• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
سه شنبه 2 خرداد 1402
کد مطلب : 192557
+
-

خرداد پر اجرا

بیش از 20نمایش جدید در آخرین‌ماه بهار روی صحنه می‌رود

گزارش
خرداد پر اجرا

فهیمه پناه‌آذر- روزنامه‌نگار

 درحالی‌که تماشاخانه‌های دولتی و برخی از تماشاخانه‌های خصوصی خرداد شلوغی را پیش رو دارند، بار دیگر بحث تعطیلی تماشاخانه‌های خصوصی مطرح شد؛ سالن‌هایی چون سپند و شانو، دیوار چهارم که نتوانستند با توجه به شرایط اقتصادی به حیات خود ادامه دهند. با این حال، مرکز هنرهای نمایشی در جلسه‌ای که با مدیران تماشاخانه‌های خصوصی داشته، قول تخصیص وام به سالن دارها داده است.

از میرزا کشون تا زوج ناجور

علی فتحعلی، از به صحنه بردن «میرزا کشون» در شهرزاد خبر داد. «بی صورت فلکی» به کارگردانی مریم باقری در چهارسو اجرا می‌شود و وحید آقاپور از بازیگران اصلی این نمایش است. در این سالن از هفته اول خرداد «خدای جهنم» به کارگردانی سیاوش جامع روی صحنه می‌رود.
محمدحسین پیوندی «زوج ناجور» نیل سایمون ترجمه شهرام زرگر نژاد را به تالار قشقایی می‌آورد. در این سالن «نقطه ویرگول» امیر سفیری، اجرایش از سوم خرداد (امروز) تا هفته اول تیرماه ادامه دارد. اوشان محمودی «گربه نره و روباه مکار» را در سالن اصلی تئاترشهر روی صحنه می‌برد. در نوفل لوشاتو هم نمایش «ساپو» به کارگردانی امین سعدی روی صحنه می‌رود.

اتول سورون در ایرانشهر

«اتول سورون طهران الف۱» نمایشی از شهروز دل افکار است که از دوم خرداد ماه، اجرایش در سالن ناظرزاده ایرانشهر روی صحنه  می‌رود. در سالن شماره3 شهرزاد هم «گودال» چند روزی است که اجرایش را شروع کرده.  امیرحسین شاملی، آن را روی صحنه برده است. «اینجا پنجره‌ای باز مانده است» به نویسندگی، طراحی و کارگردانی ندا شاهرخی و یاسمن خواجه‌ای از دوم خرداد در تماشاخانه‌ ایرانشهر به روی صحنه می‌رود.
سعید چنگیزیان، یکی از بازیگران اصلی نمایش است. پریزاد سیف هم «خوشدلان» را با بازی سعید پورصمیمی را در ایرانشهر اجرا می‌کند.

نمایشنامه‌ای از چرمشیر روی صحنه

نمایش کمدی «هوندا آدیداس» به کارگردانی اشکان درویشی اجرایش را از اول خرداد ماه در پردیس شهرزاد شروع کرده است؛ در میان بازیگران اسم گیتی معینی دیده می‌شود. این نمایشنامه را مهدی شاکویی براساس برداشتی آزاد از «آدیداس2» به قلم مهدی ضیاچمنی نوشته است.
از چهارم خرداد هم نمایش «پروانه و یوغ» یکی از نوشته‌های محمد چرمشیر به کارگردانی محمد شهنی دشتگلی در تالار سایه اجرا می‌شود. از دیگر نمایش‌های این تالار «قصه‌های درگوشی» به کارگردانی حسین حیدری‌پور است که اجرای آن شروع می‌شود.

3 اجرا در سنگلج

اکبر صادقی هم برای 12روز نمایش «سیمرغ» را در سنگلج به روی صحنه می‌برد؛ این تماشاخانه تا نهم خرداد هم، میزبان «کنیزک و پادشاه» است. از نیمه دوم خرداد «عشق در پیری» به کارگردانی مرتضی فرهادنیا، اجرایش در سنگلج آغاز می‌شود. «خانواده آقای نریمان» به کارگردانی احسان رحیم‌دل از دوم خردادماه در پردیس تئاتر تهران روی صحنه می‌رود.

روبینسون به روایت کوشک جلالی
از نیمه دوم خرداد، اجرای نمایش «روبینسون کروزو» از سالن شماره 3 شهرزاد شروع می‌شود. هنوز پیش فروش بلیت‌های نمایش شروع نشده است. در سالن یک عمارت ارغوان هم «تاریکخانه» حسن حسامی از نیمه دوم خرداد روی صحنه می‌رود.

بیش از 20تولید جدید در خرداد ماه

نمی توان منکر این شد که از اواخر دهه80 به بعد، تماشاخانه‌های خصوصی با توجه به تعداد سالن‌های دولتی، بار بیشتر اجراها را به دوش کشیدند و در سال گذشته (1401) بیش از 86درصد اجراها را پوشش دادند. با نگاهی به تمرین گروه‌های نمایشی، خرداد‌ ماه به نسبت ماه‌های فروردین و اردیبهشت، بیشترین اجراها را دارد؛ در خرداد به غیر از اجراهایی که همچنان در آخرین ‌ماه بهار روی صحنه هستند، بیش از 20نمایش جدید روی صحنه می‌رود.

مکث
فروش‌های یک میلیاردی


خیلی کم پیش می‌آید که یک تماشاخانه یا مجموعه تئاتری با چند سالن بتواند به فروش میلیاردی برسد. نمایش‌ها با توجه به تعداد گروه‌هایی که دارند، بعد از ماه‌ها تمرین و صرف هزینه، نمایش خود را در بازه زمانی یک‌ماه تا 40روز اجرا می‌کنند. با توجه به قیمت بلیت، نمایش‌ها در سالن‌های دولتی و تماشاخانه‌های خصوصی به غیر از تئاترهای کودک و نوجوان با میانگین 100هزار تومان است و نمایش‌هایی با بازیگران شاخص، شانس بیشتری در فروش بلیت دارند. سالن‌های تئاترشهر در یک‌ماه گذشته توانسته اند یک میلیارد تومان بفروشند و نمایش «معرکه در معرکه» سیاوش طهمورث هم با اجراهایش توانست وارد فروش یک میلیارد تومانی شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید