• جمعه 4 خرداد 1403
  • الْجُمْعَة 16 ذی القعده 1445
  • 2024 May 24
دو شنبه 28 فروردین 1402
کد مطلب : 189366
+
-

اوج تماشایی

در مورد درخشش معنادار مهدی قائدی، جلوی چشم امیر قلعه‌نویی

اوج تماشایی

بدون تردید بهترین بازیکن استقلال در مسابقه با هوادار، مهدی قائدی بود. ستاره بوشهری آبی‌ها در این بازی یک گل زد، یک پاس‌گل تماشایی داد و 2‌پنالتی هم گرفت تا یک‌تنه «هوادار» را نابود کرده باشد. طبیعتا تماشای فوتبال قائدی برای همه ناظران جذاب بود، اما نمایش خیره‌کننده این بازیکن در ورزشگاه آزادی، از یک جهت دیگر هم «معنادار» به‌نظر می‌رسید؛ آنجا که او پیش چشمان امیر قلعه‌نویی هنرنمایی کرد.
یکی از شگفتی‌های نخستین فهرست امیر برای 2‌مسابقه دوستانه تیم ملی برابر روسیه و کنیا، از قلم افتادن نام مهدی قائدی بود. شاید اگر این اتفاق چند‌ماه قبل رخ می‌داد، کسی آنچنان تعجب نمی‌کرد. با این حال، در زمان اعلام فهرست تیم ملی، قائدی در مسیر بازگشت به اوج قرار داشت و نمایش‌های خوبی ارائه می‌داد. نهایتا اما او به تیم ملی دعوت نشد تا انگیزه‌ای مضاعف برای درخشش در ادامه راه پیدا کند. با از‌سرگیری مسابقات لیگ برتر، مهدی هم به اثرگذاری خودش ادامه داد. او برابر ذوب‌آهن موفق به گلزنی شد، جلوی آلومینیوم گل 3‌امتیازی تیمش را زد و نهایتا در دیدار با هوادار هم چنین نمایش دیوانه‌واری ارائه داد. به این ترتیب شاید حالا امیر قلعه‌نویی از عدم‌دعوت قائدی پشیمان شده باشد.
باشوی استقلالی‌ها در این فصل توانسته 9‌گل برای تیمش به ثمر برساند و 4‌بازی دیگر فرصت دارد به رکورد 10‌گل زده خود در لیگ نوزدهم دست پیدا کند. هرچند آن سال قائدی در همه مسابقات 15‌گل زد و امروز کمی از این آمار دور است. مهاجم بوشهری در آن سال 3‌گل در مسابقات آسیایی به ثمر رساند که امسال خبری از آن نیست و 2‌گل هم در جام حذفی به ثمر رساند. این تورنمنت امسال هم برای استقلال و قائدی در جریان است و او می‌تواند تعداد گل‌هایش را افزایش بدهد.

شلیک به ویترین رکوردها
استقلال در بازی با هوادار خیلی از رکوردهای خودش و البته رکوردهای لیگ برتر را جابه‌جا کرد. پیروزی 6 بر یک آبی‌ها مقابل حریف، بزرگ‌ترین برد 2فصل اخیر لیگ برتر بوده و در این 2فصل مشابه نداشته است. در این فصل گل‌گهر با نتیجه 5 بر صفر نفت مسجدسلیمان را برده بود و تراکتور و ذوب‌آهن هم مقابل همین تیم 5 بر یک پیروز شدند. پرسپولیس هم در آخرین بازی نیم‌فصل اول با نتیجه 5 بر یک نساجی را شکست داد. فصل گذشته هم هیچ تیمی بازی 6تایی نداشت و آخرین برد 6گله لیگ برتر به لیگ بیستم برمی‌گردد که سپاهان با محرم نویدکیا توانست آلومینیوم را در اراک 6بر یک ببرد. به این ترتیب، بازی شنبه‌شب تنها برد 6گله لیگ در 2سال اخیر و سومین برد 6گله استقلال در تاریخ لیگ برتر بود.

   رکورد شوت، رکورد موقعیت
آمارهای تهاجمی و امید گلی که استقلال در بازی با هوادار ایجاد کرد نیز خیلی از رکوردها را جابه‌جا کردند. امید گل استقلال در این مسابقه 5.07 بود که بالاترین امید گل ثبت‌شده از زمان اندازه‌گیری این پارامتر بوده است. تیم ساپینتو در بازی رفت مقابل نساجی به امید گل 4.58 رسید که رکورد لیگ برتر ایران بود و حالا این رکورد را به اندازه 0.49 افزایش داده است. بعد از این 2 رکوردی که استقلال به جا گذاشته، سومین حدنصاب برتر تاریخ لیگ هم 4.44 است که پرسپولیس در همین هفته مقابل مس کرمان به جا گذاشت. به این ترتیب 6گل استقلال تقریبا با موقعیت‌هایی که این تیم در بازی با هوادار خلق کرده تناسب دارد و البته 2پنالتی اعلام‌شده به سود این تیم نیز در این رکوردشکنی تأثیرگذار بوده است. همچنین استقلال در این بازی 11شوت داخل چارچوب داشت که بالاترین تعداد شوت در چارچوب این تیم در فصل جاری بوده است.

   قائدی؛ 10 از 10
بهترین بازیکن بازی استقلال و هوادار بدون شک مهدی قائدی بود که در این مسابقه هم گل زد، هم پاس گل داد و هم پنالتی گرفت. او تنها بازیکن تاریخ استقلال در لیگ برتر است که در یک بازی روی 4گل تأثیر گذاشته و این رکورد منحصربه‌فرد را به جا گذاشته است. قائدی در این بازی 6شوت زد که 4شوت او داخل چارچوب بود و همچنین 2پاس کلیدی هم به سایر استقلالی‌ها داد. او نهایتا با یک گل، یک پاس گل و گرفتن 2پنالتی توانست نمره 10کامل را از سایت متریکا دریافت کند. این سومین بار در فصل جاری است که یک بازیکن به نمره کامل 10 از 10 می‌رسد. 2نفر قبلی محمد عباس‌زاده و رضا اسدی هر دو از تراکتور بودند که برای رسیدن به این نمره به‌ترتیب در بازی با نفت مسجدسلیمان و ذوب‌آهن هت‌تریک کرده بودند. علاوه بر قائدی در جمع استقلالی‌ها محمد محبی (8.54)، سیدحسین حسینی (7.99) و سعید مهری (7.95) نیز نمرات بسیار خوبی گرفتند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید