• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
پنج شنبه 28 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 192036
+
-

حسرت پژوهشگر برتر کشور:

کاش تک‌فرزند نبودم

کاش تک‌فرزند نبودم

سعیده مرادی

تنها ۱۲سال دارد، اما بیان و نوع نگاهش بیشتر از سن و سالش نشان می‌دهد و افق‌های روشنی را در علم و دانش دنبال می‌کند. چنان صحبت می‌کند که اگر چهره کودکانه‌اش را نبینی، تصور می‌کنی با فردی بزرگسال و با تحصیلات دانشگاهی روبه‌رو هستی، اما به‌واقع او دختر نوجوانی است که در عرصه علم و پژوهش ورود کرده و توانسته موفق عمل کند. «دریا زارع» پژوهشگر برتر جشنواره ملی، دارای دیپلم افتخار از دوازدهمین جشنواره بین‌المللی ریاضیات کانگورو و دیپلم افتخار از دانشگاه امیرکبیر هم هست.

دوستی با کتاب به جای تبلت
در ۸سالگی ۲کنفرانس علمی به زبان‌های فرانسه و انگلیسی در دانشگاه‌های علوم تحقیقات و امیرکبیر داشته و سال گذشته نیز به مدرسه تیزهوشان راه یافته است. دریا می‌گوید: «به جای عروسک و تبلت بیشتر با کتاب ارتباط دارم؛ به همین دلیل علاقه‌مند شدم زبان‌های انگلیسی و فرانسه را یاد بگیرم تا بتوانم به مقاله‌های مرجع و ترجمه نشده‌، دسترسی پیدا کنم. از11سالگی نیز زبان فرانسه و انگلیسی را تدریس می‌کنم. در ابتدا با ۱۱شاگرد شروع کردم و اکنون به‌خاطر حجم زیاد درس‌ها تنها ۴ شاگرد دارم. در کنار فعالیت‌های علمی، به‌صورت حرفه‌ای به موسیقی و ورزش هم می‌پردازم.» دریا از اینکه به‌عنوان یک دختر ایرانی توانسته موفق عمل کند، خرسند و معتقد است راهی طولانی در این مسیر پیش‌رو دارد: «موفقیت‌هایم را مدیون پدر و مادرم هستم که استعدادهایم را کشف کردند و همیشه مشوقم بودند و در همه مراحل زندگی همراهی‌ام کردند. مسیری را که شروع کرده‌ام، ادامه خواهم داد؛ حتی اگر سختی‌های بسیاری پیش‌رو داشته باشم. توصیه‌ای هم که به همه دختران به‌ویژه دختران کشورم می‌توانم داشته باشم این است که به‌خود و استعدادهای خود باور داشته باشند و در کنار آن از زندگی‌شان لذت ببرند و از همه مهم‌تر اینکه به حرف پدر و مادر خود گوش دهند؛ چون تجربه بزرگ‌ترها در پیمودن مسیر موفقیت بسیار تأثیرگذار است.»


دنیای رنگی دخترانه
از دیدگاه این نخبه نوجوان، دختر بودن دنیای جذاب و قشنگی دارد که تنها باید آن را احساس کرد؛«دختران آنقدر باارزش هستند که روزی به نام آنها در تقویم ثبت شود. محدودیتی هم برای بازداری دختران از مسیر پیشرفت و موفقیت وجود ندارد. من که به نوبه‌خود محدودیتی را احساس نکردم؛ چون همیشه از سوی خانواده و پدر و مادرم درک شده‌ام. البته منکر کمبود برخی امکانات نیستم که آن هم تنها محدود به دختران نیست؛ بنابراین اگر همه جوانان و نوجوانان چه دختر و چه پسر هم از سوی خانواده و هم اجتماع درک شوند، محدودیت معنایی ندارد و مسیر رشد و تعالی را سپری خواهند کرد.» دریا روز دختر را به تمام دختران ایرانی تبریک می‌گوید و امیدوار است همه دختران همیشه موفق باشند: «دختر بودن، دنیای جذاب و قشنگ خود را دارد. امیدوارم این دنیای قشنگ را دوست داشته باشند و از زندگی‌شان لذت ببرند.» او درباره آرزو و برنامه‌ آینده‌اش هم اینطور می‌گوید: «من علاقه بسیاری به جهانگردی دارم که امیدوارم در آینده این موضوع برایم محقق شود. در مجموع می‌خواهم از زندگی لذت ببرم و در کنار آن به آدم‌های نیازمند، کمک کنم. البته کاش تک‌فرزند نبودم و در همه مراحل زندگی وجود خواهر یا برادری را در کنار خود احساس می‌کردم و لذت‌های زندگی‌ام دوچندان می‌شد.»





 

این خبر را به اشتراک بگذارید