• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
دو شنبه 28 فروردین 1402
کد مطلب : 189420
+
-

۷هزار تن از فرزندان ایران زیر چتر مهربانی خانه کرامت

آنها آینده را نشانه گرفته‌اند

کار خوب
آنها آینده را نشانه گرفته‌اند

نصیبه سجادی-روزنامه‌نگار

کودکان اگر بتوانند بخوانند و بنویسند و آگاهی‌شان را به همان نسبت بالا ببرند، شهروندان شایسته و لایقی برای کشورشان خواهند شد.
شاید همین امر بود که عده‌ای از زنان و مردان این سرزمین را که از توان مالی و موقعیت شغلی و تحصیلی برخوردار بودند، بر آن داشت که فکری به حال افرادی بکنند که به دلایلی از خواندن و نوشتن محروم مانده بودند. آنها این نظر و نگاه را به همه‌جای ایران داشتند، فارغ از هر نوع تبعیض. اینها را مرجان دبیری، مدیرعامل «خانه کرامت» شعبه تهران، می‌گوید و ادامه می‌دهد که اکنون بیش از ۷ هزار کودک از سراسر ایران که به‌دلیل نداشتن سرپرست مؤثر و ناآگاهی خانواده از آموزش محروم مانده بودند، با حمایت‌های این خانه، از مهدکودک تا سال آخر دبیرستان و هنرستان و دانشگاه در حال فراگیری علم و دانش هستند.
مدیرعامل «خانه کرامت» شعبه تهران می‌گوید: «این بچه‌ها ابتدا شناسایی و بعد یک حامی برایشان انتخاب می‌شود. شرط حمایت از آنها نیز این است که فقط و فقط درس بخوانند تا در آینده شهروندی مؤثر برای جامعه باشند.» برای اینکه این افراد با فراغ‌بال به تحصیل و کسب دانش بپردازند خانه کرامت در حوزه‌های دیگر ازجمله مشاوره و مددکاری نیز وارد شده که به‌گفته مرجان دبیری، حوزه‌ای بسیار مهم است، چون برخی از این خانواده‌ها بسیار آسیب‌پذیرند و تا بستر خانواده‌ها مهیا نشود امکان آموزش دانش‌آموز وجود ندارد. خدمات آموزشی و فرهنگی و درمانی و معیشتی از دیگر خدماتی است که مؤسسه «خانه کرامت» به کودکان و خانواده‌ها ارائه می‌دهد.
دبیری می‌گوید: «شعبه تهران «خانه کرامت» که در خیابان انقلاب فعال است، سال۱۴۰۰ با همکاری جامعه دندانپزشکی، کلینیک دندانپزشکی‌ای را راه‌اندازی کرد و کارهای درمانی مربوط به دندان و جراحی‌های دیگر اعضا و ۴۰۰ کودک در صورت نیاز در آن انجام می‌شود.»
او از دانش‌آموزی می‌گوید که از دوم ابتدایی با آنها بوده و سال گذشته در رشته پزشکی یکی از بهترین دانشگاه‌های کشور قبول شده و هنوز هم با حمایت حامی‌اش در حال ادامه تحصیل است تا بعدها خود حامی کودکانی شود که اجبار زمانه آنها را به شکلی نگران‌کننده در تنگنا قرار داده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید