• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
سه شنبه 12 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 190666
+
-

گام‌های مشترک ایران و هند برای دلارزدایی

سیاست خارجی
گام‌های مشترک ایران و هند برای دلارزدایی

 مشاور امنیت‌ملی نخست‌وزیر هند دیروز در جریان سفر به تهران، با مقام‌های ارشد ایرانی، ازجمله دبیر شورای‌عالی امنیت ملی و وزیر امورخارجه گفت‌وگو کرد؛ رایزنی‌هایی که با تأکید آجیت دوآل و علی شمخانی بر گسترش همکاری‌های دوجانبه در حوزه‌های سیاسی، امنیتی و اقتصادی همراه بود.

عزم دوجانبه برای دلارزدایی
دلارزدایی از مبادلات اقتصادی ایران و هند، یکی از مهم‌ترین محورهای رایزنی آجیت دوآل و علی شمخانی در تهران بود. دبیر شورای‌عالی امنیت‌ملی ایران در دیدار با همتای هندی خود، تأکید کرد که فعال‌سازی مکانیسم ریال - روپیه در پیشبرد اهداف مشترک اقتصادی نقش تعیین‌کننده‌ای‌ دارد. هند از کشورهایی محسوب می‌شود که به فرایند «دلارزدایی» پیوسته و در هفته‌های اخیر نیز اعلام کرده استفاده از دلار آمریکا را در تجارت فرامرزی خود کاهش خواهد داد؛ رویکردی که با راهبردهای تازه‌ای در سیاست‌خارجی این کشور همراه شده‌است.
شمخانی در دیدار با همتای هندی‌اش همچنین با تأکید بر اینکه روابط ایران و هند علیه هیچ کشور دیگری نیست و از اراده طرف‌های ثالث نیز متاثر نمی‌شود، گفت که تحولات جهانی و منطقه‌ای شرایط بسیار مناسبی را برای تقویت حوزه انرژی، حمل‌ونقل و ترانزیت، فناوری و بانکی میان ایران و هند فراهم کرده‌ است.

محورهای همکاری
رفع موانع تداوم همکاری در پروژه چابهار، توسعه همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی و تداوم همکاری‌های مشترک به‌منظور کمک به ثبات در افغانستان و جلوگیری از توسعه حضور و نقش‌آفرینی تروریسم تکفیری در این کشور و همچنین ایجاد دولت فراگیر در افغانستان، از دیگر محورهای مورد تأکید دوطرف در رایزنی‌های دیروز بوده ‌است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید