• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
شنبه 30 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 192268
+
-

خانواده ایرانی در قاب مستند

مستند
خانواده ایرانی در قاب مستند

سینمای مستند ایران در سال‌های اخیر، رویکرد متفاوتی در قبال موضوعات و سوژه‌ها در پیش گرفته و در مواردی دوربین مستند‌ساز به شکلی جالب توجه و هدفمند سراغ روایت سبک زندگی ایرانی، اسلامی رفته است؛ فیلم‌هایی که دریچه‌ای تازه روی سینمای مستند ایران می‌گشایند. یکی از این فیلم‌ها «12نفر» است. «12نفر»، روایتی است درباره یکی از پرجمعیت‌ترین خانواده‌های ایرانی که در قم زندگی می‌کنند. حجت‌الاسلام محمدمسلم وافی‌یزدی، پدر یکی از پرجمعیت‌ترین خانواده‌های ایران است. این طلبه جوان که ۳۲سال بیشتر ندارد، پدر ۱۰فرزند است؛ او 5دختر و 5پسر دارد که ثمره ۱۷سال زندگی او با همسرش هستند. کارگردان مستند  «۱۲نفر»، توضیحاتی درباره مشاهدات خود از سبک زندگی خانواده این طلبه ارائه کرده است.

 خانواده پرجمعیت؛ رسمی خانوادگی
عباس صالح‌مدرسه‌ای، کارگردان مستند بلند «۱۲نفر» همزمان با عرضه این مستند در سایت عماریار، درباره آن و سوژه خاص مستند توضیح داد: حجت‌الاسلام محمدمسلم وافی‌یزدی حدود ۱۰سال پیش که من با او آشنا شدم، یکی از جوان‌ترین پدران ایرانی بود که ۱۰فرزند داشت. پدر او البته ۲۲فرزند داشت و پدربزرگش هم ۱۴فرزند. به‌صورت خانوادگی در این فضای فکری بودند که خانواده باید پرفرزند باشد.

می‌توانستم سریال بسازم
کارگردان مستند بلند ۱۲نفر همچنین به مهر گفت: آقای وافی به‌عنوان یک طلبه این باور را دارد که روزی فرزندانش را خدا می‌رساند و هیچ‌گاه بابت تأمین روزی آنها محتاج نخواهد ماند؛ این باور هم باور درستی است؛ به‌خصوص که شخص آقای وافی هم یک انسان بسیار پرتلاش و دونده است و تلاش بسیاری برای تأمین زندگی می‌کند. این مستندساز در پایان گفت: من طی ۲سال فیلمبرداری ساعت‌ها تصویر از زندگی این زوج دارم و می‌توانستم حتی آن را تبدیل به یک‌سریال مستند کنم، اما ماحصل آن را در نسخه‌ای ۸۵دقیقه‌ای آماده کردم که نسخه ۶۷دقیقه‌ای آن از تلویزیون پخش شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید