• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
چهار شنبه 30 فروردین 1402
کد مطلب : 189630
+
-

حکم تازه در پرونده قاتلان شهید عجمیان

قضات دادگاه انقلاب اسلامی کرج بعد از برگزاری دومین دور از محاکمه متهمان قتل شهید سیدروح‌الله عجمیان، همگی آنها را مجرم تشخیص داده و به حبس از 3 تا 15 سال محکوم کردند.
به گزارش همشهری، روز 12 آبان‌ماه سال 1401 در جریان ناآرامی و درگیری‌های کرج، روح‌الله عجمیان بسیجی 28ساله حوزه ۴۱۷ کمال‌شهر با ضربات چاقو به شهادت رسید. در گواهی پزشکی قانونی درباره علت شهادت شهید عجمیان آمده است: علت تامه فوت، نارسایی حاد قلبی به‌دنبال خونریزی شدید داخلی متعاقب برخورد تقریبا همزمان جسم برنده و نوک تیز (چاقو) به قفسه صدری و جسم سخت به پهلوی راست است.
به‌دنبال این حادثه تلخ 16 نفر به‌اتهام دست داشتن در این جنایت بازداشت و در شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامی کرج محاکمه شدند. پس از برگزاری چندین جلسه محاکمه 2 نفر از آنها به نام‌های سیدمحمد حسینی و محمدمهدی کرمی که نقش‌شان در شهادت سیدروح‌الله عجمیان محرز بود به اتهام افساد فی‌الارض به اعدام محکوم شدند که حکم آنها بعد از تأیید در دیوان‌عالی کشور اجرا شد. با وجود این پرونده 14متهم دیگر از سوی دیوان به دادگاه فرستاده شد تا آنها برای دومین مرتبه محاکمه شوند.
در دومین دور از محاکمه عاملان شهادت شهید عجمیان، چندین جلسه برای رسیدگی به پرونده تشکیل شد تا اینکه پس از اخذ آخرین دفاع از متهمان و ختم دادرسی، قضات دادگاه رأی خود را در این‌باره اعلام کردند.
حسین فاضلی هریکندی، رئیس‌کل دادگستری استان البرز درباره جزئیات این حکم گفت: جلسات دادگاه برای ۱۴ متهم با حضور متهمان و وکلای انتخابی آنها برگزار شد و بعد از رسیدگی و اعطای مهلت برای ارسال لوایح تکمیلی از سوی وکلا، در نهایت حکم پرونده صادر و ابلاغ شد. او ادامه داد:‌ بر اساس حکم دادگاه، برای ۱۱ متهم این پرونده حسب مورد ۱۰، ۵، ۳، و ۱۵ سال حبس صادر شده است.
او درباره مجازات هر یک از محکومان گفت:‌ براساس حکم صادره حمید قره‌حسنلو به ۱۵سال حبس، رضا آریا، حسین محمدی، مهدی محمدی و آرین فرزام نیا هر کدام به ۱۰ سال حبس، محمدامین اخلاقی ساوجبلاغی، امین‌مهدی شکراللهی، فرزانه قره‌حسنلو هر کدام به ۵ سال حبس و شایان چارانی و امیرمحمد جعفری و علی معظمی گودرزی به ۳ سال حبس محکوم شدند.
فاضلی هریکندی ادامه داد: در رسیدگی مجدد به پرونده، عنوان اتهامی۳ نفر از متهمان به نام‌های بهراد علی کناری، جواد زرگران و رضا شاکر زواردهی از افساد فی‌الارض به اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور و فعالیت تبلیغی علیه نظام تغییر پیدا کرد. باتوجه به اینکه بلافاصله پس از ابلاغ عفو مقام معظم رهبری تمام متهمان پرونده به‌صورت کتبی ابراز ندامت کرده و تعهد به عدم‌تکرار جرایم مشابه دادند، با توجه به نوع و عنوان اتهام، این ۳ متهم مشمول عفو مقام معظم رهبری شده و قرار موقوفی تعقیب در مورد آنها صادر و امروز (سه‌شنبه) آزاد شدند.
به‌گفته رئیس‌کل دادگستری استان البرز احکام صادر شده غیرقطعی بوده و ظرف مهلت قانونی قابل فرجام خواهی در دیوان عالی کشور است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید