• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
پنج شنبه 7 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 190103
+
-

جاذبه‌های طبیعی گلستان و رومانی همانندی متحیرکننده دارند

آبشار خزه‌ای

آبشار خزه‌ای

مهرداد رسولی

بسیاری از ما ایرانی‌ها استان گلستان را با انبوه جنگل‌های سرسبز مثل پارک ملی گلستان، جنگل النگدره، پارک جنگلی قرق، دشت شقایق گالیکش و... می‌شناسیم اما طبیعت‌گردهای حرفه‌ای از یک جاذبه مهم دیگر هم صحبت می‌کنند. آبشار خزه‌ای «کبودوال» که نه‌تنها بزرگترین آبشار خزه‌ای ایران  بلکه  عنوان بزرگ‌ترین آبشار خزه‌ای جهان را یدک می‌کشد، یکی از جاذبه‌هایی است که گاهی مورد کم‌توجهی قرار گرفته اما ویژگی‌های منحصر به فردی دارد که فقط نمونه‌اش را می‌توان در جنوب اروپا پیدا کرد. آبشار «بیگار» در رومانی از برخی جهات شباهت شگفت‌انگیزی به آبشار خزه‌ای کبودوال خودمان دارد اما چه‌کسی است که نداند نمونه ایرانی طرفداران بیشتری دارد.

آبشار کبود وال



ویژگی:  اگر یک روز گذرتان به استان گلستان افتاد و تصمیم گرفتید به دل جنگل‌های سرسبزعلی‌آباد کتول بروید، باید از اهالی این شهر سراغ تنها آبشار خزه‌ای ایران را بگیرید. آبشار کبودوال که در 5کیلومتری این شهرستان قرار دارد یک جاذبه طبیعی معمولی نیست و به همین‌خاطر شهرتش از مرزهای ایران فراتر رفته است. این آبشار به‌خاطر ویژگی‌های خاصی مثل خزه‌ای‌بودن، کیفیت آب و تنوع گیاهی و جانوری‌اش در سال 1394به‌عنوان میراث طبیعی در فهرست آثار ملی به ثبت رسید و از دیدنی‌ترین و زیباترین جاذبه‌های طبیعی استان گلستان به‌حساب می‌آید. این آبشار حدود 48کیلومتر با گرگان فاصله دارد و در دامنه کوه هارون و در اعماق یک دره‌ای جنگلی آرام گرفته است. بنابراین ما در این بازدید با یک جاذبه طبیعی تمام‌عیار مواجهیم و بی‌دلیل نیست که نام آبشار خزه‌ای کبودوال همواره در فهرست پربازیدترین جاذبه‌های طبیعی ایران به چشم می‌آید.

افراشته در طبیعت
یکی از جذابیت‌های آبشار خزه‌ای کبودوال این است که برای رسیدن به آبشار باید از یک مسیر سبز پلکانی عبور کرد و با پیاده‌روی نیم‌ساعته در دل جنگل‌های سرسبز و در ارتفاع 170متری به این جاذبه رسید؛ جایی‌که دوستداران طبیعت را سر ذوق می‌آورد. برای عبور از این مسیر بی‌بدیل باید 320پله را زیر پا بگذارید و به همین دلیل مراجعه به اینجا به سالمندان و افراد کم‌توان توصیه نمی‌شود. درباره آبشار خزه‌ای کبودوال این ادعا مطرح شده که عنوان بلندترین آبشار خزه‌ای جهان را یدک می‌کشد. با توجه به محدودبودن تعداد آبشارهای خزه‌ای در جهان به‌نظر این ادعا صحیح به‌نظر می‌رسد و این موضوع شاید بزرگ‌ترین مزیت این آبشار طبیعی با نمونه اروپایی‌اش باشد. آبشار شگفت‌انگیز کبودوال فقط از رودخانه بالادست خود سرچشمه می‌گیرد که از دل زمین و در ارتفاعات می‌جوشد و در سال‌های دور یکی از مکان‌های مقدس برای بومی‌های استان گلستان بود.

زلال و پاک
آب این چشمه در مسیر رسیدن به آبشار با رودخانه دیگری تلاقی پیدا نمی‌کند و به همین‌خاطر آب آبشار خزه‌ای کبود وال، زلال، شفاف و قابل شرب است و عنوان پاک‌ترین آبشار ایران را به آن داده‌اند. براساس پژوهش‌های انجام‌شده عمر آبشار خزه‌ای کبودوال به میلیون‌ها سال قبل برمی‌گردد چراکه فسیلی با قدمت 25تا 50میلیون‌ سال قبل در کنار این آبشار قرار دارد که
 به راحتی قابل رویت است. این آبشار در همه فصل‌های سال دیدنی است اما بهتر است برای رفتن به علی‌آباد کتول و دیدن آبشار خزه‌ای، فصل بهار را انتخاب کنید. چون هر سال با رسیدن موسم سرما، عمر خزه‌های آبشار کبودوال به پایان می‌‌رسد و‌ با شروع فصل بهار خزه‌های جدید و‌ سرسبز، این آبشار را در آغوش می‌کشند. البته فصل تابستان هم برای بازدید از این جاذبه طبیعی توصیه شده چون در این فصل آب و هوای این منطقه به‌معنای واقعی معتدل است.

آبشار بیگار


آرزوهایی که برآورده می‌شود
گفته شده افراد محلی این آبشار را به نام «معجزه دره کوچک» می‌شناسند؛ چراکه خیلی‌ها بعد از تماشای این جاذبه طبیعی آرزوهایشان برآورده شده و به مراد دل‌شان رسیده‌اند. اگر بخواهیم شرط انصاف را رعایت کنیم باید بگوییم که آبشار بیگار رومانی به‌خاطر قرارگرفتن در منطقه طبیعی حفاظت‌شده و همجوار‌بودن با کوهستان زیبای«آنینا» موقعیت منحصر به فردی دارد و جزو محبوب‌ترین مقاصد گردشگری اروپا به شمار می‌آید. تصور کنید آب با عبور از یک مسیر کوهستانی روی صخره‌هایی می‌ریزد که با انبوه خزه‌های سبز پوشیده شده و در نهایت از ارتفاع 8متری روی زمین هدایت می‌شود. طول این آبشار 4متر از همتای ایرانی‌اش کمتر است که برای یک آبشار طبیعی قابل توجه به‌نظر می‌رسد. عمر خزه‌های آبشار بیگار هم برخلاف آبشار کبودوال در فصل زمستان تمام نمی‌شود و نمونه رومانیایی در همه فصل‌های سال سبزپوش است.

یکی از عجایب جهان
این آبشار در پارک ملی «بوسینا» و نامش در فهرست8آبشار عجیب دنیا هم قرار گرفته با این حال اگر اروپایی‌ها نمونه ایرانی را دیده باشند حتما نظرشان تغییر می‌کند و زیبایی منحصر به فرد و طبیعت بکر و شگفت‌انگیز آبشار کبودوال را هم تحسین می‌کنند. نکته عجیب درباره آبشار بیگار رومانی این است که قدمت چندانی ندارد و چند دهه قبل کشف شده است. بعد از کشف این جاذبه طبیعی بسیاری از گردشگران اروپایی به رومانی رفتند و به همین دلیل پارک ملی بوسینا به‌عنوان یک منطقه حفاظت‌شده معرفی شد. آبشار بیگار در یک منطقه کوهستانی قرار دارد و روال معمول این است که در روزهای سرد سال بازدیدکننده کمتری داشته باشد اما گردشگران خارجی در روزهای سرد زمستان به این منطقه هجوم می‌برند تا یخ بستن این آبشار خزه‌ای اروپا را تماشا کنند. البته آبشار بیگار در فصل بهار و بعد از باران‌های مداوم پرآب‌تر می‌شود و مکان محبوبی برای عکاسان طبیعت به‌حساب می‌آید.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :