• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
سه شنبه 2 خرداد 1402
کد مطلب : 192517
+
-

حال خوش دریاچه ارومیه

120میلیون مترمکعب آب از تونل زاب به دریاچه ارومیه وارد شد

گزارش
حال خوش دریاچه ارومیه

گروه زیست‌بوم

وضعیت دریاچه ارومیه، هر چند کند اما رو به بهبود است. قایق‌های کوچک، گردشگران را در حوالی پل میانگذر روی آب می‌گردانند. دریاچه البته با روزهای اوج خود همچنان فاصله دارد و تغییر اقلیم و سیاست‌های وزارت نیرو در تامین حقابه شرایط را سخت‌تر کرده است. اما احداث و افتتاح تونل انتقال آب زاب برای احیا، توانست شرایط دریاچه ارومیه را نسبت به سال گذشته بهتر کند. عزم دولت بر احیای دریاچه ارومیه است و نتایج برنامه‌ها و تخصیص بودجه‌ به‌گونه‌ای بود که مسئولان سایر استان‌ها به‌دنبال مدیریت منابع آبی در استان خود، مانند آنچه در ستاد احیای دریاچه ارومیه انجام شد هستند. 11کیلومتر از مسیر انتقال آب از کانال‌های روی زمین عبور می‌کند. سال گذشته سازمان حفاظت محیط‌زیست، این منطقه را حفاظت شده اعلام کرد تا احتمال سرقت آب کم شود.

راه‌های مقابله با احتمال خشکی دریاچه ارومیه
محمدصادق معتمدیان، استاندار آذربایجان غربی:  احیای دریاچه ارومیه از مطالبات جدی مردم بوده و دولت با تمام توان در مسیر نجات این دریاچه گام بر می‌دارد.احیای دریاچه ارومیه برای منطقه بسیار مهم است. هر 3‌ماه یک بار، یک پروژه در حوزه احیای دریاچه ارومیه به بهره‌برداری خواهد رسید و در این راستا نیازمند همراهی نمایندگان مجلس هستیم. الگوی کشت در حوضه دریاچه ارومیه باید تغییر کند و چاه‌های غیرمجاز بسته شود. مکانیزه کردن کشاورزی در احیای دریاچه ارومیه بسیار اهمیت دارد. اولویت اول جلوگیری از حفر چاه‌های غیرمجاز جدید و در ادامه مسدود کردن 65هزار چاه غیرمجاز در حوضه دریاچه ارومیه است. همراهی مردم در احیای دریاچه ارومیه ضروری است. عوامل مختلفی چون تغییر شرایط اقلیمی، احداث سدها، برداشت‌های غیرمجاز و توسعه بی‌رویه زمین‌های کشاورزی در خشکی دریاچه ارومیه دخیل بوده است. با توسعه کشت گلخانه‌ای و جایگزینی و کاشت محصولات کم‌آب‌بر چون پسته به جای سیب و چغندر در منطقه، احیای دریاچه ارومیه با افزایش درآمد کشاورزان همراه خواهد بود.

مکث
عبور از تابستان با اجرای تعهدات
مسعود باقرزاده کریمی، رئیس حوضه آبریز ارومیه:
از زمانی که فرایند انتقال آب به دریاچه ارومیه شروع شد، اوضاع نسبت به پیش‌بینی‌ها کمی بهتر شد. در سال‌های اخیر در این وقت از سال تراز دریاچه بسیار پایین می‌آمد و هر چه آب الان در دریاچه وجود دارد از همان آب تونل زاب تامین شده است. قرار است با پایان پروژه انتقال آب 600میلیون مترمکعب آب راهی دریاچه ارومیه شود. اگر مراقبت کنند که کسی از این آب برای مصارفی غیراز احیای دریاچه ارومیه برداشت نکند، دریاچه ارومیه از این تابستان بهتر از تابستان سال قبل عبور خواهد کرد.






 

این خبر را به اشتراک بگذارید