• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
چهار شنبه 30 فروردین 1402
کد مطلب : 189619
+
-

موج کاهش قیمت در بازار خودرو

قیمت خودروهای پرفروش بین 30 تا 90 میلیون تومان پایین آمد

خودرو
موج کاهش قیمت در بازار خودرو

بازار خودرو بعد از ماه‌ها رشد قیمت سرانجام از روز گذشته کاهشی شد و قیمت بیشتر خودروهای پرتقاضا بین 30 تا 40میلیون تومان پایین آمد.
به‌گزارش همشهری، از ابتدای هفته جاری این انتظار در بازار خودرو ایجاد شده بود که با رسیدن طرح فروش یکپارچه خودروهای داخلی به مرحله انعقاد قرارداد بین خودروسازان و متقاضیان و تحویل خودرو، قیمت‌ها در بازار کاهشی شود. این اتفاق سرانجام دیروز افتاد و بازار خودرو بعد از 7‌ماه رشد قیمت، کاهشی شد. مشاهدات خبرنگاران همشهری در بازار خودرو حاکی از آن است که در فاصله ظهر تا عصر دیروز در برخی خودروها به‌ویژه محصولات ایران‌خودرو کاهش قیمتی تا 1.5درصد رخ داد و محصولات پرتقاضایی ازجمله پژو پارس و 206 بین 5 تا 10میلیون تومان در یک روز پایین آمدند. کاهش قیمت خودرو در بازار دیروز البته دلیل دیگری هم داشت و آن به جریان افتادن دوباره پرونده واردات خودروهای کارکرده بود که در نخستین روزهای کاری امسال مجلس، از دستور کار خارج شده بود.

کاهش قیمت خودرو از دیروز آغاز شد‌
رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو، گفت: با آغاز فرایند عرضه خودروهای ثبت نامی در طرح یکپارچه، روند کاهش قیمت خودرو آغاز شد. سعید موتمنی افزود: در 2هفته آغاز سال جدید روند صدور فاکتور توسط خودروسازان متوقف شده بود و این امر باعث شد بازار شاهد افزایش قیمت در انواع محصولات داخلی باشد اما در چند روز اخیر روند صدور فاکتور آغاز شده و با توجه به انعقاد قرارداد خودروسازان با متقاضیان در طرح فروش یکپارچه خودرو و آغاز روند تحویل خودروها، از روز سه‌شنبه کاهش قیمت در بازار آغاز شد. به‌گفته موتمنی، قیمت انواع خودرو در بازار روز سه‌شنبه بین 30 تا 40میلیون تومان کاهش یافته است. قیمت 206 تیپ2 که اوایل هفته 660میلیون تومان بود روز گذشته به 615میلیون تومان کاهش قیمت یافت. تیبا از 430میلیون تومان به 400میلیون تومان رسید و قیمت پژو پارس نیز از 650میلیون تومان به 615میلیون تومان کاهش یافت. او درباره قیمت خودروهای مونتاژی نیز گفت: قیمت اغلب این خودروها بین 80 تا 90 میلیون تومان کاهش یافته است.

مکثث
پرونده واردات خودروی کارکرده دوباره به جریان افتاد

وزیر صمت دیروز لایحه دوفوریتی آزادسازی واردات خودروی کارکرده را برای تصویب به هیأت دولت ارسال کرد. درصورت تصویب این لایحه، واردات خودروی دست دوم آزاد خواهد شد. سیدرضا فاطمی‌امین در نامه‌ خود خطاب به محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهوری درباره ضرورت تصویب لایحه دوفوریتی واردات خودروی کارکرده نوشت: با توجه به تقاضای بالای خودرو و ضرورت تنظیم بازار این کالا، وزارت صمت برای افزایش تولید خودرو و افزایش عرضه به بازار اقدام کرده، خوشبختانه در سال۱۴۰۱ بیش از یک‌میلیون‌و۳۴۰هزار دستگاه خودرو با رشدی معادل ۳۹درصد روانه بازار شده است، اما این میزان تولید و عرضه جوابگوی نیاز بازار در شرایط فعلی نیست و ضرورت دارد واردات خودرو، اعم از نو یا کارکرده نیز تسهیل شده و محدودیت‌های قانونی مرتفع شود. فعلا جزئیات بیشتری درباره نحوه واردات خودروهای سواری کارکرده اعلام نشده اما گفته شده اشخاص حقیقی نیز می‌توانند برای واردات خودروهای دست دوم اقدام کنند. امید قالیباف، سخنگوی وزارت صمت در این‌باره گفت: هر شخص حقیقی می‌تواند خودروی کارکرده وارد کند اما سال تولید خودروها باید تا 5 سال گذشته باشد. کمیسیون تلفیق مجلس 18بهمن سال گذشته مجوز واردات خودروهای تا سقف 5 سال کارکرده را صادر کرد اما در فروردین امسال به‌دنبال مخالفت مجمع تشخیص مصلحت نظام، عبارت خودروهای سواری از مصوبه مجلس حذف شد، اما به‌دنبال افزایش فزاینده قیمت‌ها در بازار خودرو، وزیر صمت هفته پیش اعلام کرد واردات خودروی کارکرده را در دستور کار قرار داده است. منتقدان معتقدند خودروهای دست دوم وضعیت استاندارد مشخصی ندارند و ممکن است کیفیت پایین آنها مشکلات زیست‌محیطی ایجاد کند.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید