• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
چهار شنبه 30 فروردین 1402
کد مطلب : 189558
+
-

تداوم برخورد با ترک فعل‌ها در مقابله با آلودگی هوا

مجلس با رصد اجرای قانون هوای پاک، پرونده ترک فعل‌ها را به دستگاه قضایی ارسال می‌کند

مجلس و دستگاه قضایی یک‌صدا علیه مدیران خاطی در موضوعات محیط‌زیستی به‌ویژه در موضوع مقابله با آلودگی هوا اقدام کرده‌اند و براساس آنچه سمیه رفیعی، رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس اعلام کرده است، برخورد با ترک فعل دستگاه‌ها در موضوعات محیط‌زیستی به‌ویژه سستی در اجرای قانون هوای پاک ادامه می‌یابد.
2روز قبل دستگاه قضایی حکم جلب 5تن از مدیران دستگاه‌های مختلف در وزارت نفت، وزارت نیرو، سازمان ملی استاندارد، سازمان حفاظت محیط‌زیست و شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی را به‌دلیل عمل نکردن به وظایف خود در اجرای قانون هوای پاک صادر و اعلام کرد: «مسئولان مربوطه نسبت به انجام تکالیف قانونی خود اهتمام لازم را نداشته و از وظایف محوله نیز خودداری کرده‌اند.»
این نخستین‌بار پس از سال 96است که تکلیف 23دستگاه مرتبط با آلودگی هوا در قالب قانون هوای پاک ابلاغ شد و حالا مجلس و دستگاه قضایی در یک همکاری مشترک برای مقابله جدی با آلودگی هوا، مدیران متخلف از اجرای قانون هوای پاک را جلب و با آنها برخورد می‌کنند. این اقدام به‌گفته فعالان محیط‌زیست گام جدی و مثبت دستگاه قضایی و مجلس برای اجرای قانون هوای پاک است تا مدیران سهل‌انگار در اجرای این قانون که به حفظ جان شهروندان و همچنین کاهش میزان آلودگی در هوای کلانشهرها می‌انجامد، بازخواست شوند و دستگاه‌های مسئول در اجرای وظایف و تکالیف خود برای کاستن از آلودگی هوا سهل‌انگاری و سستی را کنار بگذارند. همین دیروز البته پایگاه اطلاع‌رسانی دولت اعلام کرد که مدیران متخلفی که حکم جلب برایشان صادر شده است همگی در دولت گذشته مسئولیت داشته‌‌اند.
دولت سیزدهم در پی انتشار اخباری مبنی بر تعقیب قضایی چند مدیر به‌علت انجام ندادن تکالیف قانونی در رابطه با اجرای قانون هوای پاک اعلام کرد: «پرونده مزبور مربوط به تخلف از قانون در دولت سابق بوده و مدیران تحت تعقیب نیز در آن دوره مسئولیت داشته‌اند.»
همزمان با اعلام این خبر، سمیه رفیعی، رئیس فراکسیون محیط‌زیست مجلس نیز از تداوم برخوردها با ترک فعل دستگاه‌ها در حوزه محیط‌زیست و مقابله با آلودگی هوا خبر داد.
رئیس فراکسیون محیط‌زیست مجلس که نقش مهمی در ارجاع پرونده ترک فعل دستگاه‌ها به کمیسیون اصل 90مجلس و پیگیری آن در قوه قضاییه داشته است با اشاره به صدور قرار جلب ۵مسئول در رابطه با اجرا نشدن قانون هوای پاک به ایسنا گفت: برخورد با ترک فعل‌های محیط‌زیستی ادامه می‌یابد.
او با اشاره به موضوع آلودگی هوا در کشور گفت: آلودگی هوا سال‌هاست که به معضل تبدیل شده، ولی به‌رغم وجود قوانین کافی در این حوزه شاهدیم که این مشکل برطرف نشده است.
سمیه رفیعی اعلام کرد: یکی از علل ‌حل نشدن این مشکل بی‌توجهی به قوانین وضع شده است به شکلی که براساس برآوردهای انجام شده در سال گذشته تقریبا تمامی ۲۳دستگاه مسئول در این حوزه به وظایف خود به‌طور کامل عمل نکرده و در مواردی نیز ترک فعل داشتند.
رئیس فراکسیون محیط‌زیست مجلس گفت: در پی تذکرات متعدد به این دستگاه‌ها و عدم‌اجرای قانون، فراکسیون محیط‌زیست مجلس در راستای وظایف نظارتی خود، سال گذشته پرونده ترک فعل مدیران این دستگاه‌ها را تهیه و پس از طرح در صحن علنی مجلس با ۱۸۸رأی موافق به دستگاه قضایی برای پیگیری ارائه کرد.
وی گفت: خوشبختانه با رایزنی صورت گرفته، قوه قضاییه به‌طور جدی پای کار آمد و پرونده سریعا مورد رسیدگی قرار گرفت و حکم جلب ۵نفر از مسئولان این دستگاه‌ها صادر شد.
رئیس فراکسیون محیط‌زیست مجلس با تأکید بر اینکه مجلس از حقوق عامه کوتاه نمی‌آید، ادامه داد: فراکسیون محیط‌زیست مجلس ضمن پیگیری و رصد اجرای قانون هوای پاک به‌صورت ماهانه و سالانه درصورت هرگونه قصور مجدد، پرونده ترک فعل جدیدی تهیه و به دستگاه قضایی ارسال می‌کند. وی درخصوص سایر قوانین محیط‌زیستی ضمن تقدیر از سرعت عمل دستگاه قضایی برای برخورد با متخلفان گفت: فراکسیون محیط‌زیست پایش و رصد سایر قوانین مرتبط در حوزه محیط‌زیست را با توجه به حساسیت این موضوعات و ارتباط مستقیم با سلامت شهروندان در دستورکار خود دارد و سایر متخلفان باید منتظر برخوردهای جدی باشند.
رئیس فراکسیون محیط‌زیست مجلس گفت: مسئولان باید بدانند که تغییر دولت‌ها و تغییر پست‌های مدیریتی‌شان موجب نمی‌شود که از عدم‌اجرای قانون فرار کنند و قطعا دستگاه‌های نظارتی سراغ آنها خواهند آمد.

این خبر را به اشتراک بگذارید