• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
یکشنبه 20 خرداد 1397
کد مطلب : 19110
+
-

هندی‌ها توسعه بندر چابهار را از هفته آینده آغاز می‌کنند


گوپال کریشنا، معاون وزارت کشتیرانی هند از آغاز قریب‌الوقوع عملیات توسعه‌ای بندر راهبردی چابهار از هفته آینده خبر داده است. آنگونه که کریشنا به روزنامه هندوستان تایمز گفته است: با وجود تصمیم آمریکا برای اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران پس از خروج واشنگتن از برجام، هندی‌ها توانسته‌اند برای آغاز عملیات موقت در بندر چابهار آماده شوند و این عملیات از هفته آینده آغاز خواهد شد.

به گزارش همشهری، اسکله شهید بهشتی مناسب‌ترین گزینه برای تجارت هند با کشورهای آسیای میانه، افغانستان و ایران است و برآورد می‌شود هزینه‌های حمل‌ونقل و زمان مورد نیاز برای صادرات هند به این مناطق را تا یک‌سوم کاهش دهد.

روزنامه هندوستان تایمز نوشت: هند شرکت بنادر و خدمات دریایی کاوه ایران را برای انجام عملیات توسعه‌ای بندر چابهار به‌مدت ۱۸‌ماه انتخاب کرده است و در این مدت به‌دنبال انتخاب یک شرکت هندی برای مدیریت طولانی‌مدت بندر چابهار خواهد بود.

براساس این گزارش، بهمن‌ماه سال گذشته در جریان سفر حسن روحانی، رئیس‌جمهور به هند، این کشور انجام عملیات بندری در اسکله شهید بهشتی چابهار را بر عهده گرفت و تعهد کرد که عملیات توسعه‌ای این بندر را قبل از ۱۷ ژوئن (۲۷ خرداد) آغاز کند. شرکت بین‌المللی بنادر هند (ای پی جی آل) که در سال ۲۰۱۵ توسط دولت هند برای توسعه بنادر در خارج از این کشور ایجاد شده، عهده‌دار این امر شده است.

شرکت بین‌المللی بنادر هند در‌ماه می‌۲۰۱۶ (اردیبهشت 95) برای تجهیز و اداره ترمینال‌های چندجانبه و اسکله چندمنظوره شهید بهشتی در فاز اول بندر چابهار ایران با شرکت آریا بنادر ایران قرارداد امضا کرد و مقرر شد این شرکت با سرمایه‌گذاری معادل ۸۵,۲۱ میلیون دلار، اداره اسکله شهید بهشتی را به‌مدت ۱۰ سال بر عهده داشته باشد. خبرها حاکی از این است که دولت هند انجام مناقصه‌های جدید برای انتخاب یک شرکت همکار به‌منظور اداره، مدیریت و نگهداری از بندر چابهار را آغاز کرده است. در مناقصه پیشین به‌دلیل شرایط سخت، هیچ‌کدام از شرکت‌های هندی ازجمله ادانی، جی اس دبلیو و شرکت بین‌المللی زیرساخت‌ها و ترمینال‌های باری انتخاب نشدند. یکی از شرایط درنظر گرفته شده این بود که شرکت منتخب در مناقصه باید ۸,۵۲ میلیون دلار در ابتدای قرارداد پرداخت می‌کرد.

پس از شکایت شرکت‌های حاضر در این مناقصه، وزارت کشتیرانی هند اعلام کرد شرایط جدیدی را درنظر خواهد گرفت.یک مقام در شرکت خصوصی بنادر جهانی هند گفت: دولت تصمیم گرفته است شرایط شرکت در این مناقصه ازجمله پیش‌پرداخت قرارداد را تسهیل کند.

بندر چابهار یک موفقیت در روابط هند و ایران است و پس از عملیاتی شدن آن، تحولات زیادی پیرامون این بندر اتفاق افتاده و براساس خبرهای منتشر شده ترافیک باری از بندر کراچی به چابهار منتقل شده است. بندر چابهار هزینه‌های حمل‌ونقل و زمان برای صادرات کالاهای هند را تا یک‌سوم کاهش می‌دهد. این بندر همچنین تجارت میان هند، افغانستان و ایران را با توجه به مخالفت‌های پاکستان برای استفاده از خاک این کشور، افزایش خواهد داد.

هند برای توسعه بندر چابهار ایران متعهد به سرمایه‌گذاری ۵۰۰‌میلیون دلاری شده است. فاز اول این بندر سال گذشته افتتاح شد.همچنین ایران و افغانستان در حال تأیید ایجاد یک کریدور حمل‌ونقل بین‌المللی هستند به‌طوری‌که نخستین محموله گندم هند از طریق بندر چابهار به افغانستان ارسال شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید