• چهار شنبه 28 شهریور 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 18
سه شنبه 29 فروردین 1402
کد مطلب : 189495
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/pgR41
+
-

رونمایی از یک خودروی جدید داخلی

خودروی جدید ایران در روسیه نیز عرضه می‌شود

 دیروز با عرضه یک خودروی جدید که به نام ساندروی ایرانی شناخته می‌شود برنامه عرضه 9خودروی جدید در سال جدید آغاز شد. وزیر صنعت در مراسم رونمایی این خودرو گفت: امسال 9خودروی جدید عرضه خواهد شد که ساندروی ایرانی یکی از این تولیدات خواهد بود و علاوه بر تولید کاملا ایرانی، مذاکراتی برای تولید در روسیه نیز انجام شده است.به گزارش همشهری، روز گذشته از نخستین خودروی جدید داخلی از مجموعه خودرو‌هایی که قرار است سال جدید به بازار عرضه شود رونمایی شد. قرار است تا پایان سال از 8خودروی دیگر نیز رونمایی شود.این خودرو توسط پارس‌خودرو تولید می‌شود و نسخه نهایی این محصول روی پلتفرم ال‌نود (لوگان) ساخته شده است که قبلاً 3 خودروی تندر 90، ساندرو و ساندروی استپ‌وی با آن تولید شده‌اند.پروژه P90در واقع نسخه‌ای بومی‌سازی شده از این محصولات است. بازده موتوری که در این خودرو استفاده می‌شود، کمی بیشتر از ال‌نود است. به‌گفته مدیرعامل سایپا قیمت‌ ساندروی ایرانی هنوز مشخص نیست، اما وقتی خودرو عرضه شود، قیمت آن 50درصد قیمت ساندرویی است که الآن در بازار فروخته می‌شود، این خودرو حداکثر تا دی‌ماه عرضه خواهد شد.

تولید در روسیه
رضا فاطمی‌امین وزیر صنعت روز گذشته در مراسم افتتاح خط تولید موتور ME16 و رونمایی از محصولات مرتبط با این موتور گفت: امسال 9محصول جدید به بازار عرضه خواهد شدکه ساندروی ایرانی یکی از این تولیدات خواهد بود که در مرحله سفارش قطعات و تأیید استاندارد قرار دارد و علاوه بر تولید کاملا ایرانی، مذاکراتی برای تولید در روسیه نیز انجام شده است. طبق اعلام سایپا، نام این خودرو دربازار روسیه کادیلا است، اما نامگذاری برای بازار ایران تا یک‌ماه دیگر انجام می‌شود.

برنامه تولید امسال
فاطمی‌امین همچنین با بیان اینکه دولت در موضوع خودرو یک برنامه چهارساله تدوین کرده است، گفت: درسال نخست تمرکز بر افزایش و ثبات تولید بود که به این هدف دست یافتیم و بر همین اساس سال گذشته نسبت به سال 1400شاهد رشد 39درصدی تولید بودیم.او افزود: بعد از 4 سال که تولید کمتر از یک میلیون دستگاه بود، سال 1401به تولید یک میلیون و 350هزار دستگاه خودرو رسیدیم.
وزیر صمت با بیان اینکه خودروسازان امسال برنامه تولید را برای 2میلیون در دستگاه ارائه داده‌اند، تأکید کرد: شرکت سایپا تولید 800هزار خودرو را در برنامه تولید خود دارد و امیدواریم یک میلیون و 700هزار خودرو تولید شود که کاملا نیازهای کشور را پوشش می‌دهد.فاطمی امین ادامه داد: امیدواریم نخستین مرحله برنامه چهار ساله اصلاح و به نوعی بازیابی شود که به موفقیت‌های خوبی نیز دست یافته‌ایم و تمرکز برای امسال روی دو محور اساسی کیفیت و بهره‌وری است که در این بخش باید خودروساز در حوزه ایمنی کارهای بیشتری انجام دهد.

برنامه کاهش هزینه تولید
وزیر صنعت افزود: باید به مسئله کاهش هزینه‌ها توجه کرد که یکی از اقدامات در این راستا، استفاده از بن‌سازهای (پلتفرم) مشترک است که تولید خودروی اطلس طی ماه‌های آینده در این راستا خواهد بود که پلتفرمی از سایر محصولات سایپاست و می‌تواند در کاهش هزینه مؤثر باشد.او با بیان اینکه مردم به صنعت خودرو حساسیت بسیاری دارند، تأکید کرد: التهاب فعلی در بازار این محصول کاملاً کاذب است زیرا از سال 1397تا 1400، همزمان با توقف واردات، تولید به زیر یک میلیون دستگاه رسیده بود، به همین دلیل تقاضای انباشته در این بخش وجود دارد.

قیمت خودروی جدید
مدیرعامل سایپا نیز با بیان اینکه قیمت‌ ساندروی ایرانی هنوز مشخص نیست، چرا که هنوز مراحل تأیید استاندارد کامل نشده، گفت: مطمئن هستم وقتی خودرو عرضه شود، قیمت آن ۵۰ درصد قیمت ساندرویی است که الآن در بازار فروخته می‌شود، اما کیفیت محصول جدید بالاتر است‌. محمدعلی تیموری با بیان اینکه این خودرو حداکثر تا دی‌ماه عرضه خواهد شد گفت:گلوگاه اصلی گروه سایپا موتور بود که با افتتاح خط موتور ۱۶ سوپاپه مگاموتور، روزی ۶۰۰ موتور به خط گروه سایپا اضافه می‌شود. 3 محصول P90که معروف به ساندروی ایرانی است، شاهین و شاهین پلاس با این موتور به بازار عرضه خواهد شد.او افزود: بعد از 6 سال به‌دنبال داخلی‌سازی‌ P90بودیم، نخستین خودرو با گیربکس دستی امروز(دیروز) رونمایی شد. تولید این خودرو با گیربکس اتومات هم در حال انجام است.
تیموری در پاسخ به اینکه آیا این خودرو کیفیت ساندروی اروپایی را خواهد داشت یا خیر؟ گفت: به‌نظر من کیفیت بالاتر از خودروی مشابه اروپایی است. چرا که از لحاظ قطعات، زنجیره قطعه‌سازی‌ ایران که در زمان حضور فرانسوی‌ها فعال بودند، با همان قالب‌ها و مواد قطعات را تامین‌ می‌کنند. از نظر موتور هم، موتور خودروی قبلی k4بود که یورو ۴ بود و قدرت گشتاور آن نیز از موتور فعلی کمتر بود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید