• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
شنبه 23 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 191586
+
-

با نحوه محاسبه سود و اجرت طلا آشنا شوید

یک نکته
با نحوه محاسبه سود و اجرت طلا آشنا شوید

دلیل اصلی ارائه نرخ‌های متفاوت در فروش طلا از سوی طلافروشان، تفاوت اصلی در اجرت طلاست که نرخ‌های متفاوتی دارد وگرنه در بحث فروش طلای خام فرق چشمگیری وجود ندارد و تفاوت‌ها بسیار ناچیز است.
به ارزان‌ترین طلاهای زینتی حداقل ۴ درصد اجرت ساخت تعلق می‌گیرد. اما به‌طور معمول اجرت‌ها بین ۱۰ تا ۲۵ درصد هستند. اجرت طلاهای پرفروش موجود در بازار به‌طور معمول ۱۵، ۱۶ و ۱۷ درصد است.
جواهرفروشان موقع فروش می‌توانند ۲۰ درصد سود روی جواهرات و طلافروشان نیز ۷ درصد روی طلا و سکه بکشند. ۹ درصد نیز مالیات بر ارزش افزوده است. یعنی غیراز اجرت ساخت که متفاوت است روی طلا ۱۶ درصد و روی جواهرات ۲۹ درصد سود کشیده می‌شود. طلافروشان موقع خرید طلای دست دوم از فروشنده هم فقط مجازند ۷ درصد سود را کسر کنند. معمولا اجرت طلاهای ویترینی ۱۵ تا ۱۷ درصد است یعنی روی طلای خریداری شده بین ۳۱ تا ۳۳ درصد سود، مالیات و اجرت کشیده می‌شود.
نکته مهم در این میان این است که جواهرات برخلاف طلا بیش از آنکه جنبه سرمایه‌گذاری داشته باشد کاربرد زینتی دارد لذا مشتری بهای زیبایی و ظرافت جواهر را می‌دهد. نکته بعد این است که خیلی از جواهرفروشان اطلاعات کاملی از جواهرات و ارزش واقعی آن ندارند. سنگ‌های جواهر قیمت‌های بسیار متفاوتی دارد که همه از آن آگاه نیستند. اما برای اینکه مصرف‌کنندگان هنگام فروش خیلی متضرر نشوند طبق عرف بازار طلا و جواهر بهتر است جواهرات خود را به همان جواهرفروشی بفروشند که جواهر را از او خریداری کرده‌اند تا کمتر متضرر شوند. چون این جواهرها حتما فاکتور و بنا به درخواست مشتری شناسنامه دارند و فروشنده‌ها معمولا جواهرات خود را خریدار هستند. در این شناسنامه‌ها عکس محصول، وزن و جنس سنگ، رنگ محصول و نام و امضای مرکز صادرکننده شناسنامه ثبت می‌شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید