• چهار شنبه 28 شهریور 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 18
سه شنبه 29 فروردین 1402
کد مطلب : 189494
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/oYv3z
+
-

5 مطالبه تولیدکنندگان از دولت سیزدهم

نسخه نجات واحدهای اقتصادی راکد در شرایط فعلی چیست؟

گزارش
5 مطالبه تولیدکنندگان از دولت سیزدهم

یکی از وعده‌های ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور، تلاش برای احیای واحدهای اقتصادی گرفتار بوده و از دی‌ماه سال 1400برنامه‌ای تحت عنوان نهضت احیای واحدهای اقتصادی عملیاتی زیرنظر معاون اول رئیس‌جمهور عملیاتی شد. محمد مخبر در نخستین تصمیم، سیدامیرحسین مدنی را به‌عنوان نماینده ویژه خود در راه‌اندازی واحدهای اقتصادی راکد انتخاب کرد. حالا گزارش‌ها نشان از نجات 4200واحد اقتصادی دارد و امسال هم قرار است 8هزار واحد دیگر به چرخه تولید برگردند.به گزارش همشهری، نهضت احیای واحدهای اقتصادی در راستای سیاست‌های دولت سیزدهم مبنی بر خنثی‌سازی تحریم‌ها و مردمی کردن اقتصاد با ایجاد یک حلقه ارتباط بین واحدهای نیازمند احیا و متقاضیان سرمایه‌گذاری به‌عنوان احیا‌گر ایجاد شده است. هدف این است که محور نجات، استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی باشد. اما فعالان بخش‌های اقتصادی چه مطالبه‌ای از دولت دارند و دولت برای احیای واحدهای گرفتار چه نسخه‌ای پیچیده است؟
 
همه پای کار آمدند
علی کریم‌پور، مدیر اجرای نهضت احیای واحدهای اقتصادی کشور در گفت‌وگو با همشهری اظهار کرد: این نهضت زیرنظر معاون اول رئیس‌جمهور و نماینده ویژه او فعالیت می‌کند و مطالعات زیادی صورت گرفته و مسیری متفاوت با دولت قبل برای نجات واحدهای اقتصادی گرفتار با استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی، مردم و البته گروه‌های جهادی طراحی شده است. او تصریح کرد: واحدهای نیازمند احیا در قالب احیاجو در 5دسته نیمه‌فعال، نیمه‌تمام، روبه افول، زیر ظرفیت واقعی و راکد شناسایی می‌شوند. در صدر اولویت نهضت احیا، واحدهای راکد و تعطیل هستند که سرمایه زیادی در این واحدها بلاتکلیف مانده است. کریم‌پور تصریح کرد: 42هزار واحد تعطیل اقتصادی در سراسر کشور شناسایی شده و این واحدها به احیاگران معرفی خواهند شد. علاوه بر استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی، مردمی، گروه‌های جهادی، شرکت‌های دانش‌بنیان و پیشران هم در قالب احیاگر به کمک واحدهای احیاجو می‌آیند. شبکه‌ای شامل 2900احیاگر واحدهای اقتصادی شناسایی شده که براساس رتبه‌بندی و ظرفیت‌سنجی سعی می‌شود که واحدهای نیازمند احیا به احیاگران متقاضی در سراسر کشور معرفی شوند. مدیر اجرای نهضت احیای واحدهای اقتصادی با اشاره به طراحی یک پلتفرم خاص برای ارتباط بین واحدهای احیاگر و احیاجو و دیگر نهادها ازجمله بانک‌ها افزود: در این پلتفرم 48فرایند طراحی و تاکنون 4200واحد اقتصادی متوسط در بخش‌های مختلف خدمات، گردشگری، کشاورزی و صنعتی احیا شده‌اند.این مقام مسئول در پاسخ به این سؤال خبرنگار ما که منابع مالی جهت احیای واحدهای اقتصادی چگونه تامین می‌شود؟ اظهار کرد: علاوه بر استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی و مردمی، منابعی در استان‌ها، وزارتخانه‌ها و همچنین بانک‌ها و صندوق کارآفرینی و امید هم در اختیار داریم. تاکنون با بانک‌ها 10هزار میلیارد تومان تفاهمنامه و با صندوق کارآفرینی امید هم 2هزار و با صندوق کارآفرینی بانک‌ها 10هزارمیلیارد تومان تفاهم و قرارداد و صندوق امید 2هزارمیلیارد تومان قرارداد امضا شده است.
او تصریح کرد: تلاش می‌کنیم از منابع بودجه در قالب تبصره 18هم استفاده کنیم و نخستین مصوبه شورای‌عالی اشتغال در قالب تبصره 18قانون بودجه به احیای واحدهای اقتصادی راکد اختصاص دارد.به‌نظر می‌رسد اوضاع تامین مالی این واحدها فرایند خوبی را طی کند، چرا که بیشتر این واحدها نیاز به واردات و ارز جهت واردات و تجهیزات ندارد و می‌توان با ابتکارها و ابزارهایی آنها را احیا و ارزش افزوده ایجاد کرد.
کریم‌پور افزود: تلاش می‌کنیم تمامی احیاگران و احیاجویانی که در قالب پلتفرم طراحی شده به توافق رسده باشند را از نیمه اردیبهشت امسال به بانک‌ها جهت دریافت تسهیلات معرفی کنیم تا جلوی مرگ شرکت‌ها و واحدهای اقتصادی را بگیریم و ابزارهای نوینی هم برای تامین مالی در دست طراحی داریم و سعی شده از الگوی دیگر کشورها در احیای واحدهای اقتصادی استفاده کنیم.
مدیر اجرای نهضت احیای واحدهای اقتصادی کشور در پاسخ به این سؤال همشهری که آیا درصورت احیای واحدهای اقتصادی بر آنها نظارت هم صورت می‌گیرد تا دوباره دچار مشکل نشوند؟ اظهار کرد: مدل احیا کاملا قابل رصد و نظارت خواهد بود. حتی کارگزار ناظر هم از بخش خصوصی انتخاب شده و تا 2سال بر وضعیت فعالیت واحدهای اقتصادی ایجاد شده نظارت و پایش صورت می‌گیرد.
کریم‌پور، در عین حال تأکید کرد: برای اینکه دستگاه‌های دولتی هم پای کار باشند، شبکه‌ای از معاونت‌های ویژه احیا، در همه وزارتخانه‌ها ایجاد شده ؛چرا که هزینه احیای واحدهای اقتصادی از هزینه واحدهای ایجادی بسیار پایین است و اکنون در دولت به درک مشترک نسبت به چگونگی و مسیر احیای واحدهای اقتصادی رسیده‌ایم و همکاری همه وزارتخانه‌ها و حتی قوای مقننه و قضاییه‌ را شاهد هستیم. او افزود: در بورس یک میز ویژه احیا، برای معرفی ابزارهای نوین تامین مالی و ظرفیت‌سازی ایجاد شده و در بانک مرکزی هم یک میز تخصصی برای رصد وضعیت احیای واحدهای اقتصادی دارای گرفتاری بانکی تشکیل شده و تلاش می‌کنیم از ظرفیت‌ها و تجربه‌های همه استفاده ببریم.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید