• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
شنبه 30 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 192196
+
-

آیا دختران ایرانی در محدودیت اجتماعی زندگی می‌کنند؟

در یک سالی که گذشت رسانه‌های خارج از مرز خیلی تلاش کردند با نمایش تصویری از محدودیت‌های دختران در ایران، به دنیا ثابت کنند این گروه‌ها در نظام جمهوری اسلامی ایران جایگاهی ندارند و نگاه جنسیتی حاکمیت باعث شده است تا استعدادهای دختران ایران در عرصه‌های مختلف علمی، ورزشی و فرهنگی نادیده گرفته شود. موضوعی که با نگاهی کوتاه به آمار موفقیت دختران ایرانی خلاف آن به همگان ثابت می‌شود.
دخترانی که حالا 56درصد جمعیت دانشجویی ایران را تشکیل می‌دهند، تا به حال موفق شده‌اند 33.3درصد از کرسی‌های هیأت علمی در ایران را به‌خود اختصاص دهند. شاید باورش برای منتقدان نظام جمهوری اسلامی ایران سخت باشد، اما واقعیت این است که تنها در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور 34درصد از جمعیت دانشجویان رشته‌های پزشکی و زیر شاخه‌های آن را دختران تشکیل می‌دهند. فعالیت پزشکان متخصص از میان جامعه بانوان هم این روزها حسابی چشمگیر است؛ به‌طوری که 95درصد زایمان‌ها امروز به‌دست متخصصان زنان و زایمانی که خانم هستند انجام می‌شود. درست است درخشش زنان و دختران ما امروز در عرصه‌های علمی داخل کشور حسابی به چشم می‌آید، اما این دلیلی نمی‌شود که این جامعه در عرصه ورزش فعالیتی نداشته باشد، چرا که با ایجاد زیرساخت‌ها و امکانات لازم برای فعالیت‌های ورزشی دختران تا سال گذشته ما شاهد کسب 3302مدال در رویدادهای جهانی توسط دختران بوده‌ایم.
دختران ایرانی امروز در 16هزارو111 باشگاه ورزشی مختص زنان فعالیت دارند و بالغ بر 70نفر از این جامعه بر هیأت‌های ورزشی استان‌ها و 51زن بر فدراسیون‌های ورزشی حکم ریاست و نایب ریاستی دارند. البته افتخارآفرینی زنان در عرصه مدیریت‌های ورزشی تنها محدود به داخل کشور نمی‌شود و امروز 97زن ایرانی بر کرسی‌های بین‌المللی فدراسیون‌های ورزشی جهان تکیه زده‌اند. حضور پررنگ زنان و دختران ایرانی در عرصه‌های مختلف علمی محدود به آنچه گفته شد نمی‌شد، چراکه ما امروز شاهد نرخ مشارکت 31.5درصدی زنان فعال در عرصه فناوری اطلاعات، فعالیت 9.3درصدی زنان فیلمساز در سینما و 2هزار زن متخصص پشت صحنه سینما و حضور زنان ایرانی در 45جشنواره مطرح بین‌المللی به‌عنوان رئیس هیأت داوران هستیم. علاوه بر این، کسب 114جایزه ملی و 128جایزه بین‌المللی از سوی فیلمسازان زن در جشنواره‌های مطرح از دیگر افتخارات کسب شده دختران و بانوان سرزمین ایران در داخل و خارج مرزهاست.
درواقع درست است که دشمنان سعی می‌کنند با نشان دادن چهره‌ای اسفناک از وضعیت دختران و زنان ایران یاس و نا‌امیدی را در میان این جمعیت در کشور ترویج دهند، اما 2390نفر از همین دختران و زنان امروز موفق شده‌اند در عرصه‌های تولیدی و اقتصادی پا به پای مردان بدون هیچ محدودیتی فعالیت و زمینه ایجاد و تاسیس 4200صندوق اعتبار خرد زنان روستایی را فراهم کنند. با همه این اقدامات بوده که نرخ بیکاری در میان دختران و زنان ایرانی به 13.7درصد رسیده است. با روی کار آمدن دولت سیزدهم، نگاه ویژه دولت به توانایی زنان و دختران در عرصه‌های مدیریتی هم قابل توجه بوده‌است. به‌طوری که در حال حاضر 25.2درصد از مدیران دولتی کشور و 1121نفر از قضات کشور را زنان و دختران تشکیل می‌دهند و این جامعه موفق شده است 111کرسی مجلس شورای اسلامی را به‌خود اختصاص دهد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید