• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
دو شنبه 28 فروردین 1402
کد مطلب : 189373
+
-

والیبال ایران بدون کاپیتان

بهروز عطایی، سرمربی تیم ملی دیروز خبر داد که میلاد عبادی‌پور در لیگ ملت‌ها غایب است

والیبال ایران بدون کاپیتان

 نخستین اردوی تیم ملی والیبال از صبح دیروز آغاز شد و طبق روال همزمان با شروع اردو، سرمربی تیم ملی در جمع خبرنگاران حاضر شد تا سؤالاتی را که در این چند هفته بی‌جواب مانده بود، پاسخ بدهد. طبق پیش‌بینی، بهروز عطایی صحبت‌هایش را از سختی کاری که امسال در پیش است، آغاز کرد. والیبال امسال لیگ ملت‌ها، مسابقات قهرمانی آسیا، بازی‌های آسیایی و انتخابی المپیک را دارد و از نظر عطایی سخت‌ترین بخش کار انتخابی المپیک است: «مهم‌ترین مسابقه انتخابی المپیک است که سخت و جانکاه است.» ایران در انتخابی المپیک با تیم‌های برزیل، ایتالیا، آلمان، کوبا، اوکراین، جمهوری چک و قطر هم‌گروه است. عطایی مثل خیلی‌ها می‌داند که گرفتن سهمیه در انتخابی المپیک برای ایران تقریبا ناشدنی است: «ما هیچ‌وقت به‌صورت مستقیم از انتخابی صعود نکرده‌ایم.» امید عطایی، والیبال ایران و هوادارانش به این است که تیم مثل دفعات قبل از طریق رنکینگ راهی المپیک 2024شود. برخلاف عطایی، بعضی‌ها معتقدند که ایران کار سختی برای حفظ رنکینگ و رفتن به پاریس ندارد.

   میلاد پدر و مصدوم
مهم‌ترین خبری که دیروز عطایی در نشست خبری‌اش اعلام کرد، غیبت کاپیتان در لیگ ملت‌ها بود. میلاد عبادی‌پور روزهای گذشته گفته بود که به‌زودی پدر می‌شود و نمی‌تواند هفته اول همراه تیم ملی باشد اما مدت غیبت عبادی‌پور قرار است طولانی‌تر شود: «در آخرین تماسی که با او داشتم گفت در لیگ ملت‌ها نمی‌تواند کنار تیم باشد. او هم پدر می‌شود و هم مصدومیت‌های کهنه‌ای دارد که ترجیح می‌دهد فعلا آنها را درمان کند. برای ما هم سلامتی او مهم است و من هم با خواسته او موافقت کردم.» اما شایعات در این مورد چه می‌گویند؟ بعضی‌ها غیبت میلاد را به بازگشت محمد موسوی به تیم ملی ربط داده‌اند. سال گذشته موسوی قبل از مسابقات قهرمانی جهان به تیم ملی دعوت شد اما قبل از اعزام تیم کناره‌گیری کرد. در آن مقطع گفته می‌شد چون عطایی کاپیتانی را به عبادی‌پور داده است، موسوی دلخور و از تیم جدا شده. عطایی دوباره موسوی را به تیم ملی دعوت کرده و حالا هم گفته می‌شود میلاد دلخور است و ترجیح می‌دهد کنار تیم نباشد اما عطایی هر دو موضوع را تکذیب می‌کند. سر بازگشت موسوی هم بحث زیاد است. عطایی با این سؤال مواجه است که چرا بازیکنی که به پیراهن تیم ملی پشت کرده، دوباره دعوت شده است: «والیبال ما به محمد موسوی نیاز دارد. گذشته‌ها گذشته و مهم این است که او امروز به ما کمک می‌کند.»

   سیچلو می‌آید؟
سال پیش به کادر فنی ایراد گرفته می‌شد و نظر بعضی‌ها این بود که نیمکت عطایی ضعیف شده است. او امسال تغییراتی را در کادر ایجاد کرد ولی این بار هم انتقاد هست، انتقاد به حضور محمود افشاردوست که حدود 10سال از کار مربیگری دور بوده است. عطایی دلیلی برای حمایت از او دارد: «افشاردوست 10سال است که مدرس FIVB  است و کار مدیریتی هم انجام داده است. قطع به یقین اطلاعاتی دارد که می‌تواند به گروه فنی کمک کند.» عطایی سال پیش دستیار ایتالیایی هم داشت؛ توتولو. اما لیگ ملت‌ها شروع نشده، عذر او را خواست. حالا هم صحبت از این است که خوان سیچلو، دستیار ولاسکو قرار است این بار دستیار عطایی باشد: «سعی ما بر این است که مربی باکیفیت، شناخته شده و کسی که از والیبال ما شناخت دارد، به کادر اضافه شود ولی فعلا نمی‌توانم بگویم چه‌کسی به کادر اضافه می‌شود. روزهای آینده او را معرفی می‌کنیم.»

   یک تیم برای همه مسابقات
یکی از دغدغه‌های همیشگی در والیبال نزدیک بودن زمان برگزاری بازی‌های آسیایی و انتخابی بازی‌های المپیک است. و البته توقعی که کمیته ملی المپیک برای گرفتن مدال دارد. عطایی در این مورد و فشاری که قرار است به تیم وارد شود، گفت: «والیبال همیشه با این چالش روبه‌رو بوده و ما هم از این فشردگی‌ها اذیت می‌شویم. حداقل این است که آسیب‌دیدگی هست. اما تجربه لیگ ملت‌ها را داریم و در 7روز از یک کشور به کشور دیگر می‌رویم و بازی می‌کنیم به‌خاطر همین خیلی نگرانی نداریم و سعی می‌کنیم با بالا بردن آمادگی تیم، شرایط را تحمل کنیم.» قرار بود 2تیم ملی تشکیل شود ولی عطایی برنامه دیگری دارد: «تیم ملی الف در همه تورنمنت‌ها شرکت می‌کند و سعی می‌کنیم خواسته‌هایی را که از ما دارند، تامین کنیم.»

   بدون داورزنی؟
آبان‌ماه امسال، دوره 4ساله ریاست محمدرضا داورزنی در فدراسیون به پایان می‌رسد و عطایی حامی اصلی‌اش را از دست می‌دهد. به‌نظر می‌رسد در نبود داورزنی، سرمربی تیم ملی با چالش‌هایی روبه‌رو شود اما او می‌گوید: «مشکلی پیش نمی‌آید. برنامه‌ریزی‌ها مدون است و مسیر ادامه پیدا می‌کند.» با این حال عطایی معتقد است در این شلوغی فدراسیون به تنهایی نمی‌تواند از پس همه کارها برآید و وزارت ورزش و دولت باید کمک کنند. ساده‌ترین درخواست بازیکنان تیم ملی داشتن پرواز بیزینس در طول مسابقات امسال است، درخواستی که موسوی در حضور داورزنی مطرح کرده است و عطایی می‌گوید: «هزینه بلیت هر نفر 300-200میلیون تومان است و این توقعی فراتر از توان فدراسیون است.»

   صابر و باز هم صابر
عطایی درباره مصدومان و مغضوبان تیم ملی هم توضیح داد: «میثم صالحی قطعا مشکلی نخواهد داشت و آماده است اما درباره علی‌اصغر مجرد باید با احتیاط حرف زد چون در مرحله درمان است. صابر کاظمی هم با 2سال پیش فاصله دارد و به‌خاطر همین به اردو دعوت نشد. در پست او غنی هستیم و رقابت بالا و انتخاب نفرات برای خود من چالش‌برانگیز است. با این حال اگر صابر به آمادگی برسد باز هم به تیم دعوت می‌شود.» کاظمی فصل پیش در لیگ ایران بازی نکرد و به قطر رفت که کیفیت لیگش مورد تأیید عطایی نیست.
یکی دیگر از دغدغه‌های سرمربی تیم ملی حضور چند بازیکن در تیم شهداب است که قرار شده‌ماه آینده در جام باشگاه‌های آسیا شرکت کند. این بازیکنان 10روز قبل از اعزام به تیم ملی ملحق می‌شوند: «اگر مچ پای یکی از این بازیکنان پیچ بخورد، نگرانی ایجاد می‌کند اما چاره‌ای نیست.» عطایی از دیروز کارش را برای سال1402آغاز کرد، سالی که همه منتظر اتفاقات مهم آن هستند و به‌طور حتم برای عطایی بیش از بقیه به سختی می‌گذرد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید