• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 28 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 192035
+
-

«نیلوفر پوربابا » با گنجینه ادبی‌اش همه را میخکوب مشاعره خود می‌کند

خدایا مرسی که منو دختر آفریدی

خدایا مرسی که منو دختر آفریدی

سعیده مرادی

حافظه خیلی خوبی دارد و زبان شعر را می‌فهمد و توانسته اشعار بسیاری از شاعران نامدار ایران‌زمین را به‌خاطر بسپارد تا یکی از شعر‌دوستان و به‌اصطلاح غزل‌بازان موفق این سرزمین باشد. مشاعره را از سن کم شروع کرده و تاکنون توانسته در ۴ دوره مسابقات کشوری نفر اول شود. «نیلوفر پوربابا» در کنار اینها در درس و مشق هم از هم‌سن و سال‌های خود جلوتر است و عنوان دانش‌آموز ممتاز را یدک می‌کشد.

چرا عاقل کند کاری...
علاوه بر استعداد و هوش بالا و خدادادی، اتکا به مواردی به او کمک کرده تا پله‌های ترقی را یکی‌یکی بالا برود: «از دوران کودکی به شعر علاقه داشتم و از ۲سالگی مشاعره را با دوبیتی‌های خیام شروع کردم، اما بعد شعرهایی از شاعران نامی همچون حافظ، سعدی، فریدون مشیری، پروین اعتصامی، سیمین بهبهانی، فاضل نظری، رهی معیری، عراقی، موسوی گرمارودی، شهریار، معینی کرمانشاهی و مولانا را هم به مرور با کمک مادرم حفظ کردم. اینکه مادرم چگونه استعداد مرا کشف کرد هم ماجرایی دارد. یک روز مادرم در حال خواندن شعر، «زلیخا مرد از این حسرت که یوسف گشته زندانی/ چرا عاقل کند کاری که باز آرد پشیمانی» بود. من وسط شعر مرتب سؤال می‌کردم و با گریه می‌پرسیدم که چرا زلیخا یوسف را زندانی کرده است. این کارم و سؤالاتی که پرسیدم، توجه مادرم را جلب کرد و متوجه استعدادم شد. از آن زمان به من شعر آموخت و پابه‌پایم شعر حفظ کرد. در حال حاضر بیش از 3هزار بیت شعر حفظ کرده‌ام و همچنان در حال یادگیری بیشترم. علاوه بر این دوبیتی‌های بسیاری هم در ذهنم برای استفاده در مشاعره‌ها ثبت کرده‌ام.»

موفقیت، دختر و پسر نمی‌شناسد
نیلوفر علاقه زیادی به مشاعره دارد و فقط کافی است یکی از حروف الفبا را به او بگویید تا بی‌درنگ یک بیت شعر را که با همان حرف شروع می‌شود، برایتان بخواند. تمرین مداوم، کمک و حمایت‌های خانواده به‌ویژه مادر و البته علاقه زیاد به یادگیری و شعرخوانی همگی به نیلوفر کمک کرده تا در مسیر رشد و موفقیت قرار بگیرد. او می‌گوید: «خواندن شعر و حفظ کردنش را خیلی دوست دارم و از این کار خسته نمی‌شوم. مطالعه کتاب یکی از سرگرمی‌های مورد علاقه من است. در کنار خواندن و حفظ شعر اکنون تدریس هم می‌کنم و در حال حاضر حدود ۱۲شاگرد دارم.» او معتقد است موفقیت، دختر و پسر نمی‌شناسد و خوشحال است که به‌عنوان یک دختر توانسته به چنین جایگاهی برسد: «به اعتقاد من دختران هم پابه پای پسرها شرایط پیشرفت را دارند. من یک دختر هستم و از آن لذت می‌برم. از خداوند بزرگ ممنونم که مرا یک دختر آفرید تا بتوانم موفق عمل کنم. همانطور که در احادیث مختلف از سوی امامان معصوم(ع) و پیامبر بزرگ اسلام(ص) نقل شده است دختران جایگاهی والا دارند. ثبت روز دختر در تقویم رسمی کشورمان هم که با ولادت حضرت معصومه(س) گره خورده و متبرک شده، از اهمیت وجود دختران حکایت دارد. از دختران ایران‌زمین می‌خواهم قدر خود را بدانند و حجاب را رعایت کنند. به قول شاعر که در بیتی می‌گوید: «خوب کردی که رخ از آیینه پنهان کردی/ هر پریشان نظری لایق دیدار تو نیست.»



 

این خبر را به اشتراک بگذارید