• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
یکشنبه 20 خرداد 1397
کد مطلب : 19128
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/RMpz
+
-

چشم امید به انتخابات کمیسیون‌ها

عمر مجلس دهم به سال سوم رسیده است و پس از برگزاری انتخابات هیأت رئیسه مجلس که هفته گذشته برگزار شد، حالا قرار است انتخابات هیأت رئیسه کمیسیون‌های تخصصی مجلس در اجلاسیه سوم مجلس دهم این هفته برگزار شود.

قدرت لابی

رقابت بر سر ریاست و جایگاه نواب و دبیران و سخنگوی کمیسیون‌ها، از رقابت‌های جدی و نفسگیر درون پارلمانی است که فراکسیون‌های سیاسی بهارستان به آنها ورود می‌کنند و تصاحب کرسی‌های بیشتر در ترکیب هیأت‌رئیسه کمیسیون‌های تخصصی بهارستان نشان از قدرت لابی آنهاست. به همین دلیل هم 3فراکسیون سیاسی مجلس یعنی ولایی، امید و مستقلین از فردای انتخابات هیأت‌رئیسه مجلس که در 9خرداد برگزار شد، ورود جدی‌شان به این رقابت را کلید زدند. چنانچه بعد از انتخابات هیأت‌رئیسه مجلس علیرضا رحیمی، عضو هیأت رئیسه مجلس در صفحه توییترش در این‌باره نوشت که فراکسیون امید در انتخابات هیأت رئیسه کمیسیون‌ها با انسجام بهتری وارد خواهد شد. خصوصا 4کمیسیون که تقریبا به‌طور سنتی در چند دوره تغییراتش قفل شده است. نارضایتی نمایندگان از مدیریت کمیسیون‌ها، تأثیر فزاینده‌ای در تضعیف انگیزه آنها دارد.

روسای دائم

 اشاره رحیمی به استمرار ریاست علاء‌الدین بروجردی بر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، ابقای مستمر غلامرضا تاجگردون بر کمیسیون برنامه و بودجه، حضور محمدرضا پور ابراهیمی در کمیسیون اقتصادی و زاهدی در کمیسیون آموزش و تحقیقات است. بروجردی از مجلس هفتم تا‌کنون ریاست کمیسیون امنیت ملی را برعهده دارد و تاجگردون، پور‌ابراهیمی و زاهدی از مجلس نهم تاکنون یعنی 7سال مستمر است که بدون رقیب جدی سکاندار کمیسیون‌های متبوعشان هستند. برخلاف ابقای بروجردی، تاجگردون، پورابراهیمی و زاهدی در کمیسیون‌های مذکور برخی دیگر از کمیسیون‌ها هستند که رقابت جدی بر سر ریاست آنها وجود ندارد و چهره‌هایی که نشان رأی آوری در این مسند را دارند در توافقی بنایشان دست به‌دست کردن کرسی ریاست کمیسیونشان در هر سال به‌دست یک فرد است.
 در این بین اما برخی دیگر از کمیسیون‌ها چون بهداشت و درمان، ‌قضایی، اصل نود و صنایع هم هستند که رقابت بین کاندیداهای ریاست‌شان فشرده بوده و پیش‌بینی سکانداری آنها در اجلاسیه‌های مجلس دهم دشوار است.

این خبر را به اشتراک بگذارید