• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
دو شنبه 11 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 190498
+
-

سکته اردوغان قبل از انتخابات ترکیه؛ واقعیت یا شایعه؟

سکته اردوغان قبل از انتخابات ترکیه؛ واقعیت یا شایعه؟

در روزهایی که ترکیه به انتخابات ریاست‌جمهوری نزدیک‌تر می‌شود، حال رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور این کشور که نامزد اصلی این انتخابات هم به شمار می‌رود، چندان مساعد نیست. قرار است انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه در تاریخ ۱۴می‌ (۲۴اردیبهشت) یعنی تا کمتر از 2هفته دیگر برگزار شود و این روزها میدان رقابت‌های انتخاباتی در ترکیه داغ داغ است. با وجود آنکه حداقل 6نامزد انتخاباتی در حال رقابت در این انتخابات هستند، اما رقابت انتخاباتی اصلی میان رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور فعلی و رئیس حزب عدالت و توسعه در برابر کمال قلیچدار اوغلو، رهبر حزب جمهوری‌خواه خلق جریان دارد. نتایج نظرسنجی حاکی از رقابت بسیار نزدیک میان اردوغان و کمال قلیچدار اوغلو است. هفته گذشته نیز تازه‌ترین نظرسنجی مؤسسه اُ.آر.سی نشان داد که اگر شرایط، اندکی به نفع قلیچدار اوغلو تغییر کند، او می‌تواند در همان دور نخست، به‌راحتی اردوغان را شکست دهد. از این‌رو اردوغان برای رقابت در انتخابات با شرایط بسیار دشواری روبه‌رو است.
اردوغان 69ساله از سال 1994 کار خود را در بازی قدرت با به‌دست‌گیری شهرداری استانبول آغاز کرد و پس از آن در سال‌های 2003 تا 2014 نخست‌وزیری و از سال2014 تاکنون نیز سکان ریاست‌جمهوری ترکیه را در دست دارد. او تقریبا از 3دهه پیش توانسته همه موانع برای صعود خود به بالاترین مقام سیاسی ترکیه را از سر راه بردارد، اما این روزها و در اوج رقابت‌های انتخاباتی با یک مهمان ناخوانده روبه‌رو است؛ مهمانی که به‌نظر می‌رسد نوعی بیماری اعلام نشده و حداقل تا‌کنون در 4 نوبت، دیدارها و سخنرانی‌های انتخاباتی او را به هم زده است.
از جمله هفته گذشته با وجود برنامه‌ریزی قبلی، اردوغان نتوانست در برنامه گشایش واحد نخست نیروگاه اتمی آق‌قیو حضور یابد و در شب مراسم دفتر او اعلام کرد که رئیس‌جمهور به‌صورت ویدئو کنفرانسی در مراسم این نیروگاه حضور خواهد داشت. در تصاویر منتشر شده از تلویزیون ترکیه، رجب طیب اردوغان با چهره‌ای رنجور در حال گوش کردن به پیام ویدئویی ولادیمیر پوتین، همتای روس خود دیده شد که در مراسم نیروگاه آق‌قیو به‌صورت مجازی حضور داشت. رئیس‌جمهور ترکیه سه‎شنبه‌شب هفته گذشته نیز در جریان پخش زنده تلویزیونی ناخوش‌احوال و حال نامساعد او موجب متوقف شدن برنامه شد که این موضوع بینندگان را غافلگیر کرد.
یکی دیگر از دیدارهای انتخاباتی ترکیه همین 2روز پیش به‌صورت ناگهانی لغو و پس از آن شایعات بیشتری پیرامون سلامتی اردوغان مطرح شد. با این حال رجب طیب اردوغان روز یکشنبه پس از چند روز غیبت با شرکت در یک گردهمایی در شهر بندری ازمیر واقع در غرب ترکیه در میان جمع پرازدحام حامیانش حاضر شد و سخنان خود را با همان لحن پرشور همیشگی ایراد کرد. اگرچه در این گردهمایی هیچ نشانه‌ای از بیماری در او نبود، اما طی چند روز گذشته برخی افراد شایعه کرده‌ بودند که او دچار سکته قلبی شده و به همین دلیل سخنرانی‌هایش لغو شده است. با این حال رسانه‌های رسمی از بروز بیماری گوارشی با منشا ویروسی در اردوغان خبر داده‌اند. اما هرچه هست، وضعیت سلامتی اردوغان در روزهای منتهی به انتخابات کار را برای او سخت کرده و احتمال اخلال در فعالیت‌های انتخاباتی او وجود دارد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید