• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
چهار شنبه 13 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 190752
+
-

نگرانی جهان برای امنیت شغلی

آرش نهاوندی- روزنامه‌نگار

بسیاری از کارگران نگران هستند که با پیشرفت‌ سریع هوش مصنوعی شغل خود را از دست بدهند. آیا می‌توانیم ترس را پشت‌سر بگذاریم و یک روزنه امید درباره آینده شغلی خود پیدا کنیم؟
به گزارش بی‌بی‌سی، کلر به‌مدت 6سال در یک شرکت مشاوره بزرگ مستقر در لندن به‌عنوان یک کارمند  روابط‌عمومی کار کرده است. این زن 34ساله از شغل خود لذت می‌برد و دستمزد خوبی دریافت می‌کند، اما در 6‌ماه گذشته، نسبت به آینده شغلی خود احساس نگرانی کرده است. دلیل این نگرانی هوش مصنوعی بوده است.
کلر که نام خانوادگی‌اش را برای حفظ امنیت شغلی فاش نمی‌کنیم، می‌گوید: «فکر نمی‌کنم کاری را که یک ماشین انجام می‌دهد بتوان با کیفیت کار من مطابقت داد. اما در عین حال، من از اینکه ChatGPT چقدر سریع اینقدر پیچیده شده است شگفت‌زده شده‌ام. به‌نظرم چند سال بعد می‌توانم دنیایی را تصور کنم که در آن یک روبات از پس کار من به همان خوبی که من امروز انجام می‌دهم، برآید. از اینکه فکر کنم این وضعیت چه معنایی برای آینده کارم خواهد داشت، متنفرم.»
در سال‌های اخیر، با قرار گرفتن موضوع «دزدی مشاغل انسانی توسط روبات‌ها» در صدر گزارش‌ها، اخبار روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها و انتشار گزارش‌هایی درباره «ابزارهای هوش مصنوعی مولد» مانند «چت جی‌پی‌تی» (ChatGPT) که به سرعت در دسترس‌تر شده‌اند، برخی از کارگران گفته‌اند که در مورد آینده خود و اینکه آیا مهارت‌هایشان در سال‌های آینده با بازار کار مرتبط خواهد بود یا خیر، احساس نگرانی می‌کنند.
در‌ ماه مارس، گلدمن ساکس گزارشی منتشر کرد که نشان می‌داد هوش مصنوعی می‌تواند با رقمی معادل 300میلیون شغل تمام وقت جایگزین شود. سال گذشته، نظرسنجی سالانه «نیروی کار جهانی» (PwC) نشان داد که تقریبا یک‌سوم از پاسخ‌دهندگان گفته‌اند که نگران چشم‌انداز ترسناک جایگزینی کار خود با فناوری در 3 سال هستند.
آلیس مارشال 29ساله که نویسنده آگهی‌های تجارتی و مطالب تبلیغاتی در بریستول بریتانیاست، می‌گوید: «من فکر می‌کنم بسیاری از افراد خلاق نگران هستند. همه ما امیدواریم که مشتریان ارزش کار ما را تشخیص دهند و اصالت انسان را به جای قیمت و راحتی کار با ابزارهای هوش مصنوعی انتخاب کنند.»
در حال حاضر، مربیان شغلی و کارشناسان منابع انسانی می‌گویند که اگرچه برخی از این نگرانی‌ها ممکن است موجه باشد، کارمندان باید روی آنچه می‌توانند بر آن نظارت داشته باشند و کنترل کنند تمرکز کنند. به جای وحشت از احتمال از دست دادن شغل خود به‌خاطر ماشین‌ها، آنها باید در یادگیری نحوه کار در کنار فناوری سرمایه‌گذاری کنند. اگر آنها (کارگران، کارمندان و کارشناسان) با فناوری و ابزار هوش مصنوعی به‌عنوان یک منبع و نه یک تهدید برخورد کنند، کارشناسان را اضافه کنید، آنها خود را برای کارفرمایان بالقوه ارزشمندتر و در عین حال کمتر احساس اضطراب می‌کنند.

ترس از ناشناخته‌ها از هوش مصنوعی
برخی افراد احساس می‌کنند «ابزارهای هوش مصنوعی مولد»، به سرعت و خشمگینانه در حال پیشرفت هستند.«ChatGPT OpenAI» ظاهرا یکشبه وارد عرصه شده و به سرعت در حال پیشرفت است، اگر بخواهیم رقابت هوش مصنوعی با انسان را با رقابت تسلیحاتی میان کشورها مقایسه کنیم، هر روز میزان این رقابت در حال بیشترشدن است. این مسئله باعث ایجاد بی اطمینانی مداوم برای کارگران می‌شود.
کارولین مونتروز، مربی شغلی و استاد دانشگاه کلمبیا در نیویورک، اذعان می‌کند که سرعت نوآوری و تغییر فناوری می‌تواند ترسناک باشد. او می‌گوید: «احساس اضطراب در مورد تأثیر هوش مصنوعی طبیعی است، زیرا تکامل آن سیال است و فاکتورهای کاربردی ناشناخته زیادی در آن وجود دارد.»
او همچنین می‌گوید: « به همان اندازه که فناوری جدید نگران‌کننده است، کارگران و کارمندان نباید درباره موجودیت کاری خود احساس ترس داشته باشند. آنها این قدرت را دارند که خود در این‌باره تصمیم بگیرند. کارگران و کارمندان می‌توانند بین احساس اضطراب در مورد هوش مصنوعی یا قدرت یادگیری کار با آن یکی را انتخاب کنند.»
اسکات لیکنز از سازمان «نیروی کار جهانی» (PwC) که در درک مسائل مربوط به اعتماد و فناوری تخصص دارد نیز این نظر را تکرار می‌کند: «پیشرفت‌های فناوری به ما نشان داده است که فناوری این پتانسیل را دارد که فرایندهای کاری را خودکار یا ساده کند. با این حال، با مجموعه‌ای از مهارت‌ها، افراد اغلب می‌توانند در کنار این پیشرفت فناورانه خود نیز پیشرفت کنند. برای اینکه کارکنان در مورد پذیرش سریع هوش مصنوعی احساس نگرانی کمتری داشته باشند، باید به این فناوری متمایل شوند. آموزش برای کارگران و کارمندان به‌منظور یادگیری درباره قابلیت‌های هوش مصنوعی و کارهایی که این هوش مصنوعی می‌تواند برای نقش خاص آنها در کار انجام دهد و همچنین کمک هوش مصنوعی به توسعه مهارت‌های جدید، کلیدی است. به جای دوری از هوش مصنوعی، کارمندان باید برای پذیرش و آموزش کار با آن برنامه‌ریزی کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید