• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
شنبه 23 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 191621
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/KOAKr
+
-

مأموریت نجات یک نسل

چرا قهرمانی در جام‌ملت‌های آسیا برای بازیکنان فعلی اهمیت حیاتی دارد؟

مأموریت نجات یک نسل

قرعه‌کشی مرحله گروهی جام ملت‌های آسیا‌2023 برگزار شد و ایران در گروه سوم این بازی‌ها کنار امارات، هنگ‌کنگ و فلسطین قرار گرفت. گروه آسانی است و البته این آسانی، چندان هم دور از انتظار نبود. با توجه به 24تیمی‌شدن جام ملت‌ها، در حقیقت مرحله گروهی برای قدرت‌های سنتی منطقه تبدیل به یک شروع تشریفاتی شده و کار از مرحله یک‌هشتم نهایی جدی می‌شود. مسابقات در 6گروه 4تیمی برگزار می‌شود و حتی تیم‌های سوم هم بخت صعود دارند، بنابراین شاگردان امیر قلعه‌نویی از آغاز دور حذفی مسابقات محک خواهند خورد.
یکی از بیهوده‌ترین کارهای دنیا این است که بخواهیم در مورد ارزش‌های «قهرمانی» حرف بزنیم. روشن است که قهرمانی در آسیا چقدر می‌تواند برای فوتبال ایران حیاتی و شیرین باشد؛ مخصوصا که بیش از 4دهه از آخرین تجربه تیم کشورمان در این زمینه می‌گذرد. با وجود این نسل فعلی بازیکنان تیم ملی به‌شدت به کسب چنین افتخاری نیاز دارند؛ به قدری که شاید به صراحت بتوان گفت اگر موفق به دستیابی به این مهم نشوند، دوران فوتبال ملی‌شان بدون خلق هیچ خاطره مهم و ماندگاری به پایان خواهد رسید. بیشتر بازیکنان این تیم، بعد از جام‎‌جهانی2014 و به تناوب به تیم ملی اضافه شدند؛ از علیرضا بیرانوند، شجاع خلیل‌زاده و محمدحسین کنعانی‌زادگان گرفته تا احمد نوراللهی، وحید امیری، مهدی ترابی، سردار آزمون و مهدی طارمی.
درست است که مجموعه این بازیکنان 2صعود پیاپی به جام‌جهانی را رقم زدند، اما این اتفاق در سال‌هایی رخ داد که حضور در جام‌جهانی دیگر برای فوتبال ایران ‌رؤیا یا هدفی دست‌نیافتنی به شمار نمی‌آمد. این بازیکنان برای خلق یک خاطره جمعی مهم باید از مرحله گروهی جام‌جهانی بالا می‌رفتند یا قهرمانی در آسیا را تجربه می‌کردند. اولی که اتفاق نیفتاد و شاید برای خیلی از این بازیکنان دیگر امکان حضور در جام‌جهانی2026 وجود نداشته باشد. در مورد دومی هم بازی‌های قطر آخرین فرصت است؛ آخرین فرصت برای نجات یک نسل از فراموشی.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید