• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
پنج شنبه 21 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 191508
+
-

غذا‌های خیابانی دو شهر تاریخی اصفهان و لندن پر مشتری‌اند

دوئل بریانی با ماهی و سیب‌زمینی سرخ‌شده

بهنام سلطانی

غذاهای خیابانی یا به قول فرنگی‌ها فوداستریت در شهر‌های توریست‌پذیر رونق زیادی دارد و این قاعده کلی در همه شهر‌های دنیا رعایت می‌شود. همین اصفهان خودمان که یکی از مشهورترین شهر‌های ایران است و لقب نصف جهان را یدک می‌کشد، یک خیابان تاریخی دارد به‌نام چهارباغ عباسی که مجموعه‌ای از بنا‌های تاریخی شهر را در دل خودش جا داده و هر روز میزبان انبوه گردشگران است. به همین دلیل غذای خیابانی در اینجا رونق زیادی دارد. نمونه‌هایی از این دست در کشور‌های مختلف هم پیدا می‌شود؛ مثل لندن که یکی از شهر‌های دیدنی جهان به‌حساب می‌آید و در زمینه تهیه و طبخ غذا‌های خیابانی با شهر تاریخی ما رقابت می‌کند.

رونق خوراک سنتی در خیابان تاریخی
در خیابان چهارباغ عباسی و معابر محدوده‌اش، رستوران‌ها و کافه‌های پرزرق و برقی وجود دارد که همیشه در انتظار مشتری‌ به‌سرمی‌برند. البته بسیاری از گردشگران ترجیح می‌دهند به‌جای نشستن در رستوران‌‌های گرانقیمت سراغ دکه‌های جمع و جوری بروند که در گوشه و کنار این خیابان مستقر هستند و غذای سنتی اصفهان را به مشتری‌ها پیشکش می‌کنند. یکی از این غذاها بریانی اصفهان است که عطر و طعم مخصوصی دارد و با ترکیب گوشت گوسفند، جگر سفید، زعفران و سایر افزودنی‌‌های معطر پخته می‌شود. این غذا در شهر‌های مختلف با دستور پخت‌‌های متفاوت پخته می‌شود اما در خیابان چهارباغ عباسی می‌توانید طعم واقعی بریانی را کمی تند بچشید. کمتر کسی پیدا می‌شود که به این شهر برود و طعم بی‌نظیر این غذا را امتحان نکند. در کنار این خوراکی محبوب، خورشت‌ماست هم یک گزینه دیگر و یکی دیگر از غذا‌های سنتی اصفهان به‌شمار می‌آید که بوی عطر آن در خیابان چهارباغ عباسی می‌پیچد. خورشت‌ماست که آشپز‌های ماهر اصفهانی می‌پزند طعم متفاوتی دارد. آنها معتقدند این غذا هنگام سرو باید کش بیاید و یکی از نشانه‌های خوب پخته شدن این غذا کش آمدنش است که نشان می‌دهد برای پخت آن از گوشت گردن استفاده شده است.‌

آرامش با چاشنی غذا
از لندن به‌عنوان شهری با بنا‌های تاریخی و پربازدیدترین شهر از نظر تعداد مسافران خارجی یاد می‌شود، از این‌رو بیراه نیست که غذا‌های خیابانی در اینجا رونق داشته باشد با این تفاوت که در اینجا غذا‌های خیابانی برای کارگران و قشر کم‌درآمد طبخ می‌شود و افراد مرفه مراجعه به رستوران‌‌های معروف و گرانقیمت را ترجیح می‌دهند. افرادی که می‌خواهند مزه بهترین غذا‌های خیابانی لندن را بچشند باید به نزدیکی ایستگاه پل لندن یعنی بازار «بارو» بروند تا انواع غذا؛ از محصولات تازه گرفته تا غذا‌های آماده را امتحان کنند. ماهی و سیب‌زمینی سرخ شده یکی از محبوب‌ترین غذا‌هایی است که در معابر اطراف پل لندن پخته می‌شود و در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد. آشپز‌های لندنی با ترکیب سیب‌زمینی محلی و ماهی تازه صید شده یک غذای سالم، سریع و ارزان را پیش روی مشتری‌ها می‌گذارند و این غذا بین گردشگران خارجی محبوبیت زیادی دارد. «ساندی رست» هم یک غذای کلاسیک است که طبق سنت لندن‌نشین‌ها، بعد از مراسم کلیسا خورده می‌شود و متشکل از شیر تازه، آرد و تخم‌مرغ پخته است. گردشگران معمولا بعد از پیاده‌روی مفصل در خیابان‌های لندن و دیدن بنا‌های تاریخی خودشان را به ایستگاه پل لندن می‌رسانند تا طعم یک وعده غذای گرم خیابانی را بچشند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید