• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
سه شنبه 2 خرداد 1402
کد مطلب : 192550
+
-

بورس درصدر بازارهای سرمایه‌پذیر

بورس با 5/17 درصد طی 2ماه گذشته بیشترین بازده را در همه بازار‌ها داشته است

گزارش
بورس درصدر بازارهای سرمایه‌پذیر

بهزاد رنجبر- خبر‌نگار

آمارها نشان می‌دهد با وجود نزول بورس در اردیبهشت‌ماه این بازار همچنان پربازده‌ترین بازار در 2‌ماه گذشته بوده است. به‌نظر می‌رسد از ابتدای سال‌جاری نقدینگی بورس را به‌عنوان مقصد جدید سرمایه‌گذاری انتخاب کرده است. به گزارش همشهری، با وجود آنکه بازار سهام در سال گذشته از نظر بازده در قعر جدول بود اما امسال ورق برگشته و بازار سهام به پربازده‌ترین بازار در میان همه بازار‌ها تبدیل شده است. آنطور که آمار‌ها نشان می‌دهد شاخص کل بورس تهران که بیانگر میزان بازده سرمایه‌گذاری در بورس است از ابتدای سال تاکنون 17.5درصد افزایش یافته که این میزان بازده بیشتر از بازده سرمایه‌گذاری در همه بازار‌هاست. این رشد در شرایطی اتفاق افتاده است که در اردیبهشت‌ماه شاخص کل بورس حتی با افت نیز مواجه شد. این آمار‌ها حتی نشان می‌دهد میزان رشد شاخص کل هم‌وزن بیش از شاخص کل بورس بوده و در طول 2ماه نزدیک به 31درصد رشد کرده است. مقایسه این ارقام بیانگر آن است که برخی از سهامداران میزان بازده‌شان حتی بیش از میانگین عمومی بازده سهامداران بوده است.

زیان‌دیده‌ها
داده‌های آماری نشان می‌دهد قیمت هر سکه طرح قدیم از ابتدای سال تاکنون نه فقط رشد نکرده بلکه با 1.1درصد افت نیز مواجه شده است. بیشترین افت مربوط به نیم‌سکه بوده و قیمت هر نیم‌سکه در این مدت از 18میلیون و 500هزار تومان با 6.5درصد افت به 17میلیون 300هزار تومان در پایان اردیبهشت رسیده است. قیمت طلای آب‌شده نیز در 2‌ ماه گذشته نزدیک به 3درصد افت کرده و افرادی که در این بازار سرمایه‌گذاری کرده‌اند با زیان مواجه شده‌اند. قیمت خودرو نیز که یک‌بار در ابتدای سال جهش کرده بود در روز‌های گذشته با افت‌های زیادی مواجه شده و مقایسه قیمت‌ها در ابتدای سال با پایان اردیبهشت نشان می‌دهد که سطح عمومی قیمت‌ها در این مدت 2درصد افت کرده است. انتظار می‌رود با تداوم ثبت‌نام از متقاضیان قیمت خودرو در ماه‌های آینده حتی با افت بیشتری نیز مواجه شود. در مورد بازار مسکن نیز با توجه به اینکه روند انتشار رسمی قیمت‌ها متوقف شده اطلاعی در دست نیست.

نوسان ارز
داده‌های آماری نشان می‌دهد میزان رشد قیمت ارز از ابتدای سال‌جاری تا پایان اردیبهشت‌ماه نصف بازده بازار سهام بوده و این یعنی اینکه از نظر اقتصادی سرمایه‌گذاری در بورس به‌صرفه‌تر از بازار ارز بوده است. طبق این اطلاعات در 2ماهه سال‌جاری قیمت هر یورو با 4200تومان افزایش 8.1درصد و هر دلار با 3هزار و 150تومان افزایش 6.5درصد رشد کرده، این در حالی است که سال گذشته در مجموع شتاب رشد قیمت ارز از رشد بورس بیشتر بود. در بازار طلا و سکه نیز فقط سرمایه‌گذارانی که سکه طرح جدید و ربع سکه خریده‌اند توانسته‌اند اندکی رشد کنند و بقیه سرمایه‌گذاران با زیان مواجه شده‌اند. آمار‌ها حاکی از آن است که قیمت سکه طرح جدید در 2‌ماه امسال 2.9درصد و ربع‌سکه 1.8درصد افزایش یافته و قیمت سایر انواع سکه و طلای آب‌شده افت کرده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید