انتخاباتی را دگرگون کند.

نظرسنجی‌ها چه می‌گویند؟
 نظرسنجی منتشر شده از سوی مؤسسه «Optimar» نشان می‌دهد که ۲۵ درصد از طرفداران «سنان اوغان» به «رجب طیب اردوغان» و ۲۵ درصد دیگر به «کمال قلیچدار اوغلو» رأی خواهند داد؛ روندی که در نهایت، به سود اردوغان تمام خواهد شد. درنظرسنجی انجام شده توسط این مؤسسه، حدود ۲۷.۹ درصد گفته‌اند که تصمیم خود را برای حمایت از کاندیداها در دور دوم انتخابات نگرفته‌اند، ۱۸.۶ درصد گفته‌اند که در دور دوم پای صندوق‌های رأی نخواهند رفت و ۳.۶ درصد از اظهارنظر درباره این موضوع خودداری کرده‌اند. پایگاه خبری انگلیسی‌زبان «میدل‌ایست‌ای» هم در گزارشی با ارائه تحلیلی مقایسه‌ای از میزان آرای کسب ‌شده توسط اردوغان در این انتخابات با دوره قبلی در سال ۲۰۱۸، نوشت که او برای دور دوم در وضعیت خوبی قرار دارد. براساس 7نظرسنجی انجام‌ شده از سوی حزب عدالت و توسعه در‌ماه گذشته، نتایج نشان داده است که اردوغان با اختلاف 2تا 3درصدی نسبت به رقیبش برتری دارد. با این حال حامیان اوغان طیف‌های متنوعی از گروه‌های سیاسی را تشکیل می‌دهند و در واقع او در راس یک ائتلاف سیاسی با نام آتا قرار دارد. 4حزب ظفر، عدالت، اولکم و یک حزب کوچک‌تر دیگر اگرچه همگی در رویکرد ملی گرایی مشترک هستند، اما گرایش‌های فکری آنان طیفی از اندیشه‌های چپ ضدغربی تا راست‌گرایی افراطی مایل به غرب  است.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید