• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
چهار شنبه 13 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 190736
+
-

جنگ همزمان برای بازی همزمان!

بازار بیانیه‌نویسی در فوتبال باشگاهی ایران دوباره داغ شده و باشگاه‌ها با سرعت چند بیانیه در ثانیه، مشغول کوبیدن یکدیگر و سازمان لیگ هستند. این بار استثنائا ماجرا به داوری مربوط نمی‌شود. 2‌باشگاه استقلال و سپاهان به همزمان نبودن دیدارهای این هفته 2‌تیم با پرسپولیس معترض هستند و پرسپولیسی‌ها نیز با یک بیانیه تند و تیز، پاسخ این دو رقیب را داده‌اند. آیا قانون مشخصی در مورد برگزاری همزمان دیدارهای هفته پایانی وجود دارد؟ به‌طور معمول در فوتبال ایران چند هفته آخر لیگ برای برگزاری همزمان دیدارها درنظر گرفته می‌شوند؟ در کشورهای دیگر اوضاع از چه قرار است؟ آیا استقلال و سپاهان سرانجام به نتیجه دلخواه‌شان از این اعتراض خواهند رسید؟

  آیین‌نامه دو هفته‌ای
به‌طور معمول در فوتبال ایران تنها 2‌هفته آخر لیگ به‌صورت همزمان برگزار می‌شود. این موضوع حتی در لیگ چهاردهم با 3‌مدعی قهرمانی نیز انجام شده است. این در حالی است که به‌نظر می‌رسد باید در مورد این موضوع انعطاف بیشتری به خرج داد و برنامه را با توجه به حساسیت بازی‌ها چید. نیازی هم نیست که همه دیدارها به‌صورت همزمان برگزار شوند. سازمان لیگ می‌توانست دیدارهای حساس و تعیین‌کننده را در یک ساعت خاص برگزار کند و سایر نبردها را به زمان دیگری بفرستد.

  برنامه انعطاف‌پذیر
در سایر کشورها نیز انعطاف زیادی در برنامه‌ریزی وجود دارد. برای مثال فصل گذشته فقط هفته آخر لیگ انگلیس همزمان بوده اما حتی در این کشور سابقه 3‌هفته همزمانی بازی‌ها هم وجود دارد. در سایر کشورها نیز چنین تصمیمی معمولا با توجه به اهمیت و حساسیت بازی‌ها لحاظ می‌شود.

  مدیران دقیقه نودی
از این ماجرا فقط یک نتیجه می‌توان گرفت؛ اینکه مدیران تصمیم‌ساز در فوتبال ایران، اساسا مدیرانی دقیقه نودی هستند و همیشه در معرض غافلگیرشدن به‌نظر می‌رسند. لابد آنها توقع نداشتند در این مقطع از فصل، 3‌تیم مدعی عنوان قهرمانی باشند و چنین رقابت نزدیکی را پشت سر بگذارند. لابد آنها توقع نداشتند 3‌هفته قبل از پایان لیگ، ناچار باشند 2‌بازی را در پایتخت به‌صورت همزمان برگزار کنند. به هر حال سازمان لیگ تا امروز جواب مشخصی به درخواست سپاهان و استقلال نداده است. اگر هم تصمیم به تغییر زمان بازی پرسپولیس گرفته شود، بدون شک قرمزها معترض خواهند بود. چرا که این تیم در جام حذفی بازی داشته و یک روز کمتر از استقلال هم استراحت کرده است. این ماجرا را باید به فهرست تصمیم‌های لحظه‌‎آخری دیگر سازمان لیگ مثل ساعت برگزاری بازی‌ها و همچنین میزان بلیت‌فروشی اضافه کرد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید