زینب زینالزاده-روزنامهنگار
مدتی است کارت بلیت در بسیاری از ایستگاههای مترو فروخته نمیشود. کارت بلیتها با توجه به اینکه در اختیار چه افرادی قرار دارند، متفاوت هستند. برخی تخفیف دارند که ویژه دانشجویان است و بعضی هم مدتدار هستند که اقشار خاص مانند خبرنگاران و سالمندان و... از آنها استفاده میکنند. مسافران عادی هم کارت بلیت را تهیه و براساس نیاز، اعتبار آن را شارژ میکنند. با وجود این کارتها عبور و مرور مسافران در ناوگان ریلی و اتوبوسرانی تسریع و تسهیل و سبب کاهش استفاده از بلیتهای کاغذی شده است. در واقع میتوان از این کارت بلیتها با عنوان دوستداران محیطزیست هم یاد کرد. شاید همین مزیتها سبب شده تا هر روز به تعداد طرفداران کارت بلیتها افزوده شود؛ در برابر زیادشدن تعداد مشتاقان اماکارت بلیت نایاب شده است. از اینرو اخیرا مسافرانی که کارت بلیتشان مفقود شده یا بهتازگی تصمیم به خرید کارت بلیت گرفتهاند، وقتی به گیشه مراجعه میکنند با عبارت «کارت نداریم» مواجه میشوند. این موضوع چنان شهروندان را عصبانی کرده که شهرداری را متهم به دریافت هزینه اضافی میکنند؛ چراکه استفاده از کارت بلیت مقرونبهصرفهتر از بلیتهای کاغذی تکسفره و دوسفره است و همین موضوع موجب ایجاد این ذهنیت در شهروندان شده که شهرداری دست در جیب مسافران کرده و این کار با برنامهریزی صورتگرفته تا با اعمال مصوبه افزایش نرخ کرایه از اول اردیبهشت، هزینه بیشتری بگیرند. عدهای دیگر هم از تحریمها سخن میگویند و نبود کارت خام را دلیل عدمفروش کارت بلیت میدانند. اما اصل ماجرا چیست؟
پای پیمانکار در میان است
این موضوع مسبوق به سابقه است و اواسط سال گذشته هم مسافران با نبود کارت بلیت مواجه شدند که دلیل آن نبود کارت خام بود و در نهایت هم شرکت بهرهبرداری مترو با تهیه آنها به این موضوع رسیدگی کرد. اینبار تحریمها بیتأثیر بودهاند، چون بهگفته مدیران شهری کارت خام بهاندازه کفایت وجود دارد. شهرداری هم در این موضوع مقصر نیست و قصد ندارد از شهروندان پول اضافی دریافت کند، چون موضوع مربوط به تغییر پیمانکار است. پیشازاین شرکت توسن پیمانکار فروش بلیت شهر تهران بود و قرارداد آن به پایان رسیده و از ابتدای اردیبهشت امسال بانک شهر و شرکت رایانه شهر خدمات فروش بلیت را عهدهدار خواهند بود. علاوهبرآن سال گذشته بهخاطر تهدیدات سایبری و لحاظکردن مسائل امنیتی، بخشی از سیستمهای مترو ازجمله سامانه فروش بلیت دستخوش تغییرات اجتنابناپذیری شدند. فرود لطفی، سرپرست معاونت طرح و برنامه شرکت بهرهبرداری متروی تهران و حومه ضمن عذرخواهی از مشکل پیشآمده در تشریح بیشتر ماجرا به همشهری گفت: «در این حوزه (فروش بلیت) مشکلات و نواقصی وجود دارد که با پیمانکار جدید مطرحشده و تلاش میکنند برای آنها راهحلهای عملی مشخص کنند تا ارائه خدمات به مسافران مطلوبتر شود.» شهرداری تهران در حوزه هوشمندسازی و ارائه خدمات غیرحضوری به مسافران اگر پیشگام نباشد، قطعا گامهایی برداشته که فروش بلیت هم از این موضوع مستثنی نیست و مدیریت شهری تلاش دارد تهیه بلیت را در قالب خدمات غیرحضوری به مسافران ارائه دهد تا بروز چنین مشکلاتی را به حداقل برساند.
چهار شنبه 30 فروردین 1402
کد مطلب :
189609
لینک کوتاه :
newspaper.hamshahrionline.ir/r0EKB
+
-
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به روزنامه همشهری می باشد . ذکر مطالب با درج منبع مجاز است .
Copyright 2021 . All Rights Reserved