• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
سه شنبه 2 خرداد 1402
کد مطلب : 192519
+
-

تابستان داغ در راه است

شاید تصور شود که تداوم بارش‌ها در شرایط خشکسالی ایران تا تابستان ادامه دارد، اما آیا این اتفاق رخ خواهد داد و نسیم بهاری و بارش‌های بهار ادامه خواهد یافت؟ یا چنان گرمایی ایران را فراخواهد گرفت که ما ایرانی‌ها در انتظار رسیدن زمستان سرد لحظه‌شماری خواهیم کرد؟ تابستان امسال تابستان داغ و سختی برای ایران خواهد بود، چون اصل ماجرا را سازمان هواشناسی می‌داند.
یکی از قوی‌ترین پدیده‌های اقلیمی 30سال گذشته امسال در ایران اتفاق خواهد افتاد و ایران با ورود قوی‌ترین فاز ال‌نینو، یکی از پدیده‌های جوی گرم‌ترین تابستان 3دهه اخیر را تجربه خواهد کرد.
تغییرات اقلیمی در ایران سرعت گرفته و اگرچه در 8‌ماه گذشته 6استان کشور 100درصد بارش سال آبی خود را دریافت کرده‌اند اما تابستان داغ برای آنها نیز در پیش است.
پیش‌بینی سازمان هواشناسی رخ دادن یکی از قوی‌ترین پدیده‌های گرمایشی زمین در 30سال گذشته در سال‌جاری است؛ پدیده‌ای که به تشدید خشکسالی در ایران، داغ‌شدن تابستان و آغاز زودهنگام بارش‌های پاییزی منجر خواهد شد.
این اتفاق در شرایطی رخ خواهد داد که ایران با تنش‌های آبی دست و پنجه نرم می‌کند. گستره بیابان‌زایی در ایران افزایش یافته و برخی سدها خالی از آب و برخی رودخانه‌ها نیز خشکیده‌اند. بدین‌ترتیب تابستان داغ ایران شرایط زیست را در مناطق گرمسیر کشور دشوارتر از گذشته خواهد کرد و در مناطق شمالی نیز گستره خشکسالی و تنش آبی افزایش خواهد یافت.
ایران هم‌اکنون در حال خارج‌شدن از شرایط فاز سرد یعنی لانینا، با دوره حاکمیت 3ساله در منطقه و در حال ورود به شرایط فاز گرم ال‌نینو است که هر ۲ تا ۷سال یک‌بار باعث ایجاد ناهنجاری‌های بزرگ در وضعیت آب و هوایی جهان می‌شود؛ ناهنجاری‌هایی که به وقوع سیلاب‌های ناگهانی، بروز و تشدید خشکسالی، وقوع قحطی و گسترش اپیدمی در برخی مناطق منجر می‌شود.
بدین‌ترتیب ورود ایران به فاز ال‌نینو، به‌معنای دمای بالا در تابستان، افزایش و شروع زودهنگام بارش در فصل پاییز است؛ پدیده‌ای که به پیش‌بینی سازمان هواشناسی کشور یکی از قوی‌ترین پدیده‌های جوی در 30سال گذشته برای ایران خواهد بود.
سازمان هواشناسی فعلا پیش‌بینی کرده ایران در فصل پاییز با بارش‌های زودهنگام و در تابستان با گرمای بالا مواجه شود. با این حال، ممکن است هشدار ورود ایران به گرم‌ترین فصل خود در 30سال گذشته با توجه به آخرین تغییرات مدل‌های پیش‌بینی فصلی تغییر کند. اگر چنین شود، تحمل گرما در تابستان برای ایرانی‌ها اندکی آسان‌تر خواهد شد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید