• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
چهار شنبه 30 فروردین 1402
کد مطلب : 189616
+
-

رکورد ارزش مبادلات بورس شکسته شد

ارزش معاملات بورس دیروز به مرز 20هزار میلیارد تومان رسید که بالاترین میزان معاملات در 5/2سال گذشته است

بورس
رکورد ارزش مبادلات بورس شکسته شد

روند ورود نقدینگی به بورس همچنان ادامه دارد. این روند در مبادلات روز سه‌شنبه بورس به خلق رکورد تازه‌ای منجر شد. در داد و ستد‌های روز گذشته ارزش کل مبادلات بازار سهام به مرز 20هزار میلیارد تومان رسید که بالاترین رکورد در 5/2سال گذشته است.
به گزارش همشهری، صعود بورس کماکان ادامه دارد. از ابتدای سال‌ جاری شتاب صعود بازار سهام بیشتر هم شده است. آمار‌ها نشان می‌دهد از ابتدای سال‌جاری تاکنون شاخص کل بازار سهام 365هزار واحد افزایش یافته و به 2میلیون و 325هزار واحد رسیده است که رکورد تازه‌ای محسوب می‌شود. سهامداران از ابتدای سال تاکنون 18.6درصد بازده به‌دست آورده‌اند.
 در این مدت همچنین ارزش کل بازار سهام 1715میلیارد تومان افزایش یافته و برای نخستین بار به 10715هزار میلیارد تومان رسیده که در تاریخ بورس بی‌سابقه است. همه این رکوردشکنی‌ها تحت‌تأثیر ورود نقدینگی تازه به بازار سهام اتفاق افتاده، آمار‌ها نشان می‌دهد از ابتدای سال‌جاری تاکنون حجم ورود نقدینگی به بازار سهام به شکل محسوسی افزایش یافته است. به‌نظر می‌رسد به‌دلیل عقب‌افتادگی بازار سهام در مقایسه با سایر بازارها ازجمله طلا ، ارز و مسکن تمایل سهامداران برای سرمایه‌گذاری در بورس در سال‌جاری افزایش یافته و همین عامل ازجمله دلایل ورود نقدینگی به بورس است. ضمن اینکه حجم نقدینگی نیز روزبه‌روز در حال افزایش است. طبق گزارش‌های بانک مرکزی، سهم پول از نقدینگی نیز به سرعت در حال افزایش است و به‌نظر می‌رسد بخشی از این نقدینگی در حال ورود به بورس است. درچنین شرایطی در داد‌و‌ستدهای روز گذشته ارزش کل مبادلات خرد، رکورد تازه‌ای خلق کرده که خود مهر تأییدی بر افزایش ورود نقدینگی به بازار سهام است.

رکوردشکنی معاملات
آمار‌ها نشان می‌دهد از اواسط هفته گذشته ارزش روزانه مبادلات بازار سهام از مرز 15هزار میلیارد تومان عبور کرده است.
افزایش ارزش مبادلات بازار سهام در شرایطی اتفاق افتاده که سال گذشته در همین دوره ارزش کل مبادلات بازار سهام در محدوده 5هزار میلیارد تومان بود. دیروز اما ارزش مبادلات بازار سهام، از محدوده معاملات چند روز گذشته هم فراتر رفت و به مرز 20هزار میلیارد تومان رسید. این بالاترین میزان معاملات خرد در5/2سال گذشته است. دیروز همچنین هزار و 355میلیارد تومان نقدینگی تازه وارد بازار سهام شد. آمارها نشان می‌دهد از ابتدای سال تاکنون 5هزار میلیارد تومان نقدینگی تازه وارد بازار سهام شده است.

میزان ورود نقدینگی
آنطور که مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس می‌گوید: در سال ۱۴۰۱ مجموعاً ۸۱هزار میلیارد تومان تزریق نقدینگی از طریق حساب کارگزاری‌ها به بازار سرمایه اتفاق افتاده که بخش قابل توجهی از آن در ماه‌های آذر و اسفند ۱۴۰۱ بوده است. این رقم برای سال‌های۱۴۰۰و۱۳۹۹ به‌ترتیب مبالغ۱۵و ۶۳هزار میلیارد تومان بوده است. امیرمهدی صبایی با بیان اینکه روند ورود نقدینگی به بازار سرمایه در فروردین‌ماه امسال نیز ادامه یافته، توضیح می‌دهد: بخش عمده این ورود نقدینگی در فروردین امسال متعلق به سهامداران حقیقی بوده است.
او ادامه می‌دهد: از ابتدای سال ۹۹ تاکنون، در ۱۰‌ماه از ۳۶ماه، شاهد خالص خروج ماهانه نقدینگی از بازار سرمایه بودیم و از آبان ۱۴۰۰ تاکنون در هیچ ماهی خالص جریان نقدینگی منفی نبوده است. به هر ترتیب با وجود جریان نقدینگی منفی در برخی ماه‌های سال، برایند خالص جریان نقدینگی، در 3سال اخیر مثبت بوده است. به ‌گفته صبایی سال گذشته ۳۹هزار میلیارد تومان خالص سهام انتقال یافته از حقیقی‌ها به حقوقی‌ها بوده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید