• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
شنبه 30 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 192215
+
-

شیرجه جهان در ماست و خیار و کشک بادمجان

شیرجه جهان در ماست و خیار و کشک بادمجان

جواد نصرتی

کشک و بادمجان و ماست و خیار چنان با سفره‌های ایرانی عجین هستند که ما دیگر آنها را در هر موقعیت و مکانی می بینیم. این خوشمزه‌های بدون رقیب، حالا توجه دنیا را هم به ‌خود جلب کرده‌ و در لیست بهترین چاشنی‌های جهان قرار گرفته‌اند.
سایت مرجع تیست‌اطلس که به معرفی غذاها،خوراکی‌ها و رستوران‌های دنیا می‌پردازد، در فهرستی که اخیرا از بهترین چاشنی‌های جهان داده، ‌کشک بادمجان و ماست و خیار را گنجانده و آنها را به غذا بازهای سراسر دنیا معرفی کرده است. این فهرست، با نام دقیق «دیپ» معرفی شده است. دیپ، در واقع هر نوع خوراکی است که در کنار غذاهای دیگر قرار می‌گیرد و در واقع سسی است که دیگر خوراکی‌ها را اول به آن می‌زنند و بعد می‌خورند. دیپ در لفظ، به‌معنای فرو بردن و غرق کردن چیزی در یک مایع دیگر است. ترجمه تصویری آن هم همان فرو بردن چیپس در ماست و خیار خودمان است.
کشک و بادمجان، در این فهرست در رده هفتم قرار گرفته است.

تیست اطلس در توصیف این غذای خوشمزه ایرانی آورده که علاوه بر چاشنی، در موارد زیادی به‌عنوان غذای اصلی هم استفاده می‌شود و بهترین مدل خوردن آن با نان لواش گرم و تازه است. در توضیح ماست و خیار هم آمده است: « ماست و خیار یک چاشنی ساده و سرحال‌آور ایرانی است که با ماست و همینطور خیار خرد شده، درست می‌شود. در شکل اصلی، نعنای زیادی در درست‌کردن آن استفاده می‌شود اما می‌توان دیگر محتویاتی چون سیر، گردو، کشمش و ادویه‌ها و گیاهان متنوع دیگری را به آن اضافه کرد. ماست و خیار که به‌صورت سرد سرو می‌شود، یک چاشنی اصلی در هر غذای ایرانی است اما خود در کنار نان برشته، یک میان‌ وعده مغذی است.»
این سایت، در فهرست‌های مختلف خود بارها به انواع شیرینی‌ها، نان‌ها و غذاهای ایرانی اشاره کرده و در مهم‌ترین آنها، قورمه‌سبزی را در جمع 10 غذای برتر دنیا قرار داده است. این فهرست‌ها براساس تحقیقات میدانی، نظرات کارشناسان خود سایت و همچنین رنکینگ‌هایی که در رستوران‌های مختلف به غذاها داده می‌شود انتخاب می‌شود. نکته فهرست اخیر، حضور چشمگیر غذاهای خاورمیانه است؛ 3 غذای اول (مطبل، توم، حمص بیروتی) همگی از لبنان هستند و یک پله بالاتر از کشک بادمجان ما، «محمره» پیش‌غذای معروف عراقی قرار دارد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید