• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
سه شنبه 2 خرداد 1402
کد مطلب : 192532
+
-

5 اقدام مهم شمخانی

سردار علی‌اکبر احمدیان به‌عنوان دبیر جدید شورای‌عالی امنیت ملی جایگزین دریابان علی شمخانی شد

گزارش
5 اقدام مهم شمخانی

گروه سیاسی

 با حکم رئیس‌جمهور، سردار علی‌اکبر احمدیان به‌عنوان دبیر جدید شورای‌عالی امنیت ملی، جایگزین دریابان علی شمخانی شد تا این نهاد راهبردی پس‌از یک دوره 10ساله، شاهد انتصاب دبیر تازه‌ای باشد. دبیر جدید شورای‌عالی امنیت ملی، که ۱۶سال ریاست مرکز راهبردی سپاه پاسداران را برعهده داشته‌ است، جزو 5چهره جدیدی به‌شمار می‌رود که سال‌گذشته با حکم رهبرمعظم‌انقلاب، به ترکیب اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام اضافه شده بودند.این انتصاب در شرایطی است که شورای‌عالی امنیت ملی از جایگاه راهبردی مهمی در تصمیم‌سازی‌های حوزه امنیت ملی برخوردار است و در سال‌های اخیر نقش ویژه‌ای در راهبری کلان‌پرونده‌های این حوزه برعهده داشته‌ است.

 بازگشت شورا  به پرونده هسته‌ای

شورای‌عالی امنیت ملی در دولت یازدهم و دوازدهم به خواسته دولتمردان وقت کمتر وارد موضوع برجام می‌شد اما در دولت سیزدهم با همکاری دستگاه سیاست خارجی جدید سعی کرد موضوعات برجام و منطقه‌ای را دقیق‌تر و با همکاری دستگاه دیپلماسی دولت وقت پیش ببرد. در همین راستا علی شمخانی که به‌طور مستقیم وارد موضوع برجام شده بود، بارها به بدعهدی طرف غربی اشاره کرد و ضمن هشدار به آنان، حصول در برجام را در گرو بازگشت طرف مقابل به تعهدات خود دانست. شمخانی همچنین در این‌باره گفته بود: تنها راه دفاع از حقوق کشور در برابر قلدری، چه در برجام، چه در آژانس و چه در سایر عرصه‌ها، اقدام متقابل است.‬‬

 رفع سوءتفاهمات گشایش‌های اقتصادی
پس از توافق ایران و عربستان، علی شمخانی همگرایی منطقه‌ای ایران را رها نکرد. مقصد بعدی او امارات بود. دبیر سابق شورای‌عالی امنیت ملی، مذاکرات با همتای اماراتی و مقامات بلندپایه این کشور و گفت‌وگو پیرامون مسائل دوجانبه و منطقه‌ای را در دستور کار قرار داد. این سفر که به همراهی رئیس‌کل بانک مرکزی صورت گرفت، گشایش‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری‌های طرفین را به همراه داشت. همچنین تنش‌زدایی و رفع سوءتفاهمات از دیگر نتایج سفر شمخانی به امارات بود.

 سفر مهم به مسکو
18بهمن‌ماه سال گذشته همزمان با تحولات اوکراین و افغانستان، علی شمخانی، دبیر وقت شورای‌عالی امنیت ملی کشور، با هدف گفت‌وگو و دیدار با مقامات کرملین، به مسکو سفر کرد. شمخانی در این سفر نماینده ایران در پنجمین نشست گفت‌وگوی امنیت منطقه‌ای بود.وی در این سفر رایزنی‌های مهمی با همتای روسی خود پیرامون مسائل دوجانبه و پیگیری پروژه‌های سیاسی و اقتصادی مشترک بین ایران و روسیه انجام داد.

 بازگشایی بن بست عربستان

یکی از مهم‌ترین نقاط مثبت عملکرد دبیر سابق شورای امنیت ملی کشور رایزنی‌ها و حصول توافق با عربستان بود. 15اسفند‌ماه سال گذشته بود که رسانه‌ها از سفر مهم شمخانی به پکن خبر دادند. در این سفر دبیر وقت شورای‌عالی امنیت ملی ایران با «مساعد بن‌محمد العیبان» مشاور امنیت ملی عربستان سعودی و «وانگ یی» عضو شورای دولتی جمهوری خلق چین دیدار مهمی را انجام داد که سرانجام آن به توافق میان ایران و عربستان منجر شد.‌

 امضای یک توافقنامه مهم
نیمه دوم سال1401 درحالی گذشت که دشمنان ایران تلاش‌های بسیاری برای نابودی نظام جمهوری اسلامی انجام دادند. در این بین گروهک‌های تروریستی ازجمله گروهک کومله تلاش‌های بسیاری برای نابودی ایران اسلامی انجام دادند. البته سپاه پاسداران بارها مقر این گروهک‌ها را بمباران کرد. اما علی شمخانی در واپسین روزهای ماموریت خود به بغداد سفر کرد و تفاهمنامه امنیتی مهمی با عراق منعقد کرد. همچنین توافقنامه‌های مهمی در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی و بانکی با طرف عراقی منعقد شد.

احکام رهبرمعظم‌انقلاب به احمدیان و شمخانی

رهبرمعظم انقلاب در احکام جداگانه‌ای، علی‌اکبر احمدیان را به نمایندگی خود در شورای‌عالی امنیت ملی و علی شمخانی را به عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام و مشاورت سیاسی رهبری منصوب کردند.
متن حکم رهبرمعظم انقلاب خطاب به احمدیان به این شرح است:
بسم‌الله الرحمن الرحیم
با توجه به انتصاب جناب آقای علی‌اکبر احمدیان به ریاست دبیرخانه شورای‌عالی امنیت ملی، نامبرده را به نمایندگی رهبری در شورای مزبور به استناد اصل یکصد و هفتاد و ششم قانون‌اساسی منصوب می‌کنم. از حضور و تلاش مسئولانه و پیگیر جناب آقای علی شمخانی در این نمایندگی در طول چندین سال تشکر و قدردانی می‌کنم. توفیق همگان را از خداوند متعال خواهانم.
سیدعلی خامنه‌ای
۱۴۰۲/۳/۱

متن حکم رهبرمعظم انقلاب خطاب به شمخانی نیز به این شرح است:
بسم‌الله الرحمن الرحیم
جناب آقای شمخانی دام توفیقه جنابعالی را به عضویت در مجمع تشخیص مصلحت‌نظام و مشاورت سیاسی رهبری منصوب می‌کنم. توفیقات شما را از خداوند متعال مسئلت می‌نمایم.
سیدعلی خامنه‌ای
۱۴۰۲/۳/۱

 

این خبر را به اشتراک بگذارید