• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
پنج شنبه 31 فروردین 1402
کد مطلب : 189648
+
-

بازی تاج و تخت

آنچه ساپینتو و یحیی از دربی شماره 100 می‌خواهند

بهروز رسایلی- روزنامه‌نگار

اغراق نیست اگر بگوییم بازی پیش‌روی پرسپولیس و استقلال، یکی از حساس‌ترین دربی‌های سالیان اخیر تهران است؛ مسابقه‌ای که هم از نظر جدولی بسیار تعیین‌کننده خواهد بود و هم با توجه به فرم خوب سرخابی‌ها، انتظار می‌رود از نظر کیفیت و جذابیت در سطح مطلوبی باشد. نفرات اصلی این شهرآورد اما بدون تردید ریکاردو ساپینتو و یحیی گل‌محمدی هستند؛ سرمربیان پرسپولیس و استقلال که هر دو به‌شدت به پیروزی در این مسابقه نیاز دارند، اما دلایل برتری‌جویی‌شان کمی فرق دارد. ساپینتو در جست‌وجوی تاج قهرمانی است، اما برای یحیی حفظ تخت پادشاهی‌اش در پرسپولیس اهمیت دارد.

   چرا ساپینتو باید ببرد؟
استقلال ساپینتو آنقدر جذاب بوده و آنقدر دراماتیک خودش را از قعر جدول به صدر رسانده که حتی اگر قهرمان هم نشود برایش «فاجعه» نخواهد بود. او همچنان با استقلال قرارداد دارد و نزد هواداران و کارشناسان هم محبوبیت و مقبولیت چشمگیری به‌دست آورده است. بنابراین شاید سال آینده بشود کار ناتمام امسال را تمام کرد. با این حال شکی نیست که برداشتن این گام آخر و توأم کردن نیم‌فصل دوم درخشان آبی‌ها با فتح قهرمانی لیگ برتر، یک سناریوی شیرین و وسوسه‌کننده خواهد بود. حتما ساپینتو نمی‌تواند از کنار این کشش ذهنی و تمایل قلبی بی‌تفاوت عبور کند. او که از نخستین هفته لیگ برتر با حرص و جوش خوردن‌هایش کنار زمین جلب توجه کرده، حتما حالا پرهیجان‌تر از هر زمان دیگری روند کار را دنبال خواهد کرد. او می‌داند که اگر پرسپولیس را ببرد و دوباره به سپاهان نزدیک شود، احتمال لغزش طلایی‌پوشان وجود خواهد داشت. به علاوه فراموش نکنیم ساپینتو ابتدای فصل زمانی که به‌عنوان سرمربی استقلال انتخاب شد، قول کسب 4جام را داد؛ اظهارنظری که خیلی از پیشکسوتان و منتقدان را علیه او شوراند. مربی پرتغالی اما با فتح سوپرکاپ، نخستین جامش را دشت کرد. آبی‌ها هنوز در جام حذفی حضور دارند و قرعه‌شان راحت به‌نظر می‌رسد، اگر لیگ را هم ببرند عیش‌شان کامل خواهد شد و فقط می‌ماند آسیا که آنجا هم استقلال غایب بوده و این تقصیر ساپینتو نیست. به علاوه از یاد نبریم استقلال مدافع عنوان قهرمانی است و درصورت فتح جام، دبل خواهد کرد؛ شاید مسیری باز شود و بتواند به رکورد گلات پرسپولیس نزدیک شود. پس این نوار نباید پاره شود.

   چرا یحیی باید ببرد؟
یحیی گل‌محمدی سابقه 2بار قهرمان کردن پرسپولیس را در کارنامه دارد؛ هرچند یکی از این دو بار با شراکت گابریل کالدرون بوده است. به هر حال فتح لیگ برتر برای او چیز چندان تازه‌ای نیست، اما یحیی انگیزه‌های دیگری برای رسیدن به این مهم دارد. اگرچه باشگاه پرسپولیس هر 3 روز یک‌بار بیانیه صادر می‌کند و می‌گوید تحت هر شرایطی گل‌محمدی فصل آینده هم به کارش ادامه خواهد داد، اما همه می‌دانند که قهرمان نکردن پرسپولیس برای دومین سال پیاپی، آن هم با این تیم پرستاره اصلا جای بخشش ندارد و ممکن است فشار هواداران و منتقدان کار را به جایی برساند که خود یحیی از این سمت کنار برود. او مسلما از چنین موقعیتی استقبال نمی‌کند؛ بنابراین تمام تلاشش را به‌کار خواهد گرفت تا هر طور شده جام قهرمانی لیگ برتر را به اردوگاه سرخ‌ها برگرداند. حتی اگر چنین اتفاقی هم رخ ندهد، پیروزی در دربی تهران و منتفی کردن احتمالی قهرمانی استقلال حسابی به مذاق هواداران خوش خواهد آمد و آن‌گاه شاید یحیی با یک قهرمانی حذفی هم بتواند پایگاه خودش را نزد پرسپولیسی‌ها حفظ کند. بنابراین او نیاز مبرم به کسب هر 3امتیاز دربی تهران دارد؛ مردی که معمولا به محافظه‌کاری در این مسابقه متهم می‌شود. آیا یکشنبه جسورترین نسخه یحیی را در دربی‌ها خواهیم دید؟

 

این خبر را به اشتراک بگذارید