• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
سه شنبه 29 فروردین 1402
کد مطلب : 189511
+
-

عبور ناو جنگی آمریکا از تنگه تایوان پس از رزمایش چین

ر
عبور ناو جنگی آمریکا از تنگه تایوان پس از رزمایش چین

چند روز پس از رزمایش چین در اطراف جزیره تایوان، یک کشتی جنگی آمریکا با نام «یو‌اس‌اس میلیوس» از تنگه تایوان عبور کرد‌ اقدامی که با واکنش پکن مواجه شده است. به‌گزارش یورونیوز، چین اعلام کرده عبور این کشتی جنگی آمریکایی از تنگه تایوان را به دقت زیرنظر داشته و این کار واشنگتن تبلیغات رسانه‌ای بوده است. نیروی دریایی آمریکا اما این اقدام را عبور طبق روال عادی خوانده است. هفته گذشته نیز ناو یو‌اس‌اس میلیوس از نزدیکی یکی از مهم‌ترین جزایر چین به نام میسچیف ریف عبور کرد که خشم پکن را به همراه داشت.
پکن تمرینات نظامی 3روزه خود در اطراف تایوان را پس از دیدار «تسای‌ اینگ‌ ون» رئیس‌جمهور تایوان، با
«کوین مک کارتی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا‌ در کالیفرنیا آغاز کرد. مقامات چینی این دیدار را مداخله در امور داخلی چین و حمایت واشنگتن از هویت مستقل تایوان به‌عنوان یک کشور خوانده‌اند.
چین که تایوان را بخشی از قلمرو خود می‌داند در این رزمایش محاصره کامل این جزیره را شبیه‌سازی‌ کرد. اگرچه چین هفته گذشته اعلام کرد که این رزمایش نظامی‌ به پایان رسیده اما همچنان به فعالیت‌های نظامی خود در اطراف این کشور ادامه داده است. وزارت دفاع تایوان دوشنبه (دیروز) اعلام کرد که ۱۸هواپیمای نظامی چینی و 4کشتی نیروی دریایی را در ۲۴ساعت گذشته در اطراف تایوان مشاهده کرده است.
چین در سال‌های اخیر فشار نظامی خود را بر تایوان افزایش داده است و تقریباً روزانه جت‌های جنگنده و کشتی‌های نیروی دریایی را به سمت این جزیره می‌فرستد. پس از اینکه «نانسی پلوسی» رئیس پیشین مجلس نمایندگان آمریکا، سال گذشته از تایوان بازدید کرد، چین کشتی‌های نظامی بیشتری را به خط میانی تنگه تایوان (مرزی غیررسمی که برای دهه‌ها پذیرفته شده است) فرستاد. این فشار فزاینده از سوی چین توجه بیشتر غرب را که سعی در تقابل با چین دارد به تایوان معطوف کرده است. روزنامه گاردین با اشاره به اسناد محرمانه‌ای که اخیرا در آمریکا منتشر شده، نوشته که براساس برخی از این اسناد چین توانایی نظامی و هوایی لازم را دارد تا درصورت وقوع جنگ ظرف چند ساعت دست بالا را در شبه‌جزیره تایوان داشته باشد. در این گزارش آمده، اسناد منتشر شده توان نظامی تایوان را برای مقابله با حملات احتمالی چین عمیقا زیر سؤال می‌برد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید