• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
چهار شنبه 13 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 190719
+
-

ارزش 5.3میلیارد دلاری بازار جهانی کتاب‌ صوتی

نگاهی به روند تولید کتاب‌های صوتی که پیش‌بینی می‌شود سالانه 26/4درصد رشد کند

گفت‌وگو
ارزش 5.3میلیارد دلاری بازار جهانی کتاب‌ صوتی

خشایار گرامی-خبرنگار

چاپ و نشر کتاب در دهه گذشته با نوآوری‌های عمده‌ای همراه شده است. پس از ظهور کتاب‌های الکترونیکی در سال‌های اولیه دهه 2000، پیش‌بینی می‌شد که این قالب، دنیای نشر کتاب را در اختیار بگیرد. در این بین، کتاب‌های صوتی در صحنه ظاهر شدند و درحال پیشی‌گرفتن از بازار کتاب‌های الکترونیکی هستند. «ورد استریتد» در تحلیل وضعیت کتاب صوتی در جهان پیش‌بینی کرده که ارزش بازار جهانی کتاب‌های صوتی بیش از 5.3میلیارد دلار است و پیش‌بینی می‌شود، سال‌2030 به 35میلیارد دلار برسد؛ به‌عبارت دیگر بازار کتاب‌های صوتی طی 7سال آینده هرسال 26.4درصد رشد خواهد کرد. در ادامه نگاهی داریم به این بازار کمی متفاوت کتاب در جهان امروز که همه‌‌چیز به سمت بهره‌مندی‌های سهل و راحت پیش می‌رود، ازجمله کتابخوانی و مطالعه.

بازار کتاب صوتی
کتاب‌های صوتی در صنعت نشرجهان و ایران به سرعت در حال رشد هستند و چنین کتاب‌هایی نیروی محرکه رشد انتشار کتاب در دهه آینده خواهند بود. حتی در طول همه‌گیری کرونا، زمانی که کتاب‌های چاپی در رشد صنعت نشر، پیشرو بودند، کتاب‌های صوتی بیش از 10درصد رشد کردند. این در حالی است که ارزش بازار جهانی کتاب‌های صوتی بیش از 5.3میلیارد دلار است و پیش‌بینی می‌شود، سال‌2030 به 35میلیارد دلار برسد. در واقع این بدان معناست که بازار کتاب‌های صوتی طی 7سال آینده هرسال 26.4درصد رشد خواهد کرد؛ درحالی‌که بازار نشر کتاب، رشد 1.9درصدی خواهد داشت. همچنین درآمد تولید کتاب‌های صوتی، حدود 3.8درصد از درآمد انتشار کتاب در سال‌2022 را تشکیل می‌دهد و پیش‌بینی می‌شود که سال‌2023 به 4.73درصد افزایش یابد و سال2027، سهم کتاب‌های صوتی در بازار نشر جهانی، نخستین‌بار به بیش از 10درصد خواهد رسید. ‌در نهایت پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد تا سال‌2030 کتاب‌های صوتی بیش از 21.3درصد از درآمد جهانی انتشار کتاب را به‌خود اختصاص دهند.

فروش کتاب صوتی
از آنجایی که داده‌های مربوط به تعداد دقیق کتاب‌های صوتی پخش‌ یا فروخته‌شده در دسترس نیست، باید به ارقام درآمد تکیه کنیم تا دریابیم فروش کتاب‌های صوتی در طول زمان چگونه تغییر کرده است. جای تعجب نیست که رشد به‌طور مداوم مثبت و معمولا سالانه بیش از 20درصد است. این در حالی است که بیش از 1.6میلیارد دلار از طریق فروش کتاب‌های صوتی در ایالات متحده در سال‌2021 به‌دست آمده است. فروش نسبت به سال‌2020 که کندترین سال برای این قالب بوده، 23درصد رشد داشته است. درآمد فروش کتاب‌های صوتی در ایالات متحده طی 5سال گذشته بیش از دو برابر شده است. طبق آمار تا سال‌2022، 9درصد از کل فروش کتاب در ایالات متحده مربوط به کتاب‌های صوتی است. کتاب‌های صوتی داستانی بیش از 65درصد از کل فروش در این قالب را به‌خود اختصاص می‌دهند، اما کتاب‌های غیرداستانی سالانه 27.5درصد رشد می‌کنند. درآمد کتاب‌های صوتی نخستین‌بار در سال‌2019 از درآمد کتاب‌های الکترونیکی گذشت و از آن زمان تاکنون این شکاف بیشتر شده است. همچنین بیش از 74هزار کتاب صوتی در سال‌2022 در ایالات متحده منتشر شده است. بزرگ‌ترین بازار کتاب صوتی پس از ایالات متحده آمریکا، مربوط به چین است؛ همچنین کشورهای شمال اروپا بازارهای محبوبی برای کتاب‌های صوتی هستند و پیش‌بینی می‌شود در بخش کتاب‌های صوتی یکی از سریع‌ترین بازارهای در حال رشد باشند. این در حالی است که بیش از 569میلیون شهروند چینی، سال2020 به یک کتاب صوتی گوش دادند که بیش از دو برابر سال‌2016 است. بازار کتاب‌های صوتی اروپا نیز بیش از 850میلیون دلار ارزش دارد و انتظار می‌رود تا سال‌2025 هر سال 18.6درصد رشد کند. در اروپا البته آلمان بیش از 32درصد از بازار کتاب‌های صوتی را در اختیار دارد.

عادات گوش‌سپردن به کتاب صوتی
 فرمت کتاب‌های صوتی به شنوندگان این امکان را می‌دهد که حین گوش‌دادن، از زمان خود برای فعالیت‌های دیگر استفاده کنند که به کتاب‌های صوتی مزیت منحصر‌به‌فردی نسبت به فرمت‌های چاپی و کتاب الکترونیکی می‌دهد. به همین دلیل، گوش‌دادن به کتاب‌های صوتی در موقعیت‌های روزمره قابل دسترس‌تر است و کاربران را قادر می‌کند تا عادت‌های منحصربه‌فردی را حین مصرف کتاب ایجاد کنند.

کتاب‌های صوتی در Audible
Audible یک سرویس آنلاین کتاب صوتی و پادکست است که به کاربران این امکان را می‌دهد که کتاب‌های صوتی و سایر اشکال محتوای گفتاری را خریداری و پخش کنند. این پلتفرم به‌عنوان بزرگ‌ترین نام در صنعت انتشار کتاب‌های صوتی، بخش عمده‌ای از درآمد این صنعت را تولید می‌کند و در 5سال گذشته بازار کتاب‌های صوتی را در اختیار گرفته و با اختلاف زیادی خود را از رقیبان جدا کرده است. Audible با 1.01میلیارد دلار از طریق فروش کتاب‌های صوتی و خدمات اشتراک، بیش از 63.4درصد از بازار کتاب‌های صوتی ایالات متحده را کنترل می‌کند. 5سال پیش، سهم این شرکت در بازار 41درصد بود؛ به این معنی که سهم این شرکت در بازار کتاب‌های صوتی از سال‌2018، 57درصد افزایش یافته است. در عین حال Audible تنها 13.5درصد از کل کتاب‌های صوتی منتشر شده در یک‌سال را به‌خود اختصاص داده است. این بدان معناست که Audible در هر کتاب صوتی فروخته‌شده، دو برابر بیشتر از بقیه صنعت تولید می‌کند.

هزینه تولید  کتاب صوتی
تولید کتاب صوتی یک فرایند چندمرحله‌ای است که به تجهیزات، نرم‌افزار، استودیو و راوی نیاز دارد. بسته به هزینه و در دسترس بودن هر یک از این جنبه‌ها، قیمت تولید یک کتاب صوتی می‌تواند متفاوت باشد؛ به‌طور کلی، حدود 9300کلمه متن، معادل یک ساعت زمان کتاب صوتی است. متوسط ​​کتاب صوتی حدود 10ساعت طول می‌کشد و نزدیک به 100هزار کلمه دارد. راوی به‌طور متوسط برای هر ساعت، حدود 200دلار هزینه می‌گیرد، به این معنی که هزینه‌های راوی برای ضبط یک کتاب صوتی به 2000دلار می‌رسد. علاوه بر این، باید استودیویی را برای ضبط اجاره یا روی تجهیزات و تولید صدا سرمایه‌گذاری کرد. در هر صورت، تولید یک کتاب صوتی بین 4000 تا 8000دلار هزینه خواهد داشت. برخی از شرکت‌ها، خدمات کامل تولید را با قیمت ثابت، معمولا در محدوده 6000دلار ارائه می‌دهند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید