• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
چهار شنبه 30 فروردین 1402
کد مطلب : 189607
+
-

پایتخت در انتظار اتوبوس‌های برقی

گلایه رئیس شورای شهر تهران از بدعهدی وزارت کشور در تأمین 600دستگاه اتوبوس

گزارش
پایتخت در انتظار اتوبوس‌های برقی

قرارداد تأمین 2هزار دستگاه اتوبوس برقی توسط وزارت کشور منعقد شده و آنطور که رئیس شورای شهر تهران عنوان کرده مدیریت شهری تلاش می‌کند تا هزار دستگاه از این اتوبوس‌ها به تهران اختصاص داده شود. مهدی چمران دیروز در جمع خبرنگاران علاوه بر این موضوع از بدعهدی وزارت کشور در تأمین 600دستگاه اتوبوس پایتخت گلایه کرد و گفت: «پیش‌پرداخت این اتوبوس‌ها واریز شده و قرار بوده وزارت کشور آنها را تأمین کند، اما فقط 176دستگاه تحویل داده است و امیدواریم امسال مابقی اتوبوس‌ها تأمین و به شهرداری تهران تحویل داده شود.»
به‌گزارش همشهری، 28فروردین، مراسم رونمایی از 40دستگاه اتوبوس برگزار شد و با این کار ناوگان اتوبوسرانی نفسی تازه کرد و قطعا خدمت‌رسانی به مسافران نیز بهبود می‌یابد. به‌گفته مهدی چمران اواخر سال گذشته یکی از شرکت‌های خودروساز برای تأمین این 40دستگاه اتوبوس اعلام آمادگی کرد و شهرداری هم بلافاصله قرارداد آن را امضا کرد. رئیس شورای شهر تهران در حاشیه جلسه دیروز با بیان اینکه بودجه قابل‌توجهی به حوزه حمل‌ونقل عمومی اختصاص داده شده است، تأکید کرد: «برای خرید اتوبوس از شرکت‌های خودروساز آمادگی داریم؛ ازاین‌رو قرارداد 2هزار دستگاه اتوبوس به‌تازگی منعقد شده و شرکت‌های خودروساز متعهد شدند این تعداد اتوبوس را در مدت 6‌ماه ساخته و تحویل دهند.» او در ادامه از واریزنشدن پیش‌پرداخت تأمین 630دستگاه واگن مترو توسط وزارت کشور هم گلایه کرد و خواستار تسریع این موضوع شد. مهدی چمران از مانع‌تراشی در خرید اتوبوس‌های دست‌دوم مربوط به بازی‌های جام جهانی قطر هم انتقاد کرد و گفت که قرار بود هزار دستگاه از اتوبوس‌های جام‌جهانی قطر را خریداری کنیم، اما عده‌ای آن‌قدر مانع‌تراشی کردند که فرصت این کار را از دست دادیم.

تهران نیاز به برج‌های تخلیه گاز اضطراری دارد
در جریان ارائه تذکرات نمایندگان شورا، سیدمحمد آقامیری به‌ضرورت ایجاد برج‌های تخلیه گاز اضطراری در مواقع بحرانی اشاره کرد و گفت: «براساس مصوبه سال96 این برج‌ها باید در تهران ایجاد شوند؛ چراکه 3ونیم‌میلیون مترمکعب گاز زیر تهران وجود دارد و برای ایجاد این برج‌ها به ارتفاع 60 تا 80متری به فضای 400متری نیاز است. شرکت گاز موارد کارشناسی را انجام داده و تقاضا دارد این زمین‌ها از سوی شهرداری تهران در اختیارش قرار گیرد.» به‌گفته این نماینده، 23نقطه برای ایجاد برج‌ها شناسایی شده و اگر این کار صورت نگیرد قطعا با وجود این حجم از گاز در انشعابات زیرزمینی هنگام وقوع زلزله، بحران بزرگی در تهران رخ می‌دهد.

تصویب اصلاح قانون حفظ و گسترش فضای سبز
اعضای شورای شهر تهران پس از بررسی طرح اصلاح آیین‌نامه اجرایی ماده‌یک قانون حفظ و گسترش فضای سبز در شهرها، کلیات آن را تصویب کردند. این طرح با امضای 12عضو شورا مبنی بر عدم‌حضورشان در جلسات کمیسیون ماده7 (تشخیص باغ‌ها) در صحن مطرح شد و خواستار حضور نماینده در این جلسات شدند. مهدی چمران در جریان بررسی این طرح گفت که فقط موضوع حضور نماینده از سوی اعضای شورا در جلسات کمیسیون ماده7 مطرح است و تصمیمی برای حذف مسائل مربوط به باغ‌ها نداریم.

8تکلیف سازمان فرهنگی و هنری
حسابرسی سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران، دستور جلسه دیگر شورا بود که در جریان بررسی آن احمد صادقی با بیان اینکه برای سازمان فرهنگی و هنری 8تکلیف مشخص شده است، گفت: «تعیین‌تکلیف مالیاتی، رعایت استانداردهای حسابرسی، تعیین‌تکلیف شرکت‌های فرعی، ارائه گزارش از اموال منقول و غیرمنقول و وضعیت پروژه باغ کتاب و... برخی از این تکالیف هستند. همچنین این سازمان دارای زیان انباشته است که باید رفع شود.»

ورود سازمان بازرسی به سینماهای باغ کتاب
پس از ارائه گزارش حسابرسی، مهرداد باقری، رئیس سازمان فرهنگی و هنری توضیحاتی را ارائه داد. به‌گفته او، وضعیت مالیاتی سازمان به‌روز شده است. پروژه باغ کتاب پیچیده است و بنا به دستور شهردار تهران این پروژه باید به سازمان فرهنگی و هنری منتقل شود. در مورد وضعیت ۱۰سینمای باغ کتاب هم سازمان بازرسی ورود کرده و تفاهم سه‌جانبه (سازمان فرهنگی و هنری، سازمان بازرسی و پیمانکار) در حال انعقاد است تا این سینماها بازگشایی و بهره‌برداری شوند. نمایندگان شورا در نهایت به گزارش حسابرسی سازمان فرهنگی و هنری رأی مثبت دادند.





 

این خبر را به اشتراک بگذارید